• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejski elektryczny samochód już za rok

Marzena Klimowicz-Sikorska
20 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W ciągu kilku dni na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych powstały trzy projekty elektrycznego auta przyszłości. W ciągu kilku dni na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych powstały trzy projekty elektrycznego auta przyszłości.

Już za rok na nasze ulice wyjedzie trójmiejski prototyp elektrycznego samochodu. Jego wygląd zaprojektowali studenci gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych pod czujnym okiem jednego z projektantów Jaguar Design Studio.



Zanim powstał gliniany model, wszystkie pomysły przelewano na papier. Zanim powstał gliniany model, wszystkie pomysły przelewano na papier.
Tani, ekologiczny i ekonomiczny - taki z założenia ma być samochód przyszłości według studentów, którzy w listopadzie przez pięć dni pracowali nad stworzeniem projektu samochodu o napędzie elektrycznym.

Kilkudziesięciu studentów wzornictwa przemysłowego z siedmiu uczelni artystycznych w całym kraju projektowało podczas warsztatów na gdańskiej ASP trzy modele karoserii dwuosobowego elektrycznego auta. Jeden z nich za rok posłuży do budowy prototypowego samochodu, który wyruszy na trójmiejskie ulice.

Pracę studentów nadzorował Tadeusz Jelec, projektant, który od 20 lat pracuje dla marki Jaguar. - W zeszłym roku poprowadził on konkurs na pojazd dla Dolnego Miasta. Konkurs stał się pretekstem do dyskusji o projektowaniu aut. I tak narodził się pomysł na tegoroczne warsztaty - mówi prof. Jacek Popek z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, jeden z pomysłodawców projektu.

W połowie listopada studenci zaprojektowali i wymodelowali w skali 1:10 karoserię auta. Wiosną przyszłego roku odbędzie się podsumowanie projektu, podczas którego powstanie filmowe sprawozdanie z wykonanych prac. Ostatni etap to lato 2010 r., kiedy powstanie prototypowe auto. Wtedy już w naturalnych rozmiarach. - Samochód zostanie dopuszczony do ruchu drogowego i wyjedzie na ulice Trójmiasta - zapowiada prof. Jacek Popek.

Takie warsztaty mają służyć nie tylko nauce, ale przede wszystkim pobudzeniu kreatywności studentów. - Ich celem było też pokazanie metod pracy w profesjonalnym studiu projektowym, a także nauczenie młodych ludzi kreatywnej pracy w grupie - tłumaczy profesor.

Koszt wyprodukowania prototypu nie został jeszcze określony.

Kolejne warsztaty odbędą się najprawdopodobniej za rok.

Elektryczne samochody na świecie

Pierwsze próby budowy auta z napędem elektrycznym podejmowano w pierwszej połowie XIX w. W 1832 r. szkocki biznesmen, Robert Anderson, wymyślił pierwszy pojazd elektryczny, który miał poruszać się po szynach. Projekt ten w życie wcielili w 1835 r. holenderscy naukowcy.

Jednak na drogi pierwsze elektryczne auto wyjechało 130 lat temu.

Dziś samochody elektryczne rozwijają prędkość od 80 do 140 km/h. Średni koszt zużywanej przez nie energii niezbędnej do przejechania 100 km wynosi ok. 3,4 zł.

Poważnym problemem w ich popularyzacji jest (poza ceną) słabo rozwinięta nie tylko w Polsce, ale i na świecie, sieć miejskich gniazdek elektrycznych do ładowania akumulatorów. W Polsce pierwsze takie stacje dokujące powstały kilka dni temu w Warszawie.

Miejsca

  • ASP Gdańsk, Targ Węglowy 6

Opinie (195) 5 zablokowanych

  • Dlaczego projektanci przewidują doładowywanie tylko na stacjach? (2)

    Czy to duży problem przystosować do ładowania w standardowych gniazdkach 220V ? Czy może chodzi o to, żeby w przyszłości nałożyć specjalną akcyzę na prąd ze stacji?

    • 2 0

    • doladowac mozesz nawet napieciem 110 V bylebys mial trafo odpowiednie

      Stacje sa po to bys mogl zatankowac prad w trasie czyli z dala od domy i po to by pradu z takich stacji nikt nie kradl..... Czyli musi byc system jakiegos rozliczania. Albo jak na Neste, albo - lepiej - karta i dodanie kosztu ladowania do twojego rachunku domowego.

      • 2 0

    • zaspałes kolego...!!!

      mamy juz 230 V ..pozdrawiam

      • 0 0

  • Największym problemem są akumulatory

    Koszt wyprodukowania samochodu elektrycznego jest niemalże taki sam jak spalinowego, jednak największym problemem jest koszt akumulatorów. Zoptymalizowany pod kątem wagi, pojemności, a tym samym gwarantowanego zasięgu (150 km) akumulator kosztuje 30 tysięcy złotych. Jeszcze na dodatek mocno ograniczone są zasoby Litu, który jest niezbędny dla dobrych akumulatorów, a tak się składa, że ten występuje głównie w krajach niestabilnych politycznie i to na sporych wysokościach. Musiałby nastąpić przełom technologiczny - nadzieja w akumulatorach polimerowych. Równolegle ekonomiści pracują nad finansowymi mechanizmami umożliwiającymi popularyzację samochodów elektrycznych - np. dzierżawę akumulatorów. Samochód jest własnością kierowcy ale akumulatory dzierżawi. Temat ciekawy i przyszłościowy - gdzieś tę energię z jądrówki trzeba będzie nocą upchnąć...

    • 4 0

  • (9)

    podobno do zainstalowania napedu elektrycznego nadaje się każdy samochód
    koszt przeróbki to około 15 tysiecy
    w warszawie z dużą pompą otwarto pierwszy punkt ładowania akumulatorów
    koszt przejazdu 100 km w granicach 3 złotych
    ten projekt jest robiony na zasadzie "sobie, a muzom", bo nie jest umocowany do żadnej marki samochodowej, a jak wiemy w paru z nich trwają prace na tego typu pojazdami, również hybrydowymi
    studentom przydadzą się takie warsztaty, pewnie jakieś doświadczenie zdobędą, chociaż większość z nich nigdy nie bedzie projektowała samochodów

    • 3 5

    • ha ha ha, takie podobno to w Radyju z Torunia u ojca górnika geo-Thermalnego, niech zacznie przerabiac wasze moherowozy :) (7)

      • 3 1

      • twoja bardzo uczona i niezwykle odkrywcza wypowiedź zdradza, że jesteś Młodym Demokratą, który wytyczne od grzecha dostaje (2)

        esemesem via cmentarz w PObliżu stacji benzynowej i salonu gier

        • 2 4

        • oj sr@lux vena twórcza cie opuszcza, bo sie powtarzasz

          • 2 2

        • czemu ty człowieku robisz z siebie takie pośmiewisko,hm?

          • 2 2

      • Dziadziuś z Sopotu nie ma nawet prawka, co dopiero fury, tak jak jego mentor i ołtarzyk , el Jarko (3)

        nie będzie co przerabiać bo Typ-owy Wyborca PySS to człek jeżdżący takimi furkami....MZK, ZKM, SKM, ....tym bardziej, ze ta ostatnia już na prąd przerobiona :-)

        • 3 3

        • ma synku prawko:-) zdane za pierwszym razem, rok 1996 (2)

          • 2 5

          • Nie prawko, tylko Kartę Woźnicy i nie w 96, tylko w 56 :)

            • 4 2

          • ha ha ha, piekny sukces, prawko na 50te urodziny zdał i cieszy japę :-)

            • 1 1

    • Ktoś tu chyba wiadomości na TVN oglądał? Co gallux?

      • 1 0

  • POLSKA

    z całym szacunkiem ... ale tu zawsze zabierają się za rzeczy nie związane z branżą ... to tak z nudy? czy braku ... natchnienia!?

    • 0 2

  • a kiedy w Gdansku bedzie mozna takie autko "zatankowac " ????

    RWE w Warszawie rusza z siecia elektro-stacji a kiedy to zrobi Gdansk ?? Tez mamy tu spaliny i to w nadmiarze !

    • 1 0

  • (1)

    powiem mężowi żeby tez nasz samochód na elektryczny przerobił , silnik się wyjmie z Frani a przedłużacz do samochodu się dokupi i będziemy eko - modni

    • 0 0

    • lepszy bedzie silnik z suszarki do włosów

      • 0 0

  • A prąd to z kosmosu przyjdzie już w akumulatorach

    Prąd trzeba też wytworzyć, a wytwarza się go z węgla lub atomu. Z wiatru to idzie nikły procent energii. Jak samochody zaczną jeździć na prad to cena jego jeszcze bardziej skoczy, a farm waitrowych nie da sie stawiać wszędzie i w każdej ilości.
    Poza tym chyba każdy wie jak zachowuje sie miś na baterie jak już sa na wykończeniu;-) Nie hciałbym tak kończyć autem elektrycznym w styczniową noc , gdzieś pod Łomżą ;-)

    • 2 0

  • samochud będzie miał na dachu pentagram jak SKM i licznik przedpłatowy pod karosrją ?

    • 1 1

  • razem!

    student z PG wie jak zbudować silnik, a student z ASP jak zaprojetkować wygodny i ładny samochód. Trzeba połączyć siły, wtedy się sprzeda ten samochód, a nie tylko w gablotce makietkę postawi...

    • 1 0

  • a ja chcę różowy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane