• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie drogi rowerowe krótsze o 50 km

Katarzyna Moritz
6 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych. Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych.

Trójmiejscy rowerzyści przecierają oczy ze zdumienia: okazuje się, że dostaną o 50 kilometrów dróg rowerowych mniej, niż im obiecano.



Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane. Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane.
Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule. Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule.
Plan budowy sieci dróg rowerowych w Trójmieście był wspólnym pomysłem Gdańska, Gdyni i Sopotu. Projekt "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" zakładał, że do 2013 roku powstanie blisko 85 km nowych dróg rowerowych. W marcu br. miasta wspólnie złożyły aplikację do Urzędu Marszałkowskiego o niemałe, bo blisko 70 proc. dofinansowanie z Unii Europejskiej na nowe drogi rowerowe.

Niestety, ich marzenia właśnie boleśnie zweryfikowano. Dziś wiemy, że z unijnym wsparciem w Trójmieście powstanie 26 dróg rowerowych o łącznej długości ok. 35 km. To aż o 50 km mniej, niż zapowiadano.

Proporcjonalnie najwięcej ścieżek straciła Gdynia. Zamiast 30 km, powstanie jedynie 8 km.

- Musieliśmy wybierać. Szczególne zależało nam na dofinansowaniu drogi rowerowej wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego od ul. Janka Wiśniewskiego do ul. Unruga, ponieważ trzeba będzie tam wykonać bardzo kosztowną estakadę dla rowerów - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Poza tą ścieżką Gdynia dostanie fundusze na drogę rowerową wzdłuż ul. Unruga od ul. Kwiatkowskiego do ul. Puckiej i wzdłuż ul. Puckiej od ul. Czernickiego do ul. Kartuskiej.

- Projekt zakłada, że Unia dokłada do ścieżek komunikacyjnych. Dlatego te typowo rekreacyjne, jak wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa czy wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego, będziemy realizować na własną rękę - tłumaczy Marek Stępa.

Gdańsk, który jest liderem projektu, zyska niecałe 23 km, zamiast planowanych 48 km. Nowe drogi powstaną m.in. wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej oraz wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina (od ul. Sobótki do ul. Wileńskiej). W sumie będzie 14 nowych dróg rowerowych.

- Żałuję, że nie zostanie zrealizowana jedna z ważnych tras wzdłuż ulicy Elbląskiej. Miała ona biec od granic miasta, aż do ulicy Siennickiej. To ważne połączenie, bo na tym odcinku jest zakaz ruchu rowerów po ulicy. Ale jest szansa, że drogi, które zostały wyjęte z projektu, będziemy realizować poprzez projekty turystyczne, jak np. drogę przez wyspę Sobieszewską do Świbna - zapowiada Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za drogi rowerowe w Gdańsku.

W Sopocie będzie prawie 3 km mniej, niż zapowiadano. Niespełna 4 km nowych dróg pojawi się m.in. wzdłuż ul. Kolberga, Mazowieckiej, Sobieskiego i Rzemieślniczej.

W ramach projektu, którego łączne koszty to 79,2 mln zł wybudowanych zostanie natomiast 14 węzłów integracyjnych typu bike & ride oraz 12 parkingów.

Stanowisko Gdańskiej Kampanii Rowerowej

Kolejne ograniczenie puli środków unijnych na rzecz komunikacji rowerowej świadczy o niezrozumieniu jej potencjału wśród urzędników i ekspertów Marszałka Województwa. Argumenty o ograniczonej ilości środków nie przemawiają do nas, ponieważ według wszelkich danych UE infrastruktura rowerowa jest najtańsza w stosunku do swoich możliwości przewozowych. Według naszych danych, poważne potraktowanie tematu w dużym mieście w Polsce, wymaga budowy ok. 20 km dróg i pasów rowerowych rocznie. W przeciwnym razie słowa polityków o priorytecie dla zrównoważonego transportu, ograniczaniu korków, ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa na drogach - należy włożyć między bajki. Mamy nadzieję, że polityki tej nie będą kontynuować samorządy poszczególnych miast i znajdą w swoich budżetach środki na wykonanie całości programu rozbudowy dróg rowerowych.

Roger Jackowski, Michał Błaut


Najważniejsze drogi rowerowe, które nie powstaną:

Gdańsk
wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do granic Gdańska - 4,5 km
wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego (kontynuacja - ok. 8,5 km, w tym zrealizowano 2,405 km) odc. od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego - 3,6 km
wzdłuż ul. Sucharskiego: odc. od węzła Ku Ujściu do Westerplatte - 3,6 km
wzdłuż al. Wojska Polskiego i Wita Stwosza od al. Grunwaldzkiej do ul. Opata J. Rybińskiego - 3,046 km

Gdynia
wzdłuż ul. Płk. Dąbka od ul. Kwiatkowskiego do ul. Czernickiego - 2,2 km
wzdłuż ul. Rdestowej - 2,11 km
wzdłuż ul. Małokackiej od ul. Łużyckiej do ul. Rolniczej - 1,8 km
wzdłuż Klifu Nadmorskiego od Sopotu do Orłowa - 1,69 km

Sopot
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Armii Krajowej - os. Przylesie - 1,05 km
wzdłuż ul. Obrzydrzyców, na odc. Łużycka - Cieszyńskiego - 678 m
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Osiedle Przylesie - Sanatorium - 500 m
wzdłuż ul. 3 Maja, na odc. Kościuszki - Sobieskiego - 450 m

Opinie (479) ponad 10 zablokowanych

  • WIELKA SZKODA ZE NIE BEDZIE SCIEZKI Z KLIFU DO SOPOTU (1)

    nie ma w ten sposob dalej polaczenia sciezki wzdluz pasa morskiego i dalej trzeba bedzie jezdic aleja zwyciestwa albo wpycha rower przed klifem na gore i poznie schodami przy orlowie

    • 4 1

    • ali

      I bardzo dobrze. Choć jestem rowerzystą i zwolennikiem promowania tego rodzaju transportu z całego serca, to w jednym przypadku, tu właśnie, jestem całkowicie przeciw! Po co tam ścieżka rowerowa? Klif kolibkowski jest unikatowym miejscem przyrodniczo-krajobrazowym ażeby go niszczyć. Dla mnie nie ma problemu w tym, że muszę jechać Aleją Zwycięstwa. Nie wszędzie musi być ścieżka rowerowa gdzie jest ładnie

      • 2 0

  • Gdańsk Południe

    W ramce ,,Najważniejsze drogi, które nie powstaną'' brakuje rzeczywiście najważniejszej drogi: wzdłuż Traktu św. Wojciecha, Małomiejskiej, Podmiejskiej i Świętokrzyskiej. Ta dzielnica ma wyłącznie połączenie samochodowe, autobusy stoją w potężnych korkach, tramwaje mają być, ale będą jeździć na pole za Orunią Górną, a rowerem nie można jechać nawet chodnikiem, bo albo go w ogóle nie ma, albo jest w opłakanym stanie.

    • 1 0

  • Że Gdańsk i Sopot to rozumiem- norma,

    ale że Gdynia... WSTYD !!!

    • 0 2

  • Rzecz nie ścieżkach rowerowych ale w sposobie na życie

    Szkoda, że tną programy inwestycyjne.
    Szkoda, że nie powstaną kilometry dróg dla rowerów.
    Ale najbardziej szkoda, że władcy Trójmiasta myślą tylko o osobistej chwale,
    o stadionach, o halach widowiskowych i innych pomnikach próżności za setki milionów, a nie myślą jak promować zdrowy styl życia, którego jednym z przejawów jest choćby używanie roweru lub rolek zamiast samochodu, zapominając, że na ścieżki rowerowe wydają mniej niż 1% tego co na świecznikowe inwestycje.
    Poza tym każda złotówka wydana np. na taką drogę rowerową jak ta Brzeźno - Jelitkowo ( choć była to bardzo kosztowna inwestycja ) było wielokrotnie lepiej wydana niż na Baltic Arenę czy halę widowiskową i przyniesie znacznie wiecej korzyści (choćby zdrowotnych) mieszkańcom Trójmiasta i przyjezdnym.

    • 9 1

  • Witaj w Polsce! (1)

    Do takiego rozwiązywania spraw to chyba trzeba się już przyzwyczaić. Nie dość, że mało to jeszcze w beznadziejnych lokacjach. Osobiście to wolałbym żeby wyremontowali drogi rowerowe na zaspie (Pilotów, Jana Pawła).

    • 3 0

    • o jakich mówisz?

      "wyremontowali drogi rowerowe"
      Te skradzione spacerowiczom chodniki i to na dodatek źle oznakowane i poprowadzone.

      Żenada jakie drogi na Zaspie???

      • 1 1

  • Jeżeli zobaczycie napis...

    ...na koszulce z tyłu "TYLKO PIZ.. STOI W KORKU" TO BEDĘ TO JA

    • 5 1

  • drogi rowerowe się zapadają

    niedawno zrobiła się sama, około metrowa, głęboka dziura na grunwaldzkiej na wysokości domków kolejowych. po tygodnniu ją załatali,ale przez ten czas było tam bardzo niebezpiecznie dla rowerzystów.

    • 2 0

  • na co komu

    wzdłuż ul. Sucharskiego: odc. od węzła Ku Ujściu do Westerplatte - 3,6 km ???
    wzdłuż al. Wojska Polskiego i Wita Stwosza od al. Grunwaldzkiej do ul. Opata J. Rybińskiego - 3,046 km ????
    NA CO TO KOMU ??? to akurat nie są trasy i drogi które wymagają poprowadzenia wzdłuż osobnej drogi rowerowej . I DOBRZE ZE NIEPOWSTANIE

    • 3 1

  • (7)

    Do wszystkich organizacji rowerowych
    Mamy tego dość. Nie chcemy dróg dla blachosmrodów ,tylko dla rowerów.
    Pozostaje tylko jedno. MASY KRYTYCZNE!!!!!!!!!!!!!!!!. I to w największych godzinach szczytu komunikacyjnego i najbardziej uczęszczanych arteriach by wywołać komunikacyjny paraliż ,bo tylko w ten sposób możemy coś wywalczyć I żeby władza przestała z nas drwić
    POLSKA DLA ROWERÓW NIE DLA SAMOCHODÓW

    • 5 6

    • Odezwał się powsinoga .

      • 3 1

    • Czyli NIE dla dobrobytu. Tak dla kamienia łupanego (2)

      Jak nie ma dobrego transportu, nie ma obfitości.

      • 2 2

      • Tylko rower i nic więcej samochody z Polski WON

        • 0 1

      • anonimie

        WOJT koloryzuje, być może prowokuje, ale wiele racji ma. Dobrobyt nie polega na gospodarce rabunkowej. Do epoki kamienia łupanego to się cofniemy gdy już będzie nas za dużó, nie będzie bogactw naturalnych, paliwa i przestrzenii. Stąd potrzeba takich akcji i uświadamianie ludziom, że taki rozwój jaki mamy obecnie to nie rozwók zrównoważony, ale rabunkowy. Człowiek sam na siebie zakłada pętle. Jak jest na tyle głupi. Trudno

        • 1 0

    • Dodaj jeszcze Polska dla pedałów (1)

      i wszystko jasne łańcuchu rowerowy!

      • 1 2

      • gohulec

        A co ma ekologia wspónego z orientacją seksualną.? Nie rozumiem Twej opinii.

        • 1 0

    • WOJT, weź wyluzuj chłopie bo nie robisz nam wcale dobrej roboty. Twój fanatyzm jest powszechnie znany, a nam potrzeba rozsądku i planowania a nie wrzasków.

      • 1 0

  • TO SA TRASY WYMAGAJACE OSOBNEJ DROGI DLA ROWEROW

    Slowackiego - cala , jakos jak ja modernizowano to sie zapomnialo ?? czy co sie stalo ?
    Kartuska ,od petli tramwajowej az do obwodnicy ,NIE ZAPOMNIJCIE O CHODNIKU DLA PIESZYCH !!!!!!
    Spacerowa , temat rzeka , droga dla rowerow i chodnik az do konca
    R E M O N T drogi dla rowerow Zaspa -> Przymorze -> Zabianka

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane