• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie drogi rowerowe krótsze o 50 km

Katarzyna Moritz
6 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych. Gdańsk, Sopot i Gdynia nie dostaną pełnej dotacji na budowę dróg rowerowych.

Trójmiejscy rowerzyści przecierają oczy ze zdumienia: okazuje się, że dostaną o 50 kilometrów dróg rowerowych mniej, niż im obiecano.



Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane. Trójmiejskie drogi rowerowe - czerwoną ciągłą linią zaznaczono te istniejące, czerwoną przerywaną - projektowane.
Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule. Zobacz jak topniał projekt dróg rowerowych w Gdańsku - jeszcze przed cięciami opisanymi w tym artykule.
Plan budowy sieci dróg rowerowych w Trójmieście był wspólnym pomysłem Gdańska, Gdyni i Sopotu. Projekt "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" zakładał, że do 2013 roku powstanie blisko 85 km nowych dróg rowerowych. W marcu br. miasta wspólnie złożyły aplikację do Urzędu Marszałkowskiego o niemałe, bo blisko 70 proc. dofinansowanie z Unii Europejskiej na nowe drogi rowerowe.

Niestety, ich marzenia właśnie boleśnie zweryfikowano. Dziś wiemy, że z unijnym wsparciem w Trójmieście powstanie 26 dróg rowerowych o łącznej długości ok. 35 km. To aż o 50 km mniej, niż zapowiadano.

Proporcjonalnie najwięcej ścieżek straciła Gdynia. Zamiast 30 km, powstanie jedynie 8 km.

- Musieliśmy wybierać. Szczególne zależało nam na dofinansowaniu drogi rowerowej wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego od ul. Janka Wiśniewskiego do ul. Unruga, ponieważ trzeba będzie tam wykonać bardzo kosztowną estakadę dla rowerów - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Poza tą ścieżką Gdynia dostanie fundusze na drogę rowerową wzdłuż ul. Unruga od ul. Kwiatkowskiego do ul. Puckiej i wzdłuż ul. Puckiej od ul. Czernickiego do ul. Kartuskiej.

- Projekt zakłada, że Unia dokłada do ścieżek komunikacyjnych. Dlatego te typowo rekreacyjne, jak wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa czy wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego, będziemy realizować na własną rękę - tłumaczy Marek Stępa.

Gdańsk, który jest liderem projektu, zyska niecałe 23 km, zamiast planowanych 48 km. Nowe drogi powstaną m.in. wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej oraz wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina (od ul. Sobótki do ul. Wileńskiej). W sumie będzie 14 nowych dróg rowerowych.

- Żałuję, że nie zostanie zrealizowana jedna z ważnych tras wzdłuż ulicy Elbląskiej. Miała ona biec od granic miasta, aż do ulicy Siennickiej. To ważne połączenie, bo na tym odcinku jest zakaz ruchu rowerów po ulicy. Ale jest szansa, że drogi, które zostały wyjęte z projektu, będziemy realizować poprzez projekty turystyczne, jak np. drogę przez wyspę Sobieszewską do Świbna - zapowiada Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny za drogi rowerowe w Gdańsku.

W Sopocie będzie prawie 3 km mniej, niż zapowiadano. Niespełna 4 km nowych dróg pojawi się m.in. wzdłuż ul. Kolberga, Mazowieckiej, Sobieskiego i Rzemieślniczej.

W ramach projektu, którego łączne koszty to 79,2 mln zł wybudowanych zostanie natomiast 14 węzłów integracyjnych typu bike & ride oraz 12 parkingów.

Stanowisko Gdańskiej Kampanii Rowerowej

Kolejne ograniczenie puli środków unijnych na rzecz komunikacji rowerowej świadczy o niezrozumieniu jej potencjału wśród urzędników i ekspertów Marszałka Województwa. Argumenty o ograniczonej ilości środków nie przemawiają do nas, ponieważ według wszelkich danych UE infrastruktura rowerowa jest najtańsza w stosunku do swoich możliwości przewozowych. Według naszych danych, poważne potraktowanie tematu w dużym mieście w Polsce, wymaga budowy ok. 20 km dróg i pasów rowerowych rocznie. W przeciwnym razie słowa polityków o priorytecie dla zrównoważonego transportu, ograniczaniu korków, ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa na drogach - należy włożyć między bajki. Mamy nadzieję, że polityki tej nie będą kontynuować samorządy poszczególnych miast i znajdą w swoich budżetach środki na wykonanie całości programu rozbudowy dróg rowerowych.

Roger Jackowski, Michał Błaut


Najważniejsze drogi rowerowe, które nie powstaną:

Gdańsk
wzdłuż ul. Elbląskiej od ul. Siennickiej do granic Gdańska - 4,5 km
wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego (kontynuacja - ok. 8,5 km, w tym zrealizowano 2,405 km) odc. od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego - 3,6 km
wzdłuż ul. Sucharskiego: odc. od węzła Ku Ujściu do Westerplatte - 3,6 km
wzdłuż al. Wojska Polskiego i Wita Stwosza od al. Grunwaldzkiej do ul. Opata J. Rybińskiego - 3,046 km

Gdynia
wzdłuż ul. Płk. Dąbka od ul. Kwiatkowskiego do ul. Czernickiego - 2,2 km
wzdłuż ul. Rdestowej - 2,11 km
wzdłuż ul. Małokackiej od ul. Łużyckiej do ul. Rolniczej - 1,8 km
wzdłuż Klifu Nadmorskiego od Sopotu do Orłowa - 1,69 km

Sopot
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Armii Krajowej - os. Przylesie - 1,05 km
wzdłuż ul. Obrzydrzyców, na odc. Łużycka - Cieszyńskiego - 678 m
wzdłuż ul. 23 Marca, na odc. Osiedle Przylesie - Sanatorium - 500 m
wzdłuż ul. 3 Maja, na odc. Kościuszki - Sobieskiego - 450 m

Opinie (479) ponad 10 zablokowanych

  • Rower to szansa ekonomiczna dobry sposob na kryzys SAME PLUSY MARZENIE 3MIEASTO JAK AMSTERDAM (2)

    Rower to same korzysci wyrownywanie szans spolecznych np dotarcia bezplatnie do centrum miasta z dzielnic obrzeza nie każdego stac na wlewanie trojacego paliwa dla srodowiska dymiacych spalinami samochodow zawsze trzeba madrze gospodarzyc zasobami naszej planety ROPA SIE W KONCU SKONCZY CO WTEDY SAMOCHODZIAZE ZROBICIE ?????Zostanie isc na piechote haaa podczas 2 wojny np spowodu kryzysu w Gdyni kursowaly trojelbusy na prad a wszystko inne stalo co wy na to???Zwolennicy aut ,przyslosc nalezy do POJAZDOW ELEKTRYCZNYCH SA 80% WYDAJNIEJSZE TANSZE PRZEJAZDY problem drogi koszt kupna takiego auta bo to nowosc.Nie myslcie tylko o sobie turysci chetnie pojezdzili by drogami rowerowymi wiec to KASA DLA MIASTA DZWIGANIE GOSPODARKI JKA KTOS NAPISAL ATRAKCJA TURYSTYCZNA DO AMSTERDAMU jezdzi sie dla rowerow i nie tylko rower to radosc mlodosc kondycja USMIECH a nie zlosc kierowcow stojacych w korkach wnerwionych np to tez mozliwosc dla mlodziezy spedzenia atrakcyjnie wolnego zasu za darmo praktycznie zamiast stac pod blokami lub na laweczkach mozna smignac na bulwar do lasu itp SPORT TO ZDROWIE mozna na randke smignac he a laska nie leci na kase w tym moencie heee i tylko na dobra fure wygodna wybiera kolesia rower he to prawdziwy test wiadomo latem slonce cieplutko,nie kazdy jest bogaty a w Polsce nie zarabia sie az tak sporo wiec kazda mozliwosc oszczednosci to ogromny plus gros do grosza i mozna uzbierac spora sume zamiast na drogie bilety wydac na restauracje kino mecz,nie rozumiem ludzi ktorzy maja cos przeciw rowerom wyzywaja od debili puknijcie sie w glowe co to ma byc frustracja????pokazanie jakim sie jestkretynam,wyzywanie rowezystow mowienie polski tryb myslenia RECE OPADAJA NA TAKIE KOMENTARZE GOSPODARKA WLASNIE DZWIGA SIE DZIEKI PRZYJAZNYM MIASTOM ZDROWYM DO ZYCIA naprawde sporo kretynow tu sie wypowiada sory ale taka prawda,ostatnie SZTORMY W 3MIESCIE TO EFEKT CIEPLARNIANY PRZEZ TE WASZE SAMOCHODY BRAWO GRATULUJE MYSLENIA A SZTORMY MAJA SIE NASILAC MALO CO BY ZALALO ULICE DLOGA W GDANSKU ALE ROWERY SA GLOPIE NIKOMU NIEPOTRZEBNE PEWNIE NAJLEPIEJ ZASMRODZIC 3MIASTO SAMOCHODAMI CO TO OBCHODZI KOGO BRAWO najlepiej zabetonujcie plaze i zrobcie obwodnice parkingi zamiast lasow wytnijcie bedzie super GRATULACJE MYSLENIA NIEMOGE Z TAKICH LUDZI MASAKRA ZERO MYSLENIA PRZYSSZLOSCIOWEGO forum traktujecie jak sciek kanalizacyjny w krotym mozna wszystko nawrzucac bo sie mialo zly dzien to se popisze bzdury albo sami juz sa tacy glupi to juz nic sie nieporadzi haaa Ale jak sie mowi HOLANDIA ALE TAM SUPER SA ROWERY KOFISZOPY KRAJ LUZNY WESOLY AMSTERDAM MARZENIE teraz jest szansa 3miasto zrobic to samo to sporo LUDZI KRYTYKOJE ROZWERY PO CO GLUPOTA LEPSZE CHODNIKI LUB DROGI LUDZIE WSZYSTKO JEST POTRZEBNE NIE ROZUMIECIE TEGO I DROGI I AUTOSTRADY I CHODZNIKI I PARKI I DROGI ROWEROWE NIE MA ZE NA TO WIECEJ NA TO MNIEJ NA WSZYSTKO MUSI BYC SPORAKASA TO TYLE WAM POWIEM BO czytac sie nieda tych nie ktorych wypowiedzi masakra.Z takim mysleniem do ludzi europy??Ruszcie sie do Holandi londynu to sie przekonacie i moze przestaniecie narzekac amen.

    • 4 3

    • Ludziku

      Wielu nie ma pojęcia o ekologii, ekonomii, a tym bardziej o związkach przyczynowo-skutkowych. Pamiętakj, że dla większości Polaków rozwój to więsza ilość samochodów, a nie rowerów. Na takie tematy to można dyskutować za granicą, ale nie w Polsce.

      • 1 1

    • Ale sztorm byl tylko jeden

      i to calkiem fajny :)

      • 0 0

  • rower to sezonowy środek lokomocji (8)

    po jakie więc gie pakuje się w dobie kryzysu pieniadze w cos co nie da zadnego efektywnego zwrotu. Dlaczego te mundralinskie politruki w rodaju Budynia, Siwego Janka czy wasatego Gryzonia szastaja publicznymi pieniedzmi. Publicznymi czyli NASZYMI a nie zadnymi unijnymi

    • 5 11

    • bywalec salonów (6)

      A skąd wiesz, że te pieniądze nie przynoszą zwrotu? A w autostardy przynoszą? Rozumiem, że korzyści środowiskowe nie mają dla Ciebie żadnego znaczenia, bo masz środowisko naturalne w d... Nieprawdaż?

      • 2 4

      • zdaję sobie z niepopularnosci pogladu (5)

        jaki wyrazilem w 1wszym post. ale to co zrobiono w Gdansku przy Dworcu Głównym woła o PROKURATORA. W kazdym miescie jest punkt centralny wokol ktorego odbywa sie ruch. Pisze ruch a nie jazda samochodem. Punktem tym jest dworzec glowny. Jednak konstruktorzy sciezek tego akurat u nas nie przyjeli do wiadomosci i poprowadzili sciezki wedlug wlasnego a moze budyniowego uznania. Lamiac wszelka logike i powodujac zagrozenie dla innych uzytkownikow. Dlatego pisze bz wstrzymac ten program i zaczac wzdawac sensiwnie

        • 5 4

        • bywalcu salonów (4)

          Niestety. Ja też napiszę coś niepopularnego. Bałagan przed dworcem wynika głównie z mentalności polskiego społeczeństwo dla którego coś takiego jak porządek i logika to czysta abstrakcja. Skoro w Europie Zachodniej, w którą wpatrujemy się z wywieszonym językiem i na którą zawsze się powołujemy, przy dworcach jest o wiele więcej dróg rowerowych niż w Gdańsku i jakoś wszystko się kręci. Jak nie ma kultury to zawsze będą rodzić się problemy, niezaleźnie od tego czy lubisz Budynia czy nie.

          • 4 2

          • przy dworcach w starej Europie są zwykle strefy pieszo-rowerowe (1)

            a nie wydzielone drogi rowerowe.

            Warto zobaczyć jak wygląda miasto Houten w Holandii

            • 0 0

            • I w Tielu i Geldermalsen też. Na jedno wychodzi. Ale w każdym razie nikt nie czepia się tam rowerzystów, ani pieszych, bo mają inną kulturę.

              • 1 0

          • Wychodzi ukryty totalitarym w wydaniu "poprawnym" (1)

            Normalny projektant buduje pod istniejace procesy spoleczne i mentalnosc, a nie obwinia niepopularnosc swoich prac "nieprawidlowa" mentalnoscia.

            Mam taka mentalnosc jaka mam, nie lubie rowerow bo mi na nich zimno i mam w dupie Europe Zachodnia. Jestem u siebie i ja tu place podatki, i jesli moje zdanie podziela iles tam osob z niepopularna wsrod rowerzystow mentalnoscia to trudno, problem rowerzystow.

            • 1 1

            • anonimie

              Ja też płacę podatki. Może nawet większe niż Ty. I co z tego? Mamy się licytować? Jeżeli chcesz dostosować inwestycje do mentalności Polaków, to należy zlikwidować kolej, wyrzucać śmieci do lasów, kipować na ulicy, parkować na trawnikach, sprayować po ścianach, s**** na chodnikach, być drugiemu wilkiem, ogradzać się, nienawidzieć przyrody itd.

              Ja tak nie chcę. Wolę dążyć do lepszego świata, a nie zatrzymywać się na etapie średniowecznej mentalności. I nie daltego, że mi imponuje Europa Zachodnia, bo nie imponuje.

              • 1 1

    • protestuję przeciwko wypisywaniu takich głupot !

      Rower jest pojazdem całorocznym. Do pacy dojeżdżałem cały rok nawet gdy dojeżdżałem ponad 15 km (w jedną stronę). Nie mam samochodu, dlatego jestem za rozwojem dróg rowerowych dla tych, którzy chcą rowerem dojechać do pracy.

      • 0 0

  • Tak trzymać (1)

    całe szczęście bo zaraz jeszcze będą głosy, żeby je odśnieżać a to już wyrzucanie pieniędzy w błoto :)

    • 2 6

    • Rowerzysto

      A odśnieżanie dróg (przepraszam zasalanie) to nie wyrzucanie pieniędzy w błoto? Dosłownie i w przenośni.

      • 3 1

  • SCHIZOFRENICZNE

    OPARTE NA OBIECANKACH< EUFORII< SAMOZADOWOLENIU A

    W REZULTACIE GUZIK Z PĘTELKĄ

    TO PRAWDZIWY OBRAZ U>M>GDANSK Z JEGO GŁOWNO DOWODZĄCYM

    • 1 1

  • Przygłupy-niełoby przypomną o sobie... przed wybołami!Znów będą obiecanki!

    A POtem?Płoste:picu-picu dla "dłogich wybołców"!!!

    • 2 0

  • Muzg urzywasz tylko sezonowo Bywalec salonow hahaha

    Wlasnie twoj muzg nie daje zadnego efektywnego zwrotu 0 pomyslow i myslenia przyszlosciowego natomiast do rowerzysty stacjonarnego odsniez sobie muzg z sniegu i mulu niewiadomo czego jescze CO ZA KRETYNI TU PISZA MASAKA DZIEKI INTERNETOWI JUZ ODKRYLEM PELNO PALANTOW I DEBILI HAAHA jak tak nielubie rowerow to kupcie sobie domy przy ulicy samej i CIESZCIE SIE Z HALASU I SMRODU ZACIAGAJCIE SI NIM CO DZIEN BARANY

    • 0 2

  • SCHIZOFRENICZNE

    • 2 0

  • MANIAKALNE

    • 0 2

  • DZIAŁANIE U.M.GDANSK

    • 4 0

  • OPARTE NA SAMOZADOWOLENIU

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane