• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy górą?

(boj)
8 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rusza budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni - Grabówku. Zbudowana zostanie także nowa pętla w Kaczych Bukach i doprowadzona do niej sieć trakcyjna. Już w grudniu 2005 r. trolejbusy dojadą do pętli przy ul. Miętowej. Zakupionych zostanie 10 nowych wozów "na szelkach". W bliższych planach - nowe linie trolejbusowe w Gdyni, a w dalekich - przedłużenie linii do Rumi.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni podpisało umowę na prace budowlane w ramach projektu "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni". Projekt uzyskał ok. 19 mln zł dofinansowania Unii Europejskiej. Przetarg wygrało konsorcjum składające się ze spółek: WARBUD S.A. z Warszawy i Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. z Gdyni.

Zakres prac obejmuje budowę nowej zajezdni trolejbusowej u zbiegu ulic Zakręt do Oksywia i Opata Hackiego, budowę pętli w Kaczych Bukach oraz sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do Kaczych Buków z odgałęzieniem do ul. Miętowej. Prace podzielono na trzy etapy. Pierwszy to budowa sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do pętli przy ul. Miętowej - gotowy będzie już w 2005 r. To znaczy, że najpóźniej w grudniu 2005 r. do ul. Miętowej dojadą trolejbusy nowej linii 24 ze Stoczni "Gdynia" (wybrane kursy tylko z Gdyni Dworca Gł. PKP). Na linii 24 pojawią się m. in. dwa nowoczesne trolejbusy Solaris Trollino 12AC, pierwsze z 10 zakupionych w ramach projektu, przy dofinansowaniu UE. Mają one dotrzeć do Gdyni do końca października.

- To jeszcze nie koniec rozwoju trolejbusów, ponieważ po zrealizowaniu wymienionych odcinków, będziemy jeszcze ubiegać się o pieniądze unijne w latach 2007 - 2013 na trzy odcinki sieci trolejbusowej w Gdyni - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Pierwszy to ul. Chylońska pomiędzy ul. Morską, a Owsianą (600 m). Drugi - ul. Gryfa Pomorskiego do pętli na Fikakowie wraz z budową tej pętli (1100 m). Trzeci - od węzła im. Franciszki Cegielskiej do pętli Witomino - Leśniczówka ul. Kielecką (3 km). Oprócz tego bardzo zainteresowane komunikacją trolejbusową są władze Rumii, które chciałyby, aby trolejbusy które kończą dzisiaj przy ul. Sibeliusa w Cisowej pojechały dalej, przynajmniej do dworca PKP w Rumi. Na razie to daleka przyszłość.

Jeszcze rok, dwa lata temu były plany rozszerzenia sieci trolejbusowej tak, by sięgała od Oliwy do Rumi.. Gdynia składała wnioski o dofinansowanie dwóch programów unijnych. Pierwszy dotyczył miast, drugi - aglomeracji. Ten dotyczący aglomeracji musiał obejmować nie tylko Gdynię, ale również Sopot i Gdańsk. Był pomysł, żeby zmodernizować linię tramwajową od Oliwy do Śródmieścia Gdańska i przedłużyć linie tramwajowe na Chełm kupując nowe składy. Gdynia miała projekt "trolejbusowy" (jego efekty opisane powyżej). By zrobić projekt trójmiejski planowano połączyć projekt gdański z gdyńskim i dodatkowo przedłużyć linie trolejbusowe z pętli przy ul. Reja w Sopocie do tramwaju czyli do Gdańska Oliwy (za pieniądze Sopotu). Sopot i Gdynia wszelkie warunki spełniły i przygotowały swoje prace dokumentacyjne. Prace w Gdańsku były mniej zaawansowane. Ostatecznie Gdańsk złożył swój projekt tramwajowy, który z przyczyn formalnych przepadł w staraniach u unijne pieniądze. Siłą rzeczy kwestia rozbudowy ekologicznej komunikacji do Oliwy upadła. Gdyński projekt złożony w kategorii "miasta" uzyskał finansowanie jako pierwszy dotyczący transportu publicznego w kraju.
(boj)

Opinie (120)

  • Gdansk, politycy...

    ..ktos napisal:'Zaspa nie jest pępkiem świata, łaskawie zauwaz, ze Gdansk takze, a nie zrobili nic ku temu nawet politycy wywodzacy sie z rzeczonego miasta'...
    ..nikt z obecnych Gdanskich 'politykow' nie wywodzi sie stad.. Oni lub ich ojcowie, dziadowie sa z Warszaffki lub ze Wschodu... traktuja GDANSK jak zdobycz wojenna.. dlatego nie robia NIC dla Naszego.Miasta.. mysla tylko, co mozna tu jeszcze zakombinowadc, ukrasc, sprzedac za grosze...
    ..a kiedys czcigodni Gdanscy.Rajcy byli slawni w Europie, wyksztalceni, popierajacy lokalna ekonomie, nauke, sztuke.. dbajacy o rozwoj miasta, o jego mieszkancow...
    ..tylko AUTONOMIA, wspolpraca z Gdynia, Soppotem i Regionem, exmisja Warszawskich politykow i katolickich debili, ekonomiczne odciecie sie od Warszawy, ponowne zwrocenie sie ku nowoczesnej Europie zamiast syfiastej Polski, uratuje Nasze Piekne Wolne Miasto !!! :-)

    • 0 0

  • _____666_____

    Zgadzam się w 99%!!! tylko bez gdyni proszę.pasuje do Klimatowego Sopotu i Tysiącletniego Gdańska jak pięść do oka to koszmarne blokowisko z pseudoamerykańskim szarym i burym centrum.

    • 0 0

  • _____666_____

    debilem to Ty jesteś a nie katolicy.

    • 0 0

  • Trolejbus

    Panie Zwis ! A jednak Trolejbus ! Jest cichy , nie lomoce po szynach Wcale nie trudno mu wyjachac z zatoczki! wolę to na oponach !!

    • 0 0

  • Do 666 ---

    Aleś powiedział ! Warszawka Ci pachnie ?astanów się , gdzie mieszkasz, nie kalaj wlasnego gniazda , ale je ochraniaj!!

    • 0 0

  • Zaax

    Zgwalcili cie kiedys libijscy marynarze w Gdyni i padles twarza na dworcowa podloge ze tak nienawidzisz tego miejsca, bo jestes strasznie konsekwentny w pisaniu "Gdynia" przez male "g".

    • 0 0

  • Yattaman hehe

    Nie było aż tak źle-po prostu nie przepadam za tym miastem mówiąc oględnie. A znasz jakichś libijskich marynarzy, że maja takie zwyczaje?A jak bym padł twarzą na gdyńskim dworcu to bym wylądował w zakaźnym najpewniej i to na długo-domyśl się czemu :):):):):)

    • 0 0

  • TrolleyBus, Tram, SKM,...

    ..szkoda,ze Gdanscy nieudolni samorzadowcy nie potrafia dogadac sie z troche przyszlosciowo myslacymi politykami Soppotu i Gdyni.. Idea kompexowego systemu komunikacji zbiorowej dla calej Aglomeracji bylaby bardzo funkcjonalna, poprzez skoordynowanie wzajemnie uzupelniajacych sie linii i stacji SKM, Tramwaj, Trolleybus, zachecalaby wiecej ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej a dodatkowo jako przemyslany, skoordynowany projekt aglomeracyjny mialby zapewne wspracie finansowe ze strony urzednikow UE, popierajacych ekologiczne przemyslane rozwiazania... dzis wiele miast rozbudowuje swoje systemy ekologicznej komunikacji wlasnie jako aglomeracje ...
    ..w Gdansku likwiduje sie linie SKM , podczas, gdy w nowoczesnych miastach Europy linie SKM to najszybciej rozwijajacy sie rodzajem transortu aglomercyjnego .. Linia do Nowego.Portu moglaby doskonale spelniac swoja funkcje, gdyby jezdzila systematycznie, np. co 30 min i byla skoordynowana z tramwajami, autobusami i rejsami promowymi... w ten sam sposob moznaby revitalizowac linie SKM Gdynia.Gl-Oksywie... nalezy tez rozwinac siec tramwajowa.. oprocz planowanej linii na Chelm, takze linie do iinncyh dzielnic i realizacje kiedys planowanej linii Nadmorskiej [np. w Belgii wzdluz calego Wybrzeza kursuje linia tramwajowa laczaca Oostende z miejscowosciami nadmorskimi. Trolleybusy moglbyby doskonale uzupelniac SKM i tramwaje na trasach o troche mniejszym przeplywie pasazerow lub trasy o trudnych warunkach terenowych lub waskich ulicach ...
    bierzmy przyklad z funkcjonalnie i ekologicznie rozwijajacych sie miast Europy, a nie zacofanych, rzadzonych przez idiotow miast Polski... :-)

    • 0 0

  • Uważam że przedłużenie linii trolejbusowej z Sopotu do Oliwy byłoby korzystne dla Trójmiasta, jednym słowem w Oliwie przesiadka z tramwaju na trolejbus.

    • 0 0

  • komunikacja

    I to jest właśnie przykład "wspólnego" dbania o losy mieszkańców jednej aglomeracji od Rumi do Pruszcza.
    Brawo, a może wreszcie będzie jeden wspólny bilet na SKM i ZKM w całej aglomeracji tak jak to jest w całym cywilizowanym swiecie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane