• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy górą?

(boj)
8 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rusza budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni - Grabówku. Zbudowana zostanie także nowa pętla w Kaczych Bukach i doprowadzona do niej sieć trakcyjna. Już w grudniu 2005 r. trolejbusy dojadą do pętli przy ul. Miętowej. Zakupionych zostanie 10 nowych wozów "na szelkach". W bliższych planach - nowe linie trolejbusowe w Gdyni, a w dalekich - przedłużenie linii do Rumi.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni podpisało umowę na prace budowlane w ramach projektu "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni". Projekt uzyskał ok. 19 mln zł dofinansowania Unii Europejskiej. Przetarg wygrało konsorcjum składające się ze spółek: WARBUD S.A. z Warszawy i Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. z Gdyni.

Zakres prac obejmuje budowę nowej zajezdni trolejbusowej u zbiegu ulic Zakręt do Oksywia i Opata Hackiego, budowę pętli w Kaczych Bukach oraz sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do Kaczych Buków z odgałęzieniem do ul. Miętowej. Prace podzielono na trzy etapy. Pierwszy to budowa sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do pętli przy ul. Miętowej - gotowy będzie już w 2005 r. To znaczy, że najpóźniej w grudniu 2005 r. do ul. Miętowej dojadą trolejbusy nowej linii 24 ze Stoczni "Gdynia" (wybrane kursy tylko z Gdyni Dworca Gł. PKP). Na linii 24 pojawią się m. in. dwa nowoczesne trolejbusy Solaris Trollino 12AC, pierwsze z 10 zakupionych w ramach projektu, przy dofinansowaniu UE. Mają one dotrzeć do Gdyni do końca października.

- To jeszcze nie koniec rozwoju trolejbusów, ponieważ po zrealizowaniu wymienionych odcinków, będziemy jeszcze ubiegać się o pieniądze unijne w latach 2007 - 2013 na trzy odcinki sieci trolejbusowej w Gdyni - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Pierwszy to ul. Chylońska pomiędzy ul. Morską, a Owsianą (600 m). Drugi - ul. Gryfa Pomorskiego do pętli na Fikakowie wraz z budową tej pętli (1100 m). Trzeci - od węzła im. Franciszki Cegielskiej do pętli Witomino - Leśniczówka ul. Kielecką (3 km). Oprócz tego bardzo zainteresowane komunikacją trolejbusową są władze Rumii, które chciałyby, aby trolejbusy które kończą dzisiaj przy ul. Sibeliusa w Cisowej pojechały dalej, przynajmniej do dworca PKP w Rumi. Na razie to daleka przyszłość.

Jeszcze rok, dwa lata temu były plany rozszerzenia sieci trolejbusowej tak, by sięgała od Oliwy do Rumi.. Gdynia składała wnioski o dofinansowanie dwóch programów unijnych. Pierwszy dotyczył miast, drugi - aglomeracji. Ten dotyczący aglomeracji musiał obejmować nie tylko Gdynię, ale również Sopot i Gdańsk. Był pomysł, żeby zmodernizować linię tramwajową od Oliwy do Śródmieścia Gdańska i przedłużyć linie tramwajowe na Chełm kupując nowe składy. Gdynia miała projekt "trolejbusowy" (jego efekty opisane powyżej). By zrobić projekt trójmiejski planowano połączyć projekt gdański z gdyńskim i dodatkowo przedłużyć linie trolejbusowe z pętli przy ul. Reja w Sopocie do tramwaju czyli do Gdańska Oliwy (za pieniądze Sopotu). Sopot i Gdynia wszelkie warunki spełniły i przygotowały swoje prace dokumentacyjne. Prace w Gdańsku były mniej zaawansowane. Ostatecznie Gdańsk złożył swój projekt tramwajowy, który z przyczyn formalnych przepadł w staraniach u unijne pieniądze. Siłą rzeczy kwestia rozbudowy ekologicznej komunikacji do Oliwy upadła. Gdyński projekt złożony w kategorii "miasta" uzyskał finansowanie jako pierwszy dotyczący transportu publicznego w kraju.
(boj)

Opinie (120)

  • Nie tylko na Zaspie

    Kiedyś musiałem oddać samochód do warsztatu w Nowym Porcie. Jak wracałem po dokonanej naprawie, to pilnie rozglądałem się za następnym warsztatem.

    • 0 0

  • czy każda dyskusja musi prowadzić do wojny gdańsko gdyńskiej?

    może jestem nienormalny ale chociaz głównie jeżdżę samochodem to lubię korzystać z gdańskiej komunikacji. Naprawdę nie wiem czemu tak ją krytykujecie.
    Tramwaje w większości są wyremontowane ( porysowane szyby świadczą o wandaliźmie a nie o stanie technicznym), mają bardzo przyzwoitą częstotliwość i w miarę rozsądne trasy. Podróźuje się bez ścisku - porównajcie np z tramkami w Warszawie. Jest kilka niskopodłogowych - tylko niektóre miasta w Polsce mają takie wagony
    Autobusy- uważam że marnotrastwem byłoby pocięcie sprawnych autobusów. Ikary dożywają swoich dni i są zastępowane nowym, dobrym taborem z klimatyzacją.
    taryfa czasowa jest Ok
    Minusem - największym dla mnie jest brak komunikacji TRÓJMIEJSKIEJ.
    Dlaczego Sopot nie jest zainteresowany większą ofertą komunikacyjną?
    Połaczenie Dąbrowy z Oliwą przez Sopocką i Dolny Sopot też byłoby niezłe
    Dlaczego Pruszcz popiera busiarstwo i nyskarstwo zamiast regularna rozkładową komunikację?
    Dlaczego w Gdańsku nie ma żadnej komunikacji z wykorzystaniem obwodnicy?
    No i temat dyskusji na następne 10 lat- wspólny bilet.

    • 0 0

  • waszka sprawdź na skyscraper city inwestycje w trójmiescie. zła kondycja gdyni mnie smuci bo w interesie gdańska jest silna gdynia, a ta podupada powaznie ostatnio.

    nie wiem co Tobie zrobili na zaspie - rzadko tam bywam, nie mam po co. w oliwie bryce nic się nie dzieje, mimo bruku gdzieniegdzie i dziur. rowery też jakoś wytrzymują. w gdyni drogi nielepsze więc nie wiem do czegoi pijesz.

    • 0 0

  • Zgadzam sie z Piotrem

    Mieszkam w Trojmiescie a dokladnie nie powiem bo to nieistotne, korzystam z komunikacji we wszystkich miastach i w kazdej widze plusy i minusy. Jednak daleko mi do wychwalania wlasnego zkm a wysmiewania tego sasiedniego. Rzeczywiscie wiekszosc dyskusji to tylko wzajemne opluwanie sie, ale po co? Nie wiem czy wiekszosc Uzytkownikow forum ma jakies urazy do miast sasiednich, czy to tylko kilku (niewymieniajac imion) malkontentow probujacych swym narzekaniem zarazic wszystkich innych. Byc moze prezydent Gdyni zrobil cos tam, wladze Sopotu cos innego a zarzad w Gdansku jeszcze inna rzecz, niekonieszcze sluszna. Za glupote nalezy ganic ale za cos slusznego pochwalic. I nie patrzec ze to nie u mnie tylko u sasiada za plotem. Urzedy urzedami ale jestesmy zwyklymi ludzmi i powinnismy miec do siebie troche szacunku i uprzejmosci..jestesmy z jednego Trojmiasta. Swoja droga ciekawe czy na spotkaniu forumowiczow ludzie sie poznaja i zaprzyjaznia czy kazdy wyposazony w wydruki z "wrogimi" komentarzami bedzie szukal przeciwnika aby mu przylozyc. Pozdrawiam normalnych z Gdańska, Sopotu i Gdyni (lub w innej kolejnosci jesli komus zalezy;))

    • 0 0

  • grisza

    a no zrobili, postawili na b.pasie rynek rodem z Kalkuty gdzie szczury noca grasuja, Dzieci nie maja boisk sportowych, i innych miejsc rekreacyjnych. Porownaj ok.40tys. Zaspe pod tym wzgledem chocby z Żukowem, a szkoda gadac.
    Ściezki rowerowe!
    chyba za takie nie uwazasz pomalowanie czesci pasa startowego z dzorami dyletacyjnymi i po erozjach, czy czesci chodnika z korzeniami drzew, pełnych uskokow i nierownosci a na dotatek wieczne konflikty z pieszymi poniewaz krzewy zarastaja boki i nie da sie jezdzc.

    • 0 0

  • szkoda

    cóż, wielka szkoda, że Gdańsk (a właściwie włodarze Gdańska) nie pomyślał o swoich mieszkańcach pracujących np. w Gdyni i dojeżdżających trajtkami...nie byłoby problemów na pętli Reja w Sopocie, gdyż tam przeważnie kierowcy autobusów gdańskiego zkm zamykają drzwi przed nosem pasażerów przyjeżdżających gdyńskimi autobusami czy trajtkami...WIELKA SZKODA

    • 0 0

  • WaszkaZ i inni

    WaszkaZ -> Akurat jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to Gdynia (ani żadne inne miasto w Polsce) nie może się nawet porównywać z Gdańskiem.

    Jeśli natomiast chodzi o temat komunikacji miejskiej, to trolejbusy nie są wcale złe. Nowoczesny trolejbus jeździ wystarczająco szybko, nie emituje spalin ani, w odróżnieniu od tramwaju, nie powoduje hałasu.

    Jeśli zaś chodzi o stan taboru, to doprawdy nie rozumiem, dlaczego gdyński jest z reguły czystszy z zewnątrz i wewnątrz i nie ma porysowanych szyb. Nie wspominając już o sprawdzonej empirycznie większej punktualności gdyńskich pojazdów. Czyżby model z prywatnymi podmiotami jednak był sprawniejszy?

    • 0 0

  • JJJ

    "Akurat jeśli chodzi o ścieżki rowerowe, to Gdynia (ani żadne inne miasto w Polsce) nie może się nawet porównywać z Gdańskiem." zaczyna sie weekend, proponuje jazde "zaspianskimi sciezkami" w tedy podyskutujemy!.
    I jeszcze jedno, zabierz rower z resorami na obydwa koła, grube opony, wszelkie zabezpieczenia i najlepiej dodatkowe koło lub opone, poniewaz np. przy aptece JP2/Leszczynskich i w innych miejscach wystaja druty zbrojeniowe. Uwazaj na samochode bo one nie respektuja nawet zielonego swiatla dla Ciebie. Nie wjezdzaj do parku przy ujeciach wodnych (zakaz wjazdu - bo to zabronione kilkoma znakami)jest to miejsce do wyprowadzania psow miejscowych notabli graniczacych z parkiem a mocz ich milusinskich zasila ujecia pitne.

    • 0 0

  • waszka i na budynku brykę rozwaliłeś? to nie wina miasta, po prostu jeździć nie umiesz. za nic nie kumam o czym mówisz, chyba nie o dawnym komundkałfie? o innym budynku na pasie nic mi nie wiadomo.

    pokaż mi jedną gdańską ścieżkę powstałą ostatnio poprzez namalowanie pasa na chodniku. jak tego dokonasz masz u mnie piwo dzisiaj wieczorem. dwa piwa jeżeli wykażesz wyższość gdyni nad gdańskiem w temacie ścieżek.

    • 0 0

  • grisza

    juz Ci pisalem, ze sciezki moze i sa, ale nie tam gdzie jezdza rowerzysci, to po pierwsze.
    Dzisiaj w nocy malowali(poprawiali) pas (na pasie startowym) zreszta obok trupa, ktorego rano znalezli przy przejsciu tam jak gdzie sie przechodzi do cyrku.
    Znajdz mi choc jedna siezke rowerowa z prawdziwego zdazrnia w centr.Przymorza i na człej Zaspie. To ja Cie moge zaprosic na piwo w Picernii KFC i policzymy ile tu jezdzi a ile na Grunwaldzkiej, OK. Pore dnia mozesz wybrac, daje Ci fory.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane