• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy na Fikakowo jednak na szelkach?

Michał Sielski
30 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Coraz bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne idą w parze ze spadkiem cen trolejbusów. Coraz bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne idą w parze ze spadkiem cen trolejbusów.

Pierwotnie miały jeździć bez "szelek", czerpiąc energię z pojemnych akumulatorów. Okazuje się jednak, że trolejbusy najprawdopodobniej dojadą do Fikakowa zobacz na mapie Gdyni korzystając z normalnej sieci trakcyjnej. Dopiero na samym osiedlu będą korzystać z akumulatorów.



Warto inwestować w rozbudowę sieci trakcyjnej dla trolejbusów?

Budowa trakcji trolejbusowej na Fikakowo od lat budzi sporo emocji. Nie wszyscy mieszkańcy zgadzali się bowiem na postawienie słupów przy ulicach ich osiedla. Protestowali ze względów estetycznych, ale przede wszystkim użytkowych. Postawione co kilkadziesiąt metrów słupy zabrałyby miejsca parkingowe, które na ciasnym osiedlu są wręcz na wagę złota.

- Dlatego najbliższe realizacji jest rozwiązanie polegające na zbudowaniu trakcji tylko na podjeździe, gdzie zapotrzebowanie na wydatek energetyczny jest największe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Wiele zależy także od możliwości technicznych baterii w trolejbusach. Na szczęście dla protestujących, technologia szybko się rozwija. Kilka lat temu trolejbus mógł przejechać dzięki bateriom ok. 5 km, obecnie to już ponad 20 km, a wciąż wdrażane są nowe rozwiązania. Nowe pojazdy są też coraz tańsze. Kilka lat temu kosztowały 2,5 mln zł. Obecnie można je kupić za połowę tej ceny.

Czytaj także: Jazda bez trakcji już możliwa.

- Techniczne możliwości są istotne dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, które będzie wykorzystywać tę infrastrukturę i musi patrzeć na opłacalność wykonywanych połączeń. Ale nie można też zapominać o tym, że dla nas liczy się również poziom zadowolenia mieszkańców - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Trakcja będzie więc najprawdopodobniej prowadzić od ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni do pętli na końcu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni. Na samym osiedlu Fikakowo trolejbusy będą już korzystać z akumulatorów.

Ostateczne decyzje powinny zostać podjęte do końca roku.

Opinie (161) 1 zablokowana

  • mieszkaniec

    Nie rozumiem ludzi czym sie tak podniecaja dla mnie to osiedle jak osiedle nic specjalnego jak chca slupy stawiac niech stawiaja ;) p.s pozdro dla szydercow maniek z witoslawy

    • 16 10

  • DO redakcji (1)

    "zapotrzebowanie na wydatek energetyczny" ???
    chodzi szanownej Redakcji zapewne o zapotrzebowanie energetyczne albo zapotrzebowanie na energię

    • 10 1

    • Od lelaktora naczelnego

      Nie kwekaj Ździcho, my ze wsi, nie mamy o niczym pojecia, artykuły piszą nam studenci

      • 3 0

  • Wolę trolejbusy od śmierdzących i hałasujących autobusów (1)

    Gdańsk jest cały w spalinach od tych starych kopcących i hałasujących autobusów, żyć się nie da w tym syfie

    • 16 9

    • Po pierwsze w Gdańsku są też tramwaje jak i w Gdyni jeżdżą też autobusy. Po drugie tabor autobusowy w Gdańsku jest dużo nowszy niż w Gdyni.

      • 3 3

  • moment: trajtek bedzie jechal na szelkach, po czym na FIkakowie sie z nich wyczepi? (2)

    a potem wracajac, znow bedzie musial sie "wczepic?" czy tak??
    jesli tak, to jak to technicznie ma wygladac? kierowca bedzie latal z kijem?

    • 21 2

    • na swiatlach na gryfa z wielko bedzie sie zatrzymywał i sie bedzie wczepiał w trakcje

      jadac na fikakowo szelki sie zdejmuja automatycznie

      • 2 1

    • Nie wszystko full automt z pilota

      • 0 3

  • To jest najfajniejszy fragment

    "Protestowali ze względów estetycznych, ale przede wszystkim użytkowych. Postawione co kilkadziesiąt metrów słupy zabrałyby miejsca parkingowe, które na ciasnym osiedlu są wręcz na wagę złota."

    Czy mi się wydaje, czy na tym ciasnym osiedlu każdy blok ma garaż?

    • 12 4

  • Gdynia XXI w.

    Bzdura totalna. By co 1/2 godz. grupka podjechała set tam metrów budować infrastrukturę. Widać hojny dziad z cudzego /UE/ kosza.

    • 9 2

  • Litości Redakcjo (1)

    >>Trakcja będzie więc najprawdopodobniej prowadzić od ul. Wielkopolskiej do pętli na końcu ul. Gryfa Pomorskiego . Na samym osiedlu Fikakowo trolejbusy będą już korzystać z akumulatorów.

    • 14 1

    • Widocznie radeaktor ma płacone od ilości słów

      a nie od myślenia...

      • 4 0

  • Czyli... (3)

    ...Zurych, Genewa, Lozanna czy Landskrona, Salzburg, Ateny to dla Ciebie również Białoruś i trzeci świat (w sumie racja, Ziemia to trzecia planeta od Słońca), bo w tych miastach sieci trolejbusów na kablach są i mają się dobrze.

    Słupy też da się estetycznie wykonać, nie jest to problem, tylko trzeba tego dopilnować (Rada Osiedla!!!!!).

    A z Fikakowa ludzie uciekają nie przez słupy, tylko:
    - brak miejsc parkingowych,
    - brak estetycznie wykonanych i utrzymanych trawników i chodników (np rejon Zwinisławy, Lipowej, Myśliwskiej)
    - brak dobrego dojazdu komunikacją do Centrum (słaba i krótka i z niską częstotliwością poza szczytem i weekendami dowozówka 153 nie jest do końca atrakcyjną alternatywą dla pasażerów, którzy wysiadają z R lub trajtków i gramolą się pod górę, często z siatami zakupów).

    Gdyby była trakcja i dałoby się skierować linię 29 do Fikakowa (przez Centrum na północ Gdyni) z częstotliwością co 15 minut (jak linie podstawowe) i jednocześnie zlikwidować 153 - oferta komunikacyjna byłaby (pomimo niższej częstotliwości w szczycie ale za to większe pojazdy) o niebo lepsza niż teraz.

    • 23 9

    • Wolne żarty (1)

      Wolne żarty - tak wyglądają trajty w "cywilizowanej" Europie:

      Landskrona - linia długości 3 km. Słownie cztery sztuki trolebusów.
      Genewa - 2011r. Bernex i Confignon zastępują trolejbusy TRAMWAJEM.
      Innsbruck - 2007r. likwidacja trolejbusów i zastąpienie TRAMWAJAMI.
      Gent - 2009r. likwidacja.
      Marsylia - 2004r. likwidacja, zastąpione TRAMWAJEM.

      • 2 2

      • gdyńskim oszołomom nie wytłumaczysz

        atak na trolejbus traktują jak atak na gdyńskość i niepodległość

        • 0 1

    • Myśliwska i Zwinisławy to nie Fikakowo

      FIKAKOWO to nazwa handlowa osiedla wybudowanego przez Panoramę, na Lipowej zresztą są tylko trzy budynki z tego osiedla. Rozszerzanie tej nazwy na całe wzgórze jest błędem.

      • 1 0

  • Koszmar

    Na Fikakowie tylko brakuje jeszcze trolejbusów. Wydaje mi się, iż większość mieszkańców jest przeciwko takiemu pomysłowi. Estetyka swoją drogą, ale teraz to dopiero będą utrudnienia w ruchu. Pomysł beznadziejny. MASAKRA

    • 13 11

  • To nie tyle co szczurzy pomysl i ambicja....

    tylko niejakiego Olgierda W. - Dyrektora ZKM, który nie mógłby przeboleć, że nie spełniłby się jego sen o jeżdżących w Gdyni trolejbusach. Czyli pieniądze gdyńskich podatników na realizacje marzeń pewnego profesorka i realizację biznesu z Solarisem. Może jak pójdzie na emeryturę to ktoś w Urzędzie Miasta przemyśli te plan rozbudowy trolejbusów. Lepiej niech wybudują sieć kolejową na Chwarzno i Wiczlino albo niech puszczą pociągi na Obłuze i Pogórze, tam tory są. na pewno byłoby większe zadowolenie ludzi, bo nie staliby w korkach. Ale zapomniałem, że w ZKM w Gdyni są sami geniusze i nie ma mądrzejszych od nich!!!

    • 17 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane