• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeba lubić dzieci

14 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Z Marianem Pietrusiakiem, dyrektorem jedynego w Polsce Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego dla dziewcząt niedostosowanych społecznie i upośledzonych w stopniu lekkim, rozmawia Olga Krzyżyńska
- W lipcu tego roku wprowadzono zmiany w Karcie nauczyciela. Czy są one korzystne dla waszego środowiska? Mówiło się o zwiększeniu liczby godzin wymaganych do otrzymania pełnego etatu...

- To trudno wyważyć. Trzebaby wziąć pod uwagę poziom wymagrodzenia, to za ile faktycznie wypracowanych godzin jakie wymagrodzenie otrzymujemy. Gdyby ten poziom wynagrodzenia był godziwy, gdyby nauczyciele byli sensowniej wynagradzani, to i w środowisku nie byłoby oporów przeciw temu, że ilość godzin przepracowanych przy tablicy musi się zwiększyć. Bo i tak, w rzeczywistości, tych godzin wypracowuje się zdecydowanie więcej niż jest to wymagane na pełny etat. Szczególnie w takich specjalnych placówkach jak nasza, gdzie nauczyciele bardzo się angażują i pracują bardzo dużo, ponad tę wymaganą ilość godzin.

- Ma jednak także zostać wydłużona droga awansu zawodowego - dyplomować się będzie można dopiero po 10, a nie jak dotąd po 7 latach od rozpoczęcia pracy jako nauczyciel stażysta. Wiąże się to też z wydłużeniem drogi do uzyskania wyższych zarobków...

- Tak, ta droga do awansu zawodowego już została wydłużona. Ale myślę, że jeśli zostanie to rozsądnie zrobione, to można się będzie w tym doszukać także czegoś pozytywnego. Taka bardzo szybka droga awansu powodowała, że w bardzo krótkim czasie ludzie dochodzili do najwyższego pułapu i potem - co jest ludzkie i naturalne - troszeczkę się wyłączali, spoczywali na laurach. Jeśli więc ten awans rozłoży się trochę bardziej w czasie, to będzie nie najgorsze. Tylko żeby za tym poszły i inne sensowne rozwiązania - żeby to awansowanie po prostu, najnormalniej w świecie wymiernie się opłacało. Starania o awans wiążą się przecież z dużymi wydatkami finansowymi - ci ludzie podejmują kolejne płatne studia podyplomowe, kursy, a potem to się nie przekłada na zarobki. Dopóki nauczyciele nie będą dobrze wymagradzani, do tego zawodu nie będą trafiali dobrzy specjaliści. Bo trudno jest zdobyć dobrego pracownika z dobrym przygotowaniem teoretycznym i powołaniem za te skromne pieniądze. Nie zapominajmy, że pensja najwyższego stopniem nauczyciela dyplomowanego wynosi 1999 złotych brutto...

- Dziś obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej znany też jako Dzień Nauczyciela. Czy nauczyciel to powołanie czy tylko zawód?

- Moim zdaniem - i tu znowu odwołam się do moich doświadczeń - bez tego "czegoś" co się albo ma albo nie i czego się nauczyć nie można, bez czegoś co można nazwać powołaniem do tego zawodu, nie da się w szkole pracować. Jestem zwolennikiem teorii, która mówi, że dobre przygotowanie, wykształcenie to bardzo istotna sprawa, ale pewnych rzecz nauczyć się po prostu nie da. Powołanie do zawodu musi być.

- Mówi pan "powołanie" do zawodu nauczyciela... Jakie zatem cechy trzeba mieć, żeby być dobrym nauczycielem? Co, pana zdaniem, powinno charakteryzować dobrego pedagoga?

- Taki ktoś musi lubić dzieci. Myśleć o nich z troską, szanować je, umieć intuicyjnie określać pewne granice w kontaktach swoich z dziećmi i między dziećmi. To jest chyba najważniejsze. Wiem, że jeżeli dzieci się akceptuje, nawet te najgorsze, takie jakimi bywają podopieczne naszego ośrodka, to one potrafią właściwie się zachowywać i odpłacić nauczycielowi przywiązaniem. Tylko wtedy można liczyć na jakieś sensowne efekty swojej pracy. Chociaż oczywiście trzeba brać pod uwagę i to, że nie zawsze na serce odpowiedzą sercem. Czasami trudno na to liczyć.

- Taki dobry kontakt z dzieckiem pięknie opisywał Janusz Korczak. Pan się zgadza z jego teoriami - że dziecko to "mały dorosły" i że należy go tak traktować?

- Nasz ośrodek jest placówką "korczakowską", Korczak jest naszym patronem. W naszej pracy z młodzieżą staramy się bazować na jego pomysłach, ideach. W tym swoim sposobie myślenia o wychowaniu dzieci Korczak miał dużo racji. On był zwolennikiem teorii rozsądnego traktowania dziecka. Czasami był dość oschły, nawet ostry, stawiał bardzo mocno zarysowane wymagania - ale tak chyba być powinno. Nie można rozczulać się nad dziećmi - trzeba im rozumnie pomagać.
Głos Wybrzeża

Opinie (23)

  • To zmien zawod. Trudno - darmo. Ja lat temu dziesiec
    mialem ponad tysiac. I nie chce tu sie chwalic ale
    zwyczajnie istnieja inne zawody w ktorych mozesz
    sie sprawdzic.

    • 0 0

  • nie chodzi o to, by zmieniać zawód, tylko by byc godziwie wynagradzanym za swoją pracę, tym bardziej, że zawód nauczyciela jest jednym z filarów społeczeństwa

    • 0 0

  • Superartykul

    o supernauczycielu

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane