• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala

MKo
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (430)
Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego. Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego.

Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.



Który pomysł najbardziej wpłynie na poprawę założeń systemu Fala?

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie ustają w staraniach o zmiany założeń systemu Fala.

Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.

Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.



- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
  • Jednym z pomysłów są zniżki dla osób, które regularnie kupują bilety okresowe, podobnie jak w przypadku kibiców, którzy co sezon kupują karnety na mecze Lechii, dzięki czemu otrzymują dodatkowy rabat.
  • Radni chcieliby również, by w ofercie poza biletami miesięcznymi pojawiły się też bilety półroczne czy roczne, co dawałoby korzyści zarówno dla organizatora przewozów, jak i samych pasażerów (mogliby kupić taki bilet nieco taniej).
  • Zdaniem radnych opozycji konieczne jest też zniesienie obowiązku "checkowania" przez posiadaczy biletów miesięcznych.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.

- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.

W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.

MKo

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • darmowe przejazdy to jest to najbardziej ekologiczne (3)

    • 15 2

    • (1)

      Zaplacisz za to?

      • 0 9

      • teraz płacic 10razy wiecej

        • 6 0

    • oczywista oczywistość.

      • 1 0

  • Szczerze ta fala to poje..nie z poplątaniem

    Tak jak dotychczas nie ogarniałem oferty komunikacji w Trójmieście jako mieszkaniec tak teraz to już w ogóle jakiś kosmos. Może w drogim busie mi to wytłumaczą? Powodzenia turystom którzy będą chcieli się poruszać po aglomeracji...

    • 29 0

  • Zabawny fakt (4)

    Fala i tak wejdzie, a jak ktoś nie odbije się na wejściu, od razu będzie widać czy płaci za przejazd, czy okrada resztę podatników (ponad połowa ceny biletu pochodzi z budżetu miast). Jakoś w Londynie od 2006 roku ludzie się odbijają w każdym środku komunikacji i nie płaczą.
    Odbijanie na wejściu i wyjściu (dałoby radę umieścić licznik nad drzwiami, ale przy zatłoczonym pojeździe czujki wariują) da dane o aktualnym zatłoczeniu pojazdu i na jakich trasach ludzie podróżują, co potencjalnie może znacznie poprawić sprawność i wydajność transportu publicznego, jak nie, to nie wina systemu, tylko zarządzających i wtedy można za to rozliczać.

    Ale oczywiście populiści będą proponować by ludzie się nie odbijali, by przypodobać się złodziejom.

    • 1 38

    • W Londynie sie nie odbija biletow okresowych kolego z innobaltiki

      Po co tu kłamiesz? Już nie mówię że dzieci i emeryci w ogóle są zwolnieni z oplat za przewoz. Rano autobus wypełniony w 90% dziećmi będzie wg Waszego systemu pusty. Do kabaretu się nadajecie

      • 26 0

    • i nie odbija się biletu miesięcznego jak go masz .

      • 15 0

    • Nie badz taki arogancki

      Może wcześniej zajmie się wami np NIK

      • 12 0

    • To, że gdzieś na świecie ktoś wprowadził podobną głupotę nie oznacza i nie usprawiedliwia wprowadzania czegoś takiego u nas. Komunikacja powinna być tańsza i prostsza, tu będzie znacznie drożej i znacznie bardziej skomplikowanie. Powinna zachęcać a nie zniechęcać do korzystania. Już w tej chwili samochodem jest niejednokrotnie taniej i szybciej niż komunikacją miejską a po wprowadzeniu tego bubla będzie jeszcze korzystniej

      • 13 0

  • ta fala to jakiś fejk, ale większy fejk to ci radni z pis. oni ogarniają wszystkie tematy na konferencjach, a po chwili czas na

    byle do wyborów parlamentarnych i do sejmu

    • 8 12

  • Za taką kwotę ile wyniosła realizacja fali

    Mogliby postarać się bardziej i zainstalować czytniki NFC na wejściu do pojazdu, i z automatu by wczytało kartę do systemu. Bez odbijania, bez nerwów.

    • 16 5

  • zlikwidować falę , kosztami obciążyć pomysłodawców , prezydentkę i tych którzy czerpią korzyści

    mamy dość marnowania społecznych pieniędzy

    • 31 0

  • Koszt wprowadzenia FALI to odpowiednik wartosci 300 mieszkan..

    Ladna kase przewalili.

    • 25 0

  • Brak opinii Kołodziejskiego i innych ekspertów

    Nazywanie Pan Rogera i tego drugiego ekspertami jest bardzo na wyrost.
    Gdzie wypowiedzi Kołodziejskiego czy MZKZG w tej sprawie ?

    • 11 1

  • mam stary 10 letni telefon , jak się odbić ???

    i nie mam zamiaru go zmieniać
    czy kontrolerów dalej będziemy utrzymywać ??

    • 30 1

  • FALI sie nie da usprawnic. (2)

    Po prostu projekt od początku był źle prowadzony. Kto za to odpowie?

    • 29 0

    • Nikt jak zawsze! (1)

      • 10 0

      • i jeszcze dostanie ten nikt premie i medal.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane