• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala

MKo
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (430)
Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego. Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego.

Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.



Który pomysł najbardziej wpłynie na poprawę założeń systemu Fala?

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie ustają w staraniach o zmiany założeń systemu Fala.

Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.

Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.



- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
  • Jednym z pomysłów są zniżki dla osób, które regularnie kupują bilety okresowe, podobnie jak w przypadku kibiców, którzy co sezon kupują karnety na mecze Lechii, dzięki czemu otrzymują dodatkowy rabat.
  • Radni chcieliby również, by w ofercie poza biletami miesięcznymi pojawiły się też bilety półroczne czy roczne, co dawałoby korzyści zarówno dla organizatora przewozów, jak i samych pasażerów (mogliby kupić taki bilet nieco taniej).
  • Zdaniem radnych opozycji konieczne jest też zniesienie obowiązku "checkowania" przez posiadaczy biletów miesięcznych.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.

- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.

W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.

MKo

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Nie jestem za PIS

    Ale to co proponują to strzał w 10. Jestem w pełni poparcia dla tych pomysłów, chociaż dzięki temu może ten durny system da się jakoś przetrawić

    • 16 3

  • Dlaczego nagle transportem zbiorowym zajmują się radni PiS (3)

    Partii, która odarła ze środków samorządy w całym kraju. Fala i sposób jej prezentacji jest do kitu, ale ja tu widzę cyniczne zbijanie kapitału politycznego przez bandę hipokrytów.

    • 9 35

    • bo im się daje pretekst

      aby sobie pojechać z przeciwnikami, który ten i wiele innych, durnych pomysłów na siłę forsują i parę punktów załapać.
      To wilcze prawo polityki.

      Jak się jest takim ciężkim frajerem, to się nie dziw.
      Może w końcu okaże się, że pleść głupoty, to jednak wstyd.
      I, żeby nie wiedzieć jak wysoki stolec tego nie zmieni...

      • 10 2

    • bo nikt nie zwolnił opozycji z odpowiedzialności za miasto

      i robią to co do nich należy. POrąbańcowi się w głowie nie mieści

      • 12 0

    • Masz rację - to są hipokryci. Systemem Fala zajęli się wtedy, gdy temat stał się dość głośny. Ale ekipa rządząca obecnie w Trójmieście wspaniale się im "podłożyła" przez swoje pomysły.

      • 6 0

  • Nadal nie wiem co mam zrobić. Kupuje za drobne bilet jednorazowy, trzymam w kieszeni, w ręce - kod QR nie jest zaczytany przez czytnik. Na następnym przystanku chcę się przesiąść na inny tramwaj. Tłok, ścisk, pada za oknem deszcz.Rozumiem, że mam się odmeldować (do tej pory chciałem jak najszybciej opuścić pojazd, teraz dodatkowo muszę szukać czytnika). Kropla deszczu pada mi na bilet, który kurczowo trzymam w ręce. Za bilet zapłaciłem ale znów czytnik odmawia posłuszeństwa. Mogę jechać bez obaw czy kontrola stwierdzi, że nie mam biletu? Mój telefon (myphone) nie przyjmie żadnej aplikacji. Co ma zrobić turysta, który tak jak ja, sporadycznie bazuje na wersjach papierowych?

    • 37 0

  • Jeden w 100% skuteczny pomysł - zaorać i pociągnąć do odpowiedzialności decydentów.

    • 38 0

  • czy oni jeżdżą komunikacją?

    pojęcia nie mają o tłoku, o traceniu równowagi w czasie jazdy,o tym że nie każdy ma smartfon o tym że za komuny wsiadał jechał i nie musiał falować Zróbcie coś pozytecznego albo nie róbcie nic Oddajcie stery mądrzejszym.

    • 47 0

  • (5)

    Czy może mi ktoś logicznie wytłumaczyć dlaczego są tak duże podwyzki?? Mój bilet podrożeje o 30 zł!!! Poprzednie podwyzki z lipca 2022 były przy cenie benzyny 8,50 zł. Teraz paliwo jest po 6,60 zł. Prawie 2 zł niżej. Czuję się okradana. Tak. Okradana przez miasto tak jak wcześniej przez Orlen. Każdy normalny oczekiwałby obniżek w takiej sytuacji! Druga sprawa to obcinanie kursów pojazdów. W rok przybyło do Gdańska minimum sto tysięcy Ukraincow. Nie wierzę w oficjalny przekaz ilu ich jest bo mam oczy i uszy. W tej sytuacji też oczekiwałabym zwiększenia ilości kursów autobusów.

    • 45 0

    • (2)

      Inflacja 20%, pensje minimalne w gore, prad, cieplo itp

      • 1 10

      • To by znaczyło, że zostajemy przy obecnych cenach. Nie ma obniżek. Ale podwyzki? To się nie ma co dziwić, że spirala inflacyjna jest. I to głównie państwo i samorządy ją nakręcają. Media, śmieci, komunikacja czyli sprawy nieuniknione

        • 9 0

      • i goście

        • 2 0

    • Podwyzki sa dlatego ze pomyslodawcy fali zalozyli spadek ilości przewozow pasażerskich. W zwiazku z tym trzeba podnieść ceny biletow aby pokryc straty. Byl o tym artykul, oni oficjalnie to powiedzieli w odpowiedzi na pytania dziennikarzy i mieszkancow.

      • 8 0

    • Nie zapominaj, że na koszty komunikacji miejskiej wpływa nie tylko cena paliwa. Nie pamiętasz już np. drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej?

      • 0 4

  • Tczew

    A my,Gdańszczanie,chcemy ,tak jak w Tczewie.

    • 32 0

  • jeśli już w takie miazmaty iść, to wzorem innych krajów, (1)

    punkty kontroli powinny być na przystankach i w pojazdach.

    Wtedy taki proces przebiegałby "na spokoju". Wbrew pozorom, punktów kontroli byłoby mniej i system byłby tańszy.

    Ale kasa by się nie zgadzała...

    • 11 0

    • Oczywiście, no ale wtedy ktoś by nie zarobił

      Ile falomatów będzie potrzeba? W każdym pojeździe 2,3,? Razy liczba pojazdów. W całym województwie. Więc kto zarobi na nas?

      • 0 0

  • Przecież są bilety metropolitalne, to na Hugo ta fala??? (5)

    • 31 0

    • Będziesz mógł jechać do Kościerzyny i przejechać się komunikacją miejską używając tej samej karty co w Trójmieście (1)

      Doceń wysiłek rządzących

      • 2 1

      • jak to śpiewał Wysocki:

        "A mnie tuda nie nada"

        Bo nie chcę do Kościerzyny. Parę razy do roku jadę "w Kaszuby" i to z trudem, bo roweru nie można zabrać...

        • 3 0

    • (1)

      Bo łyło 150mln do przytulenia. A potem jeszcze co roku po 25mln.

      • 8 0

      • Od ilu lat ta firma buduje Falę,czyli ten system?Pan R. coś wspominał,że to już dosyć długo trwa.

        • 4 0

    • Bo ten miś...

      ... otwiera oczy niedowiarkom. Mowi: zobaczcie, to nasze, wykonane w oparciu o 5 instytucji i to nie jest nasze ostatnie słowo!

      • 0 0

  • Najlepsze usprawnienie

    To rezygnacja z Fali, w wojsku była i też zlikwidowali. Sama nazwa mówi że to dno.

    • 33 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane