• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala

MKo
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (430)
Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego. Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego.

Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.



Który pomysł najbardziej wpłynie na poprawę założeń systemu Fala?

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie ustają w staraniach o zmiany założeń systemu Fala.

Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.

Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.



- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
  • Jednym z pomysłów są zniżki dla osób, które regularnie kupują bilety okresowe, podobnie jak w przypadku kibiców, którzy co sezon kupują karnety na mecze Lechii, dzięki czemu otrzymują dodatkowy rabat.
  • Radni chcieliby również, by w ofercie poza biletami miesięcznymi pojawiły się też bilety półroczne czy roczne, co dawałoby korzyści zarówno dla organizatora przewozów, jak i samych pasażerów (mogliby kupić taki bilet nieco taniej).
  • Zdaniem radnych opozycji konieczne jest też zniesienie obowiązku "checkowania" przez posiadaczy biletów miesięcznych.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.

- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.

W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.

MKo

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    jestem czesto w Londynie. Miasto 9,5 mln ludzi. Jezdze na oysterce lub karcie bankowej. Na wszystkie srodki lokomocji -koleje, autobusy, metro. Wszyscy wsiadaja drzwiami od kierowcy, odbijaja karty na nosniku przy nim. Kolejek do wsiadania nie ma, wszystko idzie sprawnie. Kultura wsiadania - pasazerowie ustawiaja sie w kolejce na przystanku, przy slupku. System tani sprawny oyster ma na koncie kilka miliardow funtow na plusie w kartach turystow do wykorzystania. MOZNA? A u Nas bryki wypasione - po co i komu?. Brawo Tczew.

    • 27 4

    • Ja tez bywam w Londynie

      Nie widziałem żeby ludzie wsiadali tylko przednimi drzwiami. I nikt nie odbija biletow okresowych..

      • 6 3

    • No widzisz a tu są i będą kolejki bo kursów jest za mało

      • 8 0

  • Kto za to kasę bierze

    To ma więcej dziur niż cedzak
    Oni pytają nas co zrobić zmienić teraz
    Co oni mają za problem

    • 25 0

  • Zaorać falę. Kolejne wyrzucone pieniądze jak w Tristar (1)

    Stop inwigilacji!

    • 41 0

    • I jak w rowery miejskie

      • 0 0

  • Mam tylko jedno usprawnienie

    Zamknac program fala i nie trzeba poprawek

    • 39 0

  • Dlaczego (2)

    nie można zrobić prostej taryfy?
    Np. Jadę od jednego do pięciu przystanków płace 3PLN od sześciu do dziesięciu płace 4PLN, później każdy przystanek po 0,20PLN. Tak to się dzieje w innych krajach

    • 10 12

    • (1)

      Ale znów liczenie przystanków, bez sensu!

      • 7 0

      • Krajach? Tak jest w Zielonej Górze od ponad 10 lat. Jak ktoś chce zaoszczędzić, to ma kartę zwaną "elektroniczną portmonetka". Wsiada, przykłada ją do kasownika i zostaje pobrana kwota za ilość przystanków do końca trasy. Jak wysiada wcześniej to może się odbić i zostaje zwrócona kwota za niewykorzystane przystanki. Jak nie chce, to się nie odbija. Można też korzystać z biletów jednorazowych - w każdym autobusie jest automat do sprzedaży biletów. Można? Można.
        Aha, posiadaczy biletów namawia się do odbijania przy wsiadaniu i wysiadaniu do celów statystycznych, ale nie ma obowiązku (I takie odbijanie nie zmienia ceny biletu okresowego).

        • 0 0

  • Do obslugi fali powinna byc wybrana firma prywatna (4)

    W drodze przetargu.. Zrobią to 5 razy taniej i lepiej.

    • 18 4

    • Przetargi się ustawia

      • 3 0

    • ale to właśnjie robi firma prywatna (2)

      tyle że afiliowana i skoligacona z urzędem....

      • 3 1

      • Zadna prywatna. Udzialowcem.jest urzad.. (1)

        • 0 0

        • chyba cichym

          w postaci pana B.

          Poza tym to klasyczny przykład lansowanego usilnie partnerstwa publiczno-prywatnego.
          Firma prywatna również będzie cierpliwie taplać się w "wymaganiach" i pobierać kasę...

          • 3 0

  • Te busy do wykładów

    Jak na politechnice i nauka obchodzenia się z biletem świadczy o głupocie do potęgi entej tych którzy nadal planują wprowadzić tego bubla na rynek nie dla smartfona nie dla schodów w komunikacji

    • 42 0

  • NIE dla Fali

    Po prostu usuńcie ten system, którego i tak prawie nikt nie chce. I nie będzie problemu. Jak można wprowadzać coś wbrew opinii społecznej???

    • 52 0

  • OOOO

    dlaczego z tą falą brnie się w zaparte do celu po trupach jak wiadomo że to nie wypał. Co oni się boją że tyle kasy publicznej utopiono więc poprawka goni poprawkę by to uruchomić i coraz głupsze pomysły. Nie wspominając już
    że jak ktoś ma bilet miesięczny musi zawsze przy wejściu się zeskanować ten pomysł to już wybitny koński łeb wymyślił.

    • 38 0

  • Francuzi wprowadzaj wlasnie wspolny bilet kolejowy na....caly kraj. tak, caly kraj. (3)

    A my nie mamy wspolneo taniego biletu na cala aglomeracje pomorska. nawet na trojmiejska

    • 44 1

    • Bo my będziemy nowocześni. Po co jeden wspolny bilet papierowy jak mozesz miec smartfon, dostep online do netu, zainstalowac aplikacje, przelać i zamrozic pieniadze w elektronicznej portmonetce a potem skanowac się na kazdym kroku. A juz najlepsze jest to ze nigdy nie bedziesz wiedział ile zapłacisz za przejazdy. Dowiesz sie dopiero po fakcie. Taka nowoczesność. Zwykły mieieczny na wszystko jest zbyt staroswiecki

      • 19 0

    • Bo to Francja,elegancja.

      • 6 0

    • Bo tłumaczą się tym, że to jest bardzo drogie do wdrożenia

      I nie opłaca się zrobić wspólnego biletu..

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane