- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (56 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (69 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala
Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.
Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.
Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.
- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.
- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
![Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3386/150x100/3386118__c_116_137_1850_1294__kr.webp)
Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.
W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.
Opinie (430) ponad 10 zablokowanych
-
2023-02-27 16:34
Ja wnoszę o zastąpienie systemu Fala darmowymi przejazdami, ekonomicznie jest to zdecydowanie bardziej opłacalne
a to powinno przyświecać samorządom.
- 44 0
-
2023-02-27 16:34
od Pana Radnego M domagam się tanszego prądu, ma przeciez wpływ na Energę! Jest tam przedstawicielem własciciela
- 19 5
-
2023-02-27 16:34
Dopóki FALA nie pozwoli kupić jednorazowego biletu/czasowego na dowolny pojazd ZTM/SKM (1)
to taki system jak FALA nie ma najmniejszego sensu. Mam gdzies, ze moge kupic karta bilet w Koscierzynie czy w Chojnicach - dzis moge go kupic u kierowcy w PKS i nikomu to nie przeszkadza. Natomiast ponad milionowa aglomeracja nie ma jednego biletu na dowolny sposob poruszania sie po miescie. Nadal wybiore auto zamiast kupowac 4 bilety jednorazowe, zeby dojechac do biura.
- 54 0
-
2023-02-28 08:59
Dokładnie i to chodzi. Aglomeracja ma inne potrzeby niż województwo.
Jadąc z Gdańska do Słupska mogę się odbijać.
Ale jadąc z Gdańska do Gdyni trzema środkami autobus, SKM, autobus - mam się odbić 6! razy eeeeeee- 2 0
-
2023-02-27 16:35
Mam jeden pomysł - zlikwidować. (1)
I wszyscy będziemy zadowoleni.
- 59 0
-
2023-02-27 17:48
Ci co mieli na tym zarobic nie beda. I to jest klucz calej tej absurdalnej sytuacji.
- 13 0
-
2023-02-27 16:36
Eksperci od wszystkiego
Niech sie zatrudnią wielce jasnie panowie
- 23 0
-
2023-02-27 16:36
(1)
Normalnie ze śmiechu boki zrywać
- 28 0
-
2023-02-27 17:56
Siedzę na posadzie i się nudzę,dłubię w nosie i myślę co by tu jeszcze spie*rzyć.
- 6 0
-
2023-02-27 16:36
FALA powinien zajac sie NIK
Oraz inne sluzby. Marnotrawienie pieniedzy publicznych..
- 62 0
-
2023-02-27 16:37
POpierwsze likwidacja całego systemu Fala a kase przeznaczyc na obnizenie cen biletów o 50%!! to jedyne wyjscie
- 52 0
-
2023-02-27 16:39
Obawiam sie ze sytuacje w spolce Innobaltica moze usprawnic tylko wlasciwy organ.
Kontrola , audyt, wyciągnięcie konsekwencji.
- 52 0
-
2023-02-27 16:40
Ta.fala to jakies drugie wejherowo?
Bo w MZK trza odbić kartę na wejściu i przed wyjściem. W sumie po co to się?
- 22 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.