• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy pomysły na usprawnienie systemu Fala

MKo
27 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (430)
Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego. Radni PiS domagają się kolejnych zmian w systemie Fala, m.in. poszerzenia oferty biletów okresowych czy zniżek dla pasażerów regularnie korzystających z transportu publicznego.

Rezygnacja z obowiązku "odbijania się" przez posiadaczy biletów okresowych, zniżki dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji miejskiej oraz szersza oferta biletów okresowych, w tym kwartalne, półroczne czy roczne - to propozycje radnych opozycji na poprawę systemu Fala. - Nadal wiele spraw jest niejasnych, system wydaje się skomplikowany i nieintuicyjny - mówią radni i składają w tej sprawie interpelację do władz Gdańska.



Który pomysł najbardziej wpłynie na poprawę założeń systemu Fala?

Radni Prawa i Sprawiedliwości nie ustają w staraniach o zmiany założeń systemu Fala.

Po krytyce i głosach niezadowolenia samorządy już zrobiły kilka kroków wstecz, m.in. luzując zasady odbijania kart w pojazdach (zamiast dwukrotnie trzeba będzie odbić się tylko raz) czy odraczając wzrost cen biletów.

Teraz radni PiS próbują wywrzeć kolejną presję na spółce Innobaltica i jej właścicielach, by przed lipcową inauguracją systemu wprowadzić do niego kilka udogodnień.



- Po pierwsze, to rezygnacja z obowiązku "checkowania" się przez posiadaczy biletów okresowych. Posiadacze tych biletów stanowią ponad 60 proc. wszystkich przychodów z tego tytułu. Powinniśmy o nich dbać i ułatwiać im korzystanie z komunikacji, a nie utrudniać - wskazuje Andrzej Skiba, radny PiS. - Po drugie, należy wprowadzić zniżki dla posiadaczy tych biletów. Mamy dobre lokalne przykłady. Niegdyś posiadacze karnetów na mecze Lechii mogli uzyskać kilkuprocentowe zniżki za regularne przedłużanie biletów. Powinniśmy iść tą drogą. I po trzecie - należy poszerzyć ofertę biletów okresowych. Bilety kwartalne, półroczne czy roczne doskonale sprawdzają się w innych miastach Polski. To byłoby uatrakcyjnienie oferty dla mieszkańców.
  • Jednym z pomysłów są zniżki dla osób, które regularnie kupują bilety okresowe, podobnie jak w przypadku kibiców, którzy co sezon kupują karnety na mecze Lechii, dzięki czemu otrzymują dodatkowy rabat.
  • Radni chcieliby również, by w ofercie poza biletami miesięcznymi pojawiły się też bilety półroczne czy roczne, co dawałoby korzyści zarówno dla organizatora przewozów, jak i samych pasażerów (mogliby kupić taki bilet nieco taniej).
  • Zdaniem radnych opozycji konieczne jest też zniesienie obowiązku "checkowania" przez posiadaczy biletów miesięcznych.
Na ubogą ofertę Fali uwagę już wcześniej zwracali też eksperci od komunikacji miejskiej, m.in. Waldemar Rokicki czy Roger Jackowski. Z przygotowanych innowacji system Fala przewiduje w zasadzie tylko przywrócenie biletów przystankowych, które mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Ponadto zdaniem wielu bilety przystankowe zamiast uprościć system, powodują w nim dodatkowe komplikacje.

- System Fala miał być prosty zgodnie z hasłem "wsiadaj i jedź". Tymczasem kupiono dwa busy za 700 tys. zł, które mają służyć do szkolenia z systemu. To absurd i zaprzeczenie idei systemu. W dodatku część z przewidzianych do szkolenia osób, jak młodzież szkolna, jest już zwolniona z obowiązku posiadania biletu - dodaje Henryk Hałas, radny z klubu PiS.
Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

Przypomnijmy, że dzieci i młodzież ucząca się, a także pasażerowie powyżej 70. roku życia oraz posiadacze pakietu Gdańskiej Dużej Rodziny i inni, którzy na podstawie obowiązujących przepisów są zwolnieni z opłat za przejazdy, są zwolnieni nie tylko z opłat za bilety, ale też nie będą musiały "checkować" się w pojazdach.

W poniedziałek radni swoje propozycje złożyli w formie interpelacji do władz Gdańska. O tym, czy pomysły radnych zostaną uwzględnione we wciąż zmieniających się ramach systemu, przekonamy się najpóźniej w połowie marca.

MKo

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Jedyny sensowny pomysł to wycofanie się całkowicie z fali (1)

    A odpowiedzialnych za nią ukarać.

    Jak tam się mają fallobusy za 700 tysięcy złotych? Hehe

    • 103 2

    • Fallobusy, falusy czy jak by sie one nie nazywały

      potrzeba zakupu tych pojazdów do szkolenia pasażerów pokazuje wyraźnie że system wcale nie jest tak intuicyjny jak informowano.
      Po co zatem forsować na siłę coś co już u podstaw jest źle wykonane?

      • 20 0

  • Należy powołać spółkę, która zajmie się opracowywaniem koncepcji usprawnień systemu Fala.

    • 60 2

  • (46)

    wciąż nie rozumiem, tteraz są bilety okresowe bez konieczności odbijania się, a teraz będzie trzeba się odbijać, jak jednorazówkami? moje pytanie wcale nie retoryczne brzmi: Jaka użytkowa / techniczna korzyść płynie z takiego rozwiązania jak odbijanie się? Bo dotychczas widzę że fala to tylko 'fala pieniędzy dla twórców'

    • 448 7

    • Masz racje (7)

      To jest MIŚ zwłaszcza to kupowanie autobusów prawie za 1 MLN żeby szkolić no właśnie kogo szkolić? Czemu szkolenie nie mogło być na autobusach GAiT? Jako konsultant ktoś dostał 10% całkowitego kosztu :) i mamy FALE oparta o kilka instytucji o dotację unijna i wszystko :) gra i buczy a to że pasażerowie tracą.. przecież Pani D i urzędnicy mają komunikacje za darmo.. ich FALA nie dotknie...

      Ale... nie będzie ale na wyborach :)

      • 80 1

      • (6)

        A na starych,wycofanych z przejazdów tramwajach i autobusach to nie można szkolić?

        • 40 0

        • Z czego szkolic??? Z kasowania biletow? (4)

          • 48 1

          • Skoro kupują nowe,a mają stare...

            • 8 0

          • (2)

            Tak - uczniów, którzy nie kasują biletów. Czego nie rozumiesz?

            • 40 2

            • Sarkazm:) (1)

              • 14 0

              • Jaki sarkazm?

                To przecież 100% prawda jest

                • 12 0

        • A kto zarobi

          Jak to już stare

          • 4 0

    • Statystyka ruchu, a przy okazji narzędzie inwigilacji (1)

      • 55 4

      • Statystyka, statystką, handel takimi danymi to dochód.

        Aplikacja = inwigilacja. Niedługo wchodzą przepisy gdzie wszystkie nasze cyfrowe dane będą dostępne, od tak, dla 7 czy 9 różnych różnych służb bez żadnych dodatkowych zgód oraz będą przechowywane przez rok... a jak będzie, to będzie.

        • 21 2

    • Statystyka ruchu (19)

      Chodzi o informacje dotyczące liczby pasażerów na danych trasach i o określonych godzinach. Zebrane statystyki pozwoliłyby określić np. częstotliwość kursów lub popularność tras. W londyńskim metrze i busach każdy musi się odbijać i jakoś nie stanowi to problemu.

      • 8 77

      • w metrze odbijam na bramkach, mogę przesiadać się ile chcę i nie wiesz iloma liniami jechałem (2)

        znasz tylko stację początkową i końcową

        • 54 2

        • (1)

          Właśnie,Trojmiasto marzy o metrze....

          • 1 0

          • O kurcze jak bysmy mieli metro kumacie jak byloby super? !

            Polaczyc w strefy jak w kazdym duzym miescie to bylby czad. Od Wejherowa do Tczewa i w glab ladu, smigalibysmy jak szaleni, i miasto rozrosloby sie 2 krotnie

            • 1 0

      • To niech zrobia to odbijanie na przystankach autobusowych, a nie w autobusie

        • 37 5

      • oczywiście trzeba to zrobić pod nazwiskiem

        • 20 2

      • Nierobie ze spolki. (3)

        Przestan tu wypisywać kłamliwe informacje..w Londynie nie kasuje się biletów okresowych. W metrze jedynie bramki przepuszczają uprawnionych do przebywania na przystankach. ZTM.doskonale zna potrzeby pasażerów beż Waszego badziewia.

        • 53 3

        • kasowanie=przepuszczanie (2)

          to tylko kwestia nazwania czynności; odbijanie, kasowanie, przepuszczanie.... musisz przyłożyć kartę, czyli ją "odbić" czy "skasować"
          Różnica między "kasowaniem" biletu okresowego w Londynie a w planowanej Fali jest taka, że "kasowanie" biletu na bramkach nie blokuje wejścia/wyjścia do samego pojazdu (wagonu). Jeśli jest kolejka do bramki, to z dala od samego wagonu, czyli ruch wsiadania/wysiadania przebiega płynnie. A u nas założyli te "kasowniki" w pojeździe, co będzie powodowało zatory w okolicy drzwi przy wsiadaniu i wysiadaniu.

          • 15 2

          • W londynie sie nie kasuje biletow miesiecznych czlowieku.. (1)

            Tylko Cie bramka jak każdego prxepuszcza za pierwszym razem do sieci metra. I to tylko w metrze tak jest. Masz metro w Trójmieście?

            • 12 0

            • To nie opłać raz tego biletu. Zablokuj się na bramce i wtedy rozważaj po co te bramki tam stoją.

              • 3 6

      • (3)

        50% to dzieci i młodzież, która się nie będzie odbijała. Argument z przepływem pasażerów można schować do kieszeni. Ludzie nie znoszą jak się robi z nich d...li. ten system jest zbędny i poszło na to tyle kasy, że aż płakać się chce. Już widzę, jak przylatujący Norwegiwie czy Szwedzi po wyjściu z samolotu ściągają apki na Fale. Mam wrażenie, że jestem w jakimś chorym śnie

        • 70 2

        • ....no i 75+ (1)

          też jezdzi gratis.Moze sie okazać,ze tramwaj pełen,młodych i starszych a ztm likwiduje kurs bo wg nich napełnienie 0%

          • 63 1

          • napisałes to głosno i oni to przepuscili? jestem w szoku bo dokładnie o to chodzi!!!!!!!!!!!

            • 1 0

        • jak głosowaliście

          tak macie - jak w chorym śnie

          • 0 0

      • (1)

        Fałszywa statystyka. W określonych godzinach niektóre kursy będą w systemie widziane jako dość puste, chociaż w środku pełno uczniów.

        • 53 0

        • i staruszków.Wesołe jest życie staruszka.....

          • 35 0

      • Ja już widzę, jak te dane są analizowane i jak wyciąga się z nich wnioski.

        • 20 1

      • Lipna będzie ta statystyka skoro nie odbiją się uczniowie i osoby starsze

        • 28 0

      • od lat są znane "liczniki pasażerów" w drzwiach pojazdów

        najprostsze i najszybsze rozwiązanie. Nie trzeba fali d**ilizmu

        • 28 1

      • To won do Londynu na ulicę mieszkać

        • 0 8

    • Dla nas, pasażerów - żadna (1)

      Twórcy bronią się że dzięki temu będzie można lepiej zoptymalizować siatkę połączeń, ale potrzeba zaufania do urzędników że te dane rzeczywiście zostaną wykorzystane do optymalizacji połączeń.

      Niestety jak można im zaufać, skoro poprzedni Miś do zbierania danych, czyli system Tristar, też miał zbierać dane, przetwarzać je na sieciach neuronowych i zapewniać inteligentną zieloną falę? Zamiast tego dostaliśmy inteligentną czerwoną falę, czyli nie ważne gdzie jedziemy, na każdym skrzyżowaniu stoimy co najmniej jeden pełen cykl świateł. To już lepiej działało ręczne programowanie cyklu świateł niż ten system za miliony.

      Tak samo będzie z Falą. Zmusi nas do odbijania się, wygeneruje jakieś słupki w Excelu, a koniec końców i tak nikt na to nie spojrzy. Ważne że twórcy zarobili.

      • 56 0

      • Racja

        Najlepiej widać to na skrzyżowaniach od tunelu w kierunku Przymorza...na każdym trzeba stać, więc gdzie ta fala? Może falę "biletową" też ci sami geniusze programują

        • 9 0

    • (1)

      Dane o tym, o jakiej porze, skąd i dokąd jezdzi ile osób

      • 6 16

      • Dzieci jeżdżą bezplatnie, więc ta statystyka będzie o kant d. rozbić.

        • 29 0

    • Inwigilacja cd.

      • 12 1

    • Wejdziesz do nowego,drogiego,niepotrzebnego, szkoleniowego busa,to wszystkiego się dowiesz

      • 23 0

    • Już Ci piszę jaka korzyść: przede wszystkim pozwoliłoby to z grubsza oszacować kierunki podróży. (1)

      I dzięki temu gminy/miasteczka/powiaty pasożytujące na Trójmieście mogłyby otrzymać faktury za przewozy swoich obywateli. A gdyby udało się właśnie przymusić gks, gka, gwe (ze szczególnym naciskiem na Szemud) i GPU do płacenia za swoich, to znacznie zbliżylibyśmy się do prawdziwego wspólnego biletu.

      • 1 15

      • No to cię zaskoczę

        Gminy ościenne finansują transport organizowany przez ZKM.

        • 0 0

    • jest korzyść.... (5)

      system daje organizatorowi transportu informację o realnych obłożeniu linii i ten może dopasowywać ofertę przewozową. To bardzo ważna i potrzebna informacja.
      Zresztą w co drugim dużym europejskim mieście trzeba się "odbijać" i nikt z tego powodu nie płacze....

      • 0 14

      • (2)

        No to jest argument, że gdzieś tam w Europie trzeba się odbijać. Postęp i nowoczesność poega na tym, że nie naleźy kopiowac błędów, które wystapiły u innych tylko uczyc się i wyciągac wnioski. Procesy nalezy usprawniać a nie bezmyslnie kopiować wpadki innych.
        A odnosnie dopasowania oferty to nawet nie bedą komentował. Te dane juz są za darmo, gdzie obłożenie jest zbyt małe, a gdzie zbyt duże. Są kamery w pojazdach, są kierowcy itp. W oststeczności urzednicy mogą wsiąść do autobusów i sprawdzić zamiast dojezdzac do pracy samochodami.

        • 13 0

        • Ale jak ci jedzie mieszkaniec Kościerzyny do pracy w Gdańsku, to ci kamera w autobusie nie powie skąd i dokąd dokładnie jedzie. (1)

          A do tej komunikacji dopłaca gdański podatnik. Podobnie jest w Gdyni.

          • 0 3

          • Czyli chodzi o inwigilację, który mieszkaniec gdzie się przemieszcza.
            Tak naprawdę nieważne kto i gdzie jedzie tylko czy autobus jedzie na pusto czy jest przepelniony. I tutaj wystarczy raport od kierowcy.

            • 1 0

      • Ciebie też zminusowali i zminusują każdego, kto będzie za śledzeniem relacji podróży. (1)

        Bo te relacje podróży mogą ich macierzystym gminom nieco utrudnić wożenie swoich mieszkańców na koszt np. Gdańska.

        • 1 3

        • Borawski, daj juz spokój

          • 0 0

    • Moze chca pozwalniac kanarow

      • 0 0

    • ech

      W odbijaniu chodzi tylko o śledzenie ludzi. Tak samo z kamerami. Zapewnienie "bezpieczeństwa" to tylko wymówka.

      • 2 0

  • Błagam (1)

    Niech ktoś to zgłosi do prokuratury!!
    Szkolenie młodych, którzy mają przejazdy za darmo - absurd i to za jakie pieniądze!!
    Jeśli "kanarzy" nadal będą jeździć, to całkowity koszt i tak bedzie nadal zbyt wysoki.
    Najlepiej zrobić darmową komunikację skoro każdy (!) płaci na to podatki.
    Ale jesli nie, to:
    Powinien być bilet za max. 2zł na 15min i 5zl na całą trase i jednocześnie do 75min.
    No i na koniec - jakim prawem wymuszają oni od ludzi posiadania aplikacji na telefon??
    Jadąc z Olszynki, brak jest automatu, sprzedaży w kiosku a w autobusie biletu też nie sprzedadzą.
    Wystarczy czarno biały bilet za rozsądne pieniądze, np. z kiosku/sklepu oraz opcja kupienia biletów okresowych przez internet.
    A za tą falę niech pojdzie grupa ludzi siedzieć, chociaż na pół roku...

    • 104 1

    • Ty zgłoś. Nie licz na ktosia.

      • 10 7

  • Pełna zgoda co do proponowanych rozwiązań.

    Jeśli dalej nie będą wprowadzone wskazane w treści artykułu zmiany, to system fala będzie gwoździem do trumny dla gdańskiej komunikacji.
    Ola razem ze swoją świtą powinna wtedy sprzątnąć swoje biurko podać się do dymisji.

    • 57 3

  • Kolejny wałek... (3)

    A kiedy premie dla urzędników? To jest najważniejsze przecież,

    • 73 0

    • (1)

      Juz byly.

      • 7 0

      • 8 milionów w Gdańsku za 2022 rok

        Mamy kryzys i wojnę za granicą.

        • 9 0

    • Premie były, teraz 32 mln na reklamę miasta Gdańska

      • 2 0

  • No, coś się ruszyło. Te odbijanie na okresowych to od początku było bez sensu. Jdąc do pracy i z pracy odbijać się aż 8 razy, po kiego ? Jestem za obniżeniem biletów okresowych, a korzystam z nich od 40 lat. A jeszcze do tego że bilet w apce 'Jestem z Gdańska" mamy przejazdy w cenie biletu SKM, Regio i PKM i wystarczy jak w jednym bilecie i bez FALI !

    • 46 1

  • W Poznaniu przesiadka w ciągu 15 min. to 1 przejazd (10)

    Można się przesąść bodajże 3 razy i jeśli ma to miejsce w ciągu 15 minut od opuszczenia pojazdu, to system traktuje to jako jeden przejazd. Przydałoby się takie udogodnienie również w systemie Fala.
    Ponadto system nie pobiera tam jednego dnia kwoty większej niż bilet całodzienny.

    • 57 4

    • A co jeżeli przesiadka ma być w 15 minut zgodnie z rozkładem (1)

      Ale niestety autobus stoi w korku albo wypadł bo GAiT nie ogarnia?

      • 12 0

      • Autobusy zastępcze pojadą,jak dziś z Brzeżna do NP,bo tramwaje w Brzeźnie stoją,a jeszcze do tego wiadukt w remoncie.

        • 2 0

    • Gdzie Poznań a gdzie Trójmiasto

      Szkoda tylko, że podstawowym taktem w niedzielę w Gdyni jest 0,5 h, 15 minut marznięcia to jest za mało.

      • 18 1

    • Szału tam nie ma, bilet do 15 minut koszuje 4 złote (do 45 min - 6 zł, powyżej już 8 złotych) (1)

      Bilet jest ważny 15 minut od momentu skasowania, tylko w tym czasie można się przesiadać

      • 1 1

      • Nie było mowy o bilecie czasowym, tylko o portmonetce

        i o przejazdach liczonych na podstawie ilości przystanków...

        • 2 4

    • Tylko u nas zlikwidowali tyle lini, że 15 minut to trzeba czekać na kolejny autobus (3)

      • 12 1

      • To ile tych linii zlikwidowali (2)

        Jakieś przykłady?

        • 0 9

        • W Gdyni pełno, na przykład W

          i w dzień powszedni czeka sie 30 min

          • 6 0

        • Do Nowego Portu likwidowano przez lata linie tramwajowe i autobusowe,oraz kolejkę SKM.

          • 4 0

    • 20, a nie 15

      W Poznaniu z kartą PEKA można się przesiąść 3 razy z zachowaniem odstępu max. 20 minut pomiędzy check- out w poprzednim pojeździe a check-in w kolejnym pojeździe. Warto się zapoznać z informacjami o tym systemie na stronie ZTM Poznań.

      • 3 0

  • Decyzja o tym wałku zapadła już dawno. Teraz będzie tylko urabianie opinii publicznej aby sprawa się wyciszyła. (1)

    Urabianie strzyżonych owiec.. Nikt nie odda bez walki dochodowego interesu. Kły wbiją w beton a nie zostawią.
    Merytorycznie to inwestycja z gruntu nieopłacalna ,niepotrzebny i spalona. Ale dla kogoś będzie to żyła złota.

    • 83 0

    • Dokładnie, niestety. Nie do pomyślenia jak jesteśmy robieni w konia za nasze pieniądze.

      • 1 0

  • Jedynie co można poprawić

    To dymisja władz miasta i rozpisania nowych wyborów. I nie mam na myśli PiS ani konfederacji. Pani Prezydent i jej świta już nic nie potrafi zrobić.

    • 75 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane