• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli główna arteria, którą turyści z całej Polski jadą do Sopotu i na plażę, wciąż będzie jednopasmowa? (7)

    Ciekawe kiedy będzie kolejny wypadek spowodowany zwykłym manewrem wyprzedzania. Przecież to dojazdówka do obwodnicy, tam 2 pasy to minimum.

    • 60 40

    • Tam masz podwojna ciagla (2)

      Wiec o jakim zwyklym manwerze mowa.

      • 18 7

      • Tam masz więcej przerywanej niż podwójnej ciągłej (1)

        a namalowanie podwójnej ciągłej na całej długości to żadne rozwiązanie, chodzi o to żeby ludziom żyło się łatwiej a nie trudniej

        • 4 11

        • no tak. bo dzban jeden z drugim muszą sobie wyscigi urzadzac

          to nie tor wyscigowy. po co chcesz tam wyprzedzac? nie wytrzymasz ten kawałeczek na spokojnie przejechac

          • 3 1

    • (1)

      Budowanie 10 pasów nic nie pomaga (San Francisco, NYC, Pekin, Paryż - tak wiem że Gdańsk to wioska w porównaniu), kultura jazdy oraz komunikacja miejska.

      • 15 4

      • Zobaczymy czy budowa Trasy Kaszubskiej nic nie pomoże, może faktycznie przybędzie aut w Trójmieście

        • 0 0

    • No cóż, wykonanie tego zabiegu 15-20 lat temu

      była by rodzajem reakcji na korkującą się ulicę. Co więcej była by to kwestia finansowania; teraz to kwestia jeszcze tylko zmniejszającej się "perspektywy finansowania" zewnętrznego, rosnące ceny materiałów budowlanych, koszty pracy, rosnące ceny energii, wymuszane zmiany w "technologiach energetycznych", zewnętrzne i wewnętrzne tarcia polityczne, and last but most least, ekoświrów i problemy z rozbudową miasta kosztem rosnących drzew,

      • 2 2

    • 70km/h

      Tam jest 70km, więc jakie wyprzedzanie?

      • 0 0

  • kilka lat temu jak był remont Spacerowej (9)

    to powinna być zamieniona po 2 pasy w każda stronę + ścieżka dla rowerów. Miejesca jest bardzo dużo, nie ma zabudować.
    Ale nie urzednicy w Gdańsku mają "lepsze rozwiązania" które tylko generują koleje problemy.

    • 57 26

    • Gdzie masz miejsce? (1)

      W Oliwie nie ma miejsca na 4 pasy (laczne)

      • 10 2

      • miejsce jest między Słowackiego, a Spacerową

        byłby tam 6-pasmowy dojazd prosto do biurowców w Oliwie. Jeszcze parkingi by się zmieściły. Ekooszołomów należy zamknąć na 48 godzin i w tym czasie bygada harvesterów wycięłaby pół TPK. Drewno samosfinansowałoby przelotówkę, a może bursztyn by się znalazł to bylibyśmy na plusie.

        • 1 0

    • Pamiętam że mieszkańcy Osowej walczyli jak lwy aby ominęła ich trasa kaszubska..

      ....

      • 11 0

    • Na slowackiego sa 2 pasy i nic to nie daje, jedynie zbior kom moze pomóc (4)

      • 3 6

      • (3)

        A jak ma dać skoro co chwile masz sygnalizację świetlną która skutecznie utrudnia życie kierującym?

        • 2 3

        • ach ci biedni kierowcy. (1)

          smrodzą, trują, hałasują, niszczą, terroryzują.... a zawsze tacy poszkodowani

          • 5 2

          • No dla nich nie organizuje się darmowej podwózki tak jak dla wszystkowerów i do tego buduje ścieżkę rowerową gdy oni wolą jeździć po chodniku

            • 1 0

        • trzeba zlikwidować sygnalizację.

          Dozwolić zjeżdżanie ze Słowackiego, ale zabronić wjeżdżania z pobocznych uliczek. Potokową w ogóle odciąć murkiem, bo tam najwięcej próbuje się wepchnąć przede mnie.

          • 0 0

    • Remont to nie modernizacja, więc nie pisz głupot

      • 0 0

  • Ile tam autobusow jezdzi? (2)

    Co ma piernik do problemu?

    • 15 23

    • a ile jeden autobus wiezie ludzi a ile jedno auto? (1)

      • 3 1

      • A ile aut jedzie na godzine a ile autobusow?

        • 1 1

  • Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż Spacerowej nie ma żadnego sensu. (1)

    Jest ścieżka w lesie i na odcinku do Rynarzewa wzdłuż Spacerowej.

    Potrzebne są dwa buspasy, po 1 w każdym kierunku i fizycznie rozdzielenie dwóch kierunków ruchu.

    • 39 31

    • kolejnej "ścieżki" w lesie nie ma sensu

      ale droga dla rowerów jest bardzo potrzebna

      • 7 3

  • (1)

    A gdzie wariant " 2 pasy po każdej stronie bez buspasa"?. Buspasem ruchu nie rozładują

    • 34 22

    • Jak będą 2 pasy to i tak się wszystko zatka na skrzyżowaniu z Opacką. Natomiast buspas spowoduje że autobus dojedzie do Opackiej błyskawicznie.

      • 8 1

  • Potem wygra Kacperek

    I przerobi buspasy na jezdnię dla wszystkich.

    Dlatego głosujcie na wersje dwóch buspasow

    • 10 19

  • Efekt Majalandu...trzeba gasic pożar pustymi obietnicami (2)

    • 40 8

    • Smaczna kiełbasa Przedwyborcza

      Nie ufałbym radnym

      • 0 0

    • To wesołe miasteczko budować koło rafineri!! Dojazd super!! Zabudowań zero!! Miejsca pełno!! Już budują magazyny!! Co się uparli na Osową!!! Ktoś wziął w łapę!!!! Kacperek mądralo do ataku!!!! Bo prezydentowa to nieudacznik!!!

      • 0 0

  • (1)

    Żaden buspas nie rozładuję korka, dwa pasy także nie, jeżeli w jakimkolwiek miejscu będą łączyć się w jeden. Pozostaje nam przesiąść się na helikoptery.

    • 30 6

    • Buspas nigdzie służy do rozładowania korka

      Tylko do przyspieszenia autobusów

      • 8 0

  • (4)

    Nowobogaccy wiedzieli, ze kupując mieszkanie czy dom w Osowej będą musieli postać w korkach. Teraz wszyscy będziemy musieli zrzucić się na wygodę dla nich. Podobnie jak z trasą kaszubską, która miała przebiegać przez Osowę i mieszkańcy ja zablokowali. Mieliby tunel pod pachołkiem i nową drogę. Niech jadą PKM. My " nienowobogacce" jezdzimy tramwajami i SKM..

    • 28 38

    • Gdyby nie wybudowali się w Osowej, to zabudowaliby wszystkie parki i skwery wokół twojego domu

      • 7 7

    • a tego nie słyszałem

      • 1 0

    • nie wszyscy

      Nie wszyscy, którzy mieszkają w Osowej to nowobogaccy, którzy za grubą kasę wybudowali tu swoje domy. Wielu ludzi mieszka tutaj od lat, w swoich rodzinnych domach lub na działkach, które od lat są w rodzinie. A wtedy jeszcze nie było mowy o zakorkowanej Spacerowej i problemach z dojazdem. Poza tym, gdybyśmy nie mieszkali tutaj, to mieszkalibyśmy gdzie indziej - tak czy inaczej gdzieś te problemy by się pojawiły, prawda?

      • 2 1

    • a gdzie ma się gdańsk przepraszam rozwijac ? z jednej strony woda, z drugiej port, z trzeciej tereny zalewowe. Zostaje południe i tereny za obwodnicą, więc oczywiste, że tam będzie miasto się najbardziej rozrastać...

      • 1 1

  • Skoro pisowcy tak ochoczo wycinają drzewa w TPK, (2)

    to niech wytną te przy Spacerowej pod drugi pas zamiast w nieskończoność przerzedzać latami trójmiejski park, co od kilku lat ma permanentnie miejsce.

    • 85 90

    • wystarczy sprzedać developerowi np. Robygowi kawałek terenu przy Spacerowej (1)

      on juz załatwi w gdańskim PO 4 pasy. w miesiąc.

      • 19 2

      • Odezwał się Kacperek od drzewek

        • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane