• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Zamieszkałam w Osowej w 1990r. (7)

    Nie mialam samochodu i wszystko załatwiałam jeżdżąc autobusami. W Osowej nie było handlu, nie było nic - po wszystko jechało się do "miasta". Jezdziły 3 autobusy: 169,177 i 79. Autobusy do Oliwy i z powrotem jechały 10 minut, a jezdziły dokładnie co 12 minut (przystanek Nowa). Komunikacja wtedy była super a rozklad jazdy świety.

    • 40 5

    • W pięknych czasach mieszkalaś (1)

      Mój pra pra pra pradziadek jeździł konno z Gdańska do Poznania i też sobie chwalił, że całkiem sprawnie mu to szło.

      • 13 5

      • za mojego prapradziadka to jeszcze koni nie udomowiono.

        • 0 0

    • (2)

      10 minut w 1990 to już nie to samo 10 minut co w 2021, czas przyspieszył i to zauważalnie

      • 4 3

      • To jest znane jako zakrzywienie czasoprzestrzeni (1)

        • 4 1

        • Znane ale z pewnoscia nie tobie

          • 0 0

    • A potem powproawadzały się słoiki , każdy z własnym blachosmrodem

      i zakorkowali nam trasę. Koniec

      • 2 0

    • Dokładnie

      Polacy są rozpuszczeni za dużo jeżdżą autem. Za malo transportem publicznym. Były częściej bo były pełne a obecnie puste. Wszyscy mają auta... Porąbani ludzie i jeszcze narzekają na ceny paliwa.

      • 1 0

  • Wystarczy zlikwidowac (1)

    Skrzyzowanie z centrum handlowym i zrobic na podobienstwo przy ikei. To rozwiarze korki w gore. W dol mozecie sobie i stawiac 10 pasow a i tak oliwa wiecej nie przyjmie

    • 54 6

    • powinno się igraniczyć możliwości komentowania.

      Komentowanie odblokowane po nadesłaniu świadectwa trzeciej klasy szkoły podstawowej z co najmniej miernym z języka polskiego.

      • 0 1

  • w kierunku biurowców w Oliwie (2)

    na 6 do roboty a nie 9 i po problemie

    • 18 4

    • Ja tak zrobiłem (1)

      Przesuwałem wyjazd do pracy po 10 minut, aż osiągnąłem rano zadowalający czas dojazdu. Teraz wstaję o 5, ale i tak pracuję z domu.

      • 1 0

      • bo jesteś mądry facet

        jak myślisz ilu zrobi podobnie?

        • 1 0

  • A ja mam jeszcze lepszą propozycję (1)

    Dobudować oddzielną jezdnie po śladzie ścieżki w lesie po której poruszać się będą tylko autobusy i rowerzyści którzy będą ustępować autobusom.

    • 16 10

    • już jest

      reja

      trzeba tylko zrobić przejazd obwodnicy (dużo taniej niż tunel)
      i wziąć za wszarz osobówki, które będą próbować udawać rower

      • 0 0

  • Brak pasów nie jest problemem. Problemem są końce Spacerowej. (11)

    światła w Oliwie i zamieszanie przy obwodnicy. Paranoja by dewastować park. Mamy PKM i kilka zjazdów.
    No i niech Sopot ogarnie swój zjazd z obwodnicy, a nie pasożytuje na Spacerowej

    • 139 31

    • (6)

      Piszesz o tym, by nie dewastować TPK, a jednocześnie wzywasz władze Sopotu, by zrobiły własną drogę przez las w stronę obwodnicy... No i co im po tej drodze, jak nie ma węzła na obwodnicy?

      A władze Gdańska powinny się zastanowić, co tworzy te korki na spacerowej, zamiast tylko myśleć o poszerzaniu dróg - to metoda amerykańska z lat '50 i wszyscy dobrze wiedzą, że się nie sprawdziła. Tymczasem ludzie wybierają często samochód, ponieważ oferta naszej komunikacji miejskiej poza centrum jest po prostu żałosna.

      • 30 1

      • (3)

        Sopot niech się dorzuci do tunelu pod Pachołkiem. :)

        • 16 4

        • Niech PiS odda należne dla Trójmiasta pieniądze z UE (1)

          • 5 3

          • Na takie gadżety jak tunel pod Pachołkiem nie ma sensu wydawać kasy

            Tuneli brakuje w mieście - tam tworzą się korki.. Co ci po kilku pasach pod ziemią gdy nie rozprowadzisz później ruchu?

            • 6 3

        • tunel g da, skoro wjazd na końcu zostanie, a to tam zwykle kwitnę

          zresztą, nawet by go zrobić trzeba spacerniak na czas całkiem zamknąć

          natomiast
          gdyby zrobić asfaltowe, powierzchniowe, nietunelowe, tanie,
          Reja, Kościerską, Węglową, z dojazdami do/przez Obwód,
          to była by alternatywa, można by je zamykać sekwencyjnie

          ględzenie o ekologii i ochronie TPK, wobec osiedli i imprezowni otyłych wieprzów w lesie,
          wobec jaj z działkami inwestycyjnymi/lokatami za bankiem w Sopoćkowie,
          wobec żenujących szantaży o forsę między ALP a Karnowskim...
          to właśnie jest kit, dym, ściema

          • 5 2

      • Tunel, ew. etakady powinien być na terenie Sopotu. Po co przekopywać lasy? (1)

        Puścić jezdnie jedna nad drugą i spoko. Trochę inżynierii.

        • 2 2

        • problematyka komunikacji miejskiej jest zbyt ważnym tematem

          by pozostawiać ją do decyzji inżynierom transportu (taki jest sens wypowiedzi szefa departamentu transportu w rządzie USA kilkadziesiąt lat temu)

          • 0 0

    • Dewastowac park? Nie uwazam zeby wyciecie pasa drzew po obu stronach bylo dewastowaniem (3)

      Uwazam ze jest to jak najbardziej potrzebne zeby Spacerowa poszerzyc. Bardzo lubie wszelkie tereny zielone w 3miescie, ale nie moze byc tak ze jestesmy ich niewolnikami. Chcemy czy nie, Osowa rozbudowuje sie na potege, liczba mieszkancow wzrasta, a drogi dojazdowe sa takie same jak lata temu. Jezeli nie poszerzy sie Spacerowej, to dzielnica sie w koncu zatka. I tak teraz jest juz bardzo ciezko w godzinach porannych i popoludniowych. Kielnienska bardzo czesto stoi. Gdy nie ma korkow, zjazd Spacerowa zajmuje kilkanascie minut. W korkach, zwlaszcza autobusem - godzine.

      • 2 12

      • Siebie wytnij (2)

        Je łopie. Drzewa dają tlen, dzięki któremu żyjesz. Nie chcesz być niewolnikiem, to leć na Marsa, tam nie masz żadnych drzew.

        • 4 2

        • (1)

          a swoją drogą to jest zastanawiajace

          jest nas w Polsce coraz mniej
          pisiarnia mirmiłuje o negatywnym przyroście naturalnym

          a samochodów, dróg, korków, problemów komunikacyjnych, mieszkań, domów, ciągle więcej i więcej...

          • 2 0

          • a teraz sobie wyobraź, jak by zdjąć wszelkie ograniczenia na migracjię z Afryki
            a każdy Bambus i Mahmut musiał, musiał, musiał też mieć kilka samochodów
            dom na zad*piu i pracę w centrum

            a my ględzimy o Spacerowej i nie dajemy rady się dogadać

            • 0 0

  • Jako rowerzysta i fanatyk przyrody uwarzam ze powinno sie zastompic istniejaca droge buspasem i dobudowac droge dla rowerow. (2)

    A blachosmrody niech kombinujom

    • 13 27

    • dokładnie

      a kierowcy niech sobie kombinują tą leśną skoro twierdzą że taka super jest

      • 1 1

    • ato jesteś też kucharzem

      skoro uwarzasz.

      • 0 0

  • A sciezka rowerowa? (1)

    • 2 13

    • jest już - wzdłuż ulicy przez las, polecam.

      • 1 3

  • Grzelak Łucykiem Gdańska (1)

    Koncepcja, buspas, droga rowerowa, uzgodnienia, jednostka urzednicza

    • 8 3

    • Dość już tego słowa przeciwko naszemu kochanemu prezydentowi

      • 0 0

  • Jak już to tylko tunel pod Pachołkiem (2)

    • 19 15

    • (1)

      wg planu ten tunel włączy się do Spacerniaka
      koło leśniczówki

      a dalej do góry chcesz... fruwać?

      • 3 0

      • on jest z koń
        federacji pewnie liczy że wszyscy
        wymrą na kowidzicę
        by mógł wygodnie jeździć

        • 0 1

  • Każda bezsensu. 4 pasy i bez buspasów.

    Może idąc śladami mędrców z gdyni niech zrobią kontrbuspasy.

    • 14 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane