• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Pachołek (1)

    Koncepcja przebudowy pod Pachołkiem rozwiąże więcej niż podawane koncepcje. Przebudowa spacerowej i nowej Kielniańskiej to jedyne rozwiązanie dla Osowy.

    • 8 11

    • sfinansuj ją ze swoich.

      zresztą tunel jest bezsensu bez drogi tranzytowej wzdłuż pasa nadmorskiego, a droga tranzytowa zniszczy pas nadmorski..... także nie.

      • 4 1

  • Jest takie powiedzenie że łańcuch jest tyle wart ile jego najsłabsze ogniwo. (2)

    Tym ogniwem jest ulica Opata Jacka Rybinskiego. Przebudujcie ja jak Słowackiego na Żołnierzy Wyklętych to może się coś odkorkuje. Nie da się? Trudno.

    • 8 7

    • groby. a z drugiej strony parcele.

      nie mówię że się nie da, tylko że to za trudne dla swołoczy u wladzy

      np od dwudziestu lat powstaje tam ddr i powstać nie daje rady

      • 0 0

    • Wez co za pomysł chory

      Najlepiej autobane od razu z Oliwy zrobic. Dajcie ludziom żyć. Tutaj też pragniemy ciszy i spokoju jak na tym waszym podmiejskie osiedlu.

      • 0 0

  • Kolejna wycinka? Litości! Nie, dziękuję, to i tak nie rozwiąże problemu. (4)

    Popuszczanie pasa nie rozwiąże problemu otyłości.
    Za kilka lat będzie znowu potrzebny kolejny pas.

    • 25 19

    • dojazdy do trójmiasta z czasów 2 wojny, to kpina, że przez tyle lat nic nowego, przecież to marne 6km, powinno dawno powstać kilka

      • 5 4

    • rozwiąże problem komunikacji publicznej

      to wystarczy. samochodziarze muszą zrozumieć że nie są pępkiem świata

      • 7 2

    • Aktualnie wcałym kraju budowane są dziesiątki kilometrów nowych dróg.

      Kontynuowana jest budowa autostrady A1
      Wycinane są tysiące drzew, to ci pasuje ?

      • 3 2

    • Walka z otyłością tylko poprzez zaciskanie pasa

      Też nic nie daje.

      • 0 1

  • 2

    • 1 1

  • Super

    Rozwiązanie z 2 buspasami jest idealne. Nic lepszego nie uda się wypracować w najbliższej przyszłości bez radykalnie większych środków finansowych.
    Jeśli niektóre autobusy jechały by dalej (nie tylko do samej pętli) to było by fantastyczne rozwiązanie.

    • 2 6

  • Nic nie wycinać!!!!!

    • 10 3

  • Jestem spokojny o wynik końcowy.

    Mamy ekspertów od bus pasów w gzdiz. będzie ok. Ale jeśli będzie z tym tak jak przy dworcu gdzie jeździ każdy to ja ........

    • 4 0

  • Gdzie odpowiedź:

    żadnego nie popieram? Jestem kierowcą, mieszkam w okolicy i jeżdżę tą trasą ale jest dla mnie oczywiste, że warunki do życia, las, są ważniejsze niż degradacja terenu.

    • 11 3

  • Zejdźcie na ziemie koleiny na Kielnieńskiej i brak prawoskrętów a nie bus pasy (1)

    Kolejna gigantomania Urzędu Miasta a główna ulica miasta to III Świat!

    • 10 0

    • Główna ulica miasta? Hihihi ale kompleksy

      • 0 2

  • problemem nie jest brak trzeciego pasa (7)

    tylko światła i węzeł na Osowie oraz seria świateł w Oliwie. Po uciążliwej przebudowie będziemy stali jak co dzień, ale na trzech pasach.

    • 116 12

    • A masz PKM-ke?

      • 1 3

    • Przecież Dulkiewicz nie ma pieniędzy

      • 1 3

    • Autobus nie bedzie stal (2)

      A w Oliwie dostanie priorytetowo zielone zeby wbic sie przed sznur automobilkow.

      • 3 1

      • (1)

        I zatrzyma się po wbiciu w sznur automobilków. Poprzednik ma rację, problem leży zupełnie gdzie indziej i dodanie buspasa (lub dwóch) niewiele pomoże.

        • 0 0

        • Ale całą Spacerową pokona w 7 min.

          Jeśli ostatni km na Opata zajmie mu 5 min to i tak w sumie do pętli dojedzie wt 12 a z Osowej 15-20 max. A automobilki jak dla mnie mogą sobie jechać nawet 1h. Podobny efekt uzyskano w Gdyni na Kieleckiej.

          • 0 0

    • :-)

      Pomysł generalnie dobry szkoda ze niezrealizowany przy przebudowie Spacerowej kilka lat temu aby w pełni działał potrzebny tunel pod Pachołkiem

      • 1 0

    • na dwóch

      ten trzeci to buspas. Tam się nie stoi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane