• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • buspas nie rozwiąże problemu Spacerowej trzeba poszerzyć tą drogę do czterech pasów i trzeba wybudować ścieżkę rowerową

    • 4 6

  • Autobusami jeżdża buedacy, a na Osowej mieszkają ludzie bogaci którzy jeżdżą autami, więc potrzeba poszerzyć tą drogę o kolejne (2)

    a nie proponować jakieś dziwne środki pośrednie. Kto tam jeździ autobusem?

    • 7 8

    • Nowa kasta bue-dacy ciekawe. Czy to uchodzcy?

      • 2 0

    • sporo osob jezdzi, na osowej coraz wiecej blokow, bogacze siedza w willach ale mysle, ze juz nie stanowią wiekszosci mieszkancow

      • 0 0

  • I tak Wszystko dla Gdańska i Dulkiewicz odkleili się od rzeczywistości (1)

    • 7 3

    • Prośba o doklejenie się, to ważne

      • 0 0

  • Gdzie teraz jest radny miejski Ważny który tak obiecał że spacerowa będzie poszerzona o dodatkowe pasy dla aut? (1)

    • 6 1

    • Nie wiem Kacperku

      • 0 1

  • Budować tunel pod Pachołkiem !!!

    • 6 3

  • Ta Dulkiewicz niszczy to miasto takimi zagrywkami (1)

    Widać że już dawno odkleiła się od potrzeb mieszkańców

    • 5 7

    • To bardzo proszę Ją przykleić Kacperku

      • 0 0

  • Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy. Przecież to śmiech na sali, że nie można tej drogi od lat poszerzyć (1)

    • 24 7

    • Jakiej sali?

      • 1 1

  • Dla czekających na drogę rowerową jak na zbawienie przypomnę, że (3)

    pomiędzy Spacerową a Owczarnią mamy drogi do Oliwy po których można jeżdzić rowerem: Renuszewską, Koscierską, Gliniastą i Marnych Mostów oraz Węglową, Ta ostatnia jest najlepsza do podjazów, w dół Kościerska najszybsza a Marnych Mostów urokliwa.

    Wolałbym aby znacznie mniejszymi środkami poprawiono nawierzchnię na leśnych odcinkach, bo przy ostatnich wycinkach drzew nóż się w kieszeni otwiera co zrobili z niektórymi odcinkami leśnicy. A wśród samochodów i tak bym nie jeździł bo nie mam obcisłych gaci. Bardziej przydałaby się bezpieczny przejazd przez obwodnicę.

    • 13 3

    • drogami trudno to nazwać. (2)

      to są wertrepy co najwyżej. na wycieczkę może i ok ale na dojazdy się nie nadają

      • 2 0

      • (1)

        niektóre są prawie ok. ale kościerska najgorsza, jak sucho to jak cię mogę, ale jak mokro to jest mrocznie i śmierdząco

        a Reja?

        • 0 0

        • jakim prawem chesz bym jeździł w błocie i smrodzie, a nie np. proponujesz kierowcom Słowackiego?

          rower to ty wozisz. masz bagażnik dachowy, czy na hak?

          • 0 0

  • problem to jest całe buractwo z chwarzczyna i okolic którzy walą (2)

    do miasta Gdańsk do roboty , zróbcie im inną alternatywną droga , a spacerowa się odkorkuje

    • 3 3

    • bedzie droga kaszubska :) Tylko nią pojedziesz do Gdyni a nie do Gdańska. I dobrze.

      • 0 0

    • Odezwał się burak z Osowy

      • 0 0

  • To się nie da jak zrobiono ze Słowackiego? Dwa pasy w dwie strony i po kłopocie?

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane