• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Komunistyczni budowniczowie (1)

    W okresie PRL grupa inżynierów przewidziała tego typu warianty i przedstawiła warianty najbardziej optymalne ku temu. Tunel pod pachołkiem i po dwa pasy w jednym kierunku. Jakie kolwiek inne warianty będą tylko łataniem dziur w tonącym okręcie. Tylko czemu za nasze pieniądze.

    • 7 4

    • najbardziej optymalne?

      Nie wierzę, że grupa inżynierów to powiedziała.

      • 0 0

  • Wyposażenie

    Puścić kolejkę linową,zamontować sznór i w dół,2 opcja kupić latający talerz i fru

    • 1 1

  • niech sopot sobie wybuduje swój zjazd z obwodnicy (4)

    i problem znika

    • 4 2

    • Przedłużyć ul Sopocką do obwodnicy i zrobić nowy zjazd

      • 1 0

    • Sopot nie graniczy z obwodnicą

      Nie może zatem zrobić "swojego" zjazdu.

      • 1 0

    • Sopot to tylko 35 tys mieszkancow (1)

      a Gdansk kilkanaście razy więcej. Sopot nie ma dzielnic za obwodnicą, nawet z nią nie graniczy.

      • 0 0

      • ale pasożytuje na gdansku i gdyni jesli chodzi o dojazd do obwodnicy, generuje tam sporo ruchu

        • 0 1

  • Ścieżka rowerowa na Spacerowej?

    Wystarczy zbudować na istniejącej ścieżce biegnącej rownolegle w lesie , nie musza rowerzysci jeździć ulicą . Gdańsk chce naśladować Gdynię (sciezka na Malokackiej w stronę Gdyni - malowany rower na jezdni)

    • 7 3

  • zmienic dojazd do Oliwy budujac droge która nie bedzie przechodzic przezcentru, Oliwy ,oraz zmienic skrzyzowanie na Osowej (1)

    • 7 1

    • Tak

      Trzeba tylko zburzyc katedre i zlikwidować park oliwski

      • 0 1

  • Ścieżka rowerowa już jest (3)

    Ścieżka rowerowa już jest - w lesie wzdłuż ulicy, bezpieczniej, ciszej i przyjemniej. Nie potrzebna jest kolejna.

    • 6 4

    • ścieżka jest ale nie ma drogi rowerowej

      • 3 0

    • Ale ta droga konczy sie w lesie pomiędzy węzłami

      Żeby przejechac na drugą strone obwodnicy trzeba po kamieniach dopchac sie do wezła Owczarnia. Więc jaki jest sens? Jesli zaczynam w Oliwie a kończę w Owczarni to i tak pojadę Kościerską. Ale większość nie pojedzie bo jest piach, błoto, koleiny i w dodatku śmierdzi.

      • 2 0

    • są wertepy leśne prowadzące na około co najwyżej

      • 1 0

  • Etapowania (7)

    Pamiętajcie. Najpierw buspas dla dzieci i emerytów ze ścieżką rowerową dla rekreacji i wycinką lasu i utrudnieniami na 2-3 lata, potem kanalizacja deszczowa i kolejne pasy dla osób dojeżdżających do pracy. Bo w Polsce robimy na od...

    • 52 28

    • w Gda tak robią

      • 2 2

    • bo do pracy można jechać tylko samochodem :D (4)

      człowieku zdejmij te klapki z oczu i rusz się trochę. Nie każdy jest niepełnosprawny żeby musieć jeździć autem

      • 10 11

      • Człowieku, ile ty masz lat?

        • 2 3

      • tak, ponieważ w Gdańsku jest tak beznadziejna komunikacja (2)

        dlatego jak nie pracujesz przy głównych arteriach to dojazd komunikacją miejską jest totalnie bez sensu! Nie wszyscy mają cały dzień na wożenie się po mieście. Trzeba jeszcze dzieci odbrać, zakupy zrobić, ogólnie pożyć...

        • 4 8

        • no to dlatego budują buspas, żeby tę komunikację usprawnić geniuszu

          • 9 0

        • no właśnie chcą poprawić komunikacje to kierowcy, tak przejmujący się nią podobno, już narzekaja.

          • 0 0

    • Oliwa65

      Nie świrujcie, tylko drugą jezdnię wybudujcie. Znów wywalanie pieniędzy.

      • 1 0

  • Skoro planują dobudować jeden buspas - a w propozycji radnego dwa - to dlaczego nie można wybudować drugiej dwupasmówki równoległej do obecnej? A ścieżka rowerowa co prawda jest fajną sprawą, ale z tego co wiem istnieje szlak rowerowy biegnący w pobliżu Spacerowej przez las, więc można z niego korzystać.

    • 4 1

  • Kolejne pudrowanie trupa. (1)

    To nic nie zmieni. Autobus utknie w Oliwie i na Kielnieńskiej. Tutaj jest potrzebna nowa Spacerowa, czteropasmowa aż do Grunwaldzkiej.

    • 2 6

    • jak będzie czteropasmową to dopiero utknie

      • 2 1

  • A wystarczyło wybudować ten pas, podczas przebudowy nie tak znowu dawno temu. Koszt wówczas to byłby ułamek dzisiejszego. Polak znowu mundry po szkodzie.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane