• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Widzę jeden problem (1)

    Nie wiem czy tylko ja to zauważyłem, ale tam będą przynajmniej raz w miesiącu czołówki. Zawsze się znajdzie jakieś taxi albo ktoś z zieloną rejestracją, który nie zauważy, że akurat o tej godzinie autobusy jadą w tym a nie innym kierunku, albo znaku zakazu poruszania się innym pojazdom niż autobusy. I bum mamy czołówkę z autobusem. Wydaje się mało prawdopodobne, ale tak samo mało prawdopodobne wydają się przypadki z mostem Hallera.

    • 3 0

    • tak to wszystkie by trzeba było jezdnie dla samochodziarzy zamknąć

      przecież nawet na prostych drogach sobie nie radzą i nie stosują się do przepisów.

      • 3 1

  • Spacerowa jest ok

    Węzeł na Osowej - wyjazd auchan/zjazd z obwodnicy z kierunku z Gdyni/początek kielnienskiej i kielnienska oraz Oliwa są problemem. Zróbcie tramwaj z pętli Oliwa do przynajmniej torów pkm za Osowa (i tam parking ride and go), tunel pod pacholkiem i całym lasem z sopotu do obwodnicy. Koszta spore, wiec rozumiem potrzebę gadania o planach co nic nie zmieniają, jak te z notatki powyżej.

    • 5 1

  • postaram sie nie stotować przemocy słownej choć bedzie ciężko

    faktycznie problemem są światła na końcu spacerowej
    może prostym rozwiązaniem jest wyłączanie świateł od poniedziłęku do piatku w godzinach szczytu
    pomysłodawca bus pasów niech ..............no wiecie.

    • 1 2

  • droga rowerowa (10)

    to jest to! brakuje tam wygodnego przejazdu z jednej strony ulicy na drugą, do tego by dojechać do ścieżki biegnącej wzdłuż Spacerowej trzeba kawałek przejechać ulicą co nie jest fajne ani dla kierowców ani dla rowerzystów.

    • 52 20

    • piękne drogi (6)

      leśne dla rowertów są po obu stronach Spacerowej. Nie trzeba jechać ani kawałka ulicą. Zupełnie nie rozumiem niedorozwojów cisnących asfaltem między autami...

      • 12 3

      • Bo po asfalcie jedzie się szybciej (1)

        Dla tych, co mają mniej siły, jedzie się lżej. Dla tych co jeżdżą na normalnych oponach, tj około 1-1,5 cala daje się jechać w ogóle. Jak chcę się realizować w terenie, to się realizuję, ale jak chcę po prostu się przemieścić, to unikam bruków "szutrów" (w TPK szutrami zwane są drogi wysypane tłuczniem) piachu i błota.Kościerska jest fajna, ale nie dla każdego. Wszystkie 4 drogi z Oliwy, tj. Węglowa, Marnych Mostów, Kościerska i ta od końca ddr na Spacetowej kończą się w Owczarni, nie Osowej. Oczywiście, że są Klesza i Reja, ale równie dobrze można by proponować chodnik po Słowackiego.
        Przyznajesz, się, że nie masz dość wyobraźni, żeby zrozumieć motywację innych do wyboru asfaltu do jazdy rowerem i to innych nazywasz niedorozwojami?

        • 7 8

        • Po ciemku

          Dodatkowo, spora część rowerzystów nie zdecyduje się na jazdę przez las po ciemku, a wzdłuż spacerowej ścieżka byłaby zawsze oświetlona.

          • 5 1

      • jechałeś w piatek po burzy ? (1)

        • 1 2

        • Jechałem dziś

          w trakcie burzy.

          • 0 0

      • gdzie niby są? (1)

        wertepy leśne na około są dobre na weekendowe wycieczki
        ale nie na codzienne dojazdy. człowieku zrozum to.

        • 5 4

        • Dokładnie tak - chcesz poszaleć - super.

          Chcesz niespocony dojechać do pracy - tylko DDR.

          • 3 1

    • Nowy wiadukt nad obwodnicą na wysokości Jysk.

      Zlikwidować wjazd do centrum handlowego ze Spacerowej lub przynajmniej lewoskręty i sygnalizację świetlną. Będzie taniej i prościej. Można przez dodatkowy wiadukt wytyczyć nową trasę rowerową do Oliwy. Rowery elektryczne to teraz najszybszy środek transportu i bez problemu można nimi podjechać z Oliwy do Osowej.

      • 2 0

    • Nikt nie planuje zrobić drogi wylotowej z miasta

      w taki sposób, żeby upłynnić ruch pojazdów, a przy okazji usprawnić transport miejski i rowerowy. Zacznę od Armii Krajowej, gdzie aż prosi się o wiadukt nad ul. Łostowicką, co usprawniłoby zdecydowanie przejazd tą arterią. Aleja Żołnierzy Wyklętych nazywana jest przez część użytkowników "zemstą Adamowicza". Zamiast zbudować trasę upłynniającą ruch w obu kierunkach naprodukowano świateł, które powodują gigantyczne korki. O ścieżkach rowerowych nie piszę bo ich na tych drogach po prostu tam nie ma. Wydaje się natomiast pieniądze na guzik wartą ścieżkę wzdłuż ul. Potokowej i przejazdy przez Al. Żołnierzy Wyklętych. Jak widać z ul. Spacerową będzie tak samo. Przecież, jak pamiętam, była koncepcja budowy nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem, połączeniem jej z Zieloną Drogą i dalej przez Czarny Dwór do Alei Płażyńskiego. Niestety nic z tego nie będzie. Myślę, że włodarze miasta i Ci którzy zarządzają ruchem (ruch samochodowy, komunikacja miejska, rowery itp.) mają niezły ubaw widząc jak kierowcy stoją w kilometrowych korkach.

      • 2 4

    • Brakuje tam jeszcze wyciągu dla rowerzystów by mogli wygodnie podjechać pod górę. Teraz muszą się na pedałować biedactwa

      • 1 4

  • Tee wszystkie tam warianty mozecie sobie dekle w d... wsadzic.na spacerowej potrzebne są 4 pasy i tramwaj po srodku nich az do

    Osowy pkp!!!!!

    • 3 3

  • Kogo obchodza problemy jakis dziadow z osowej???trzeba bylo kupic mieszkanie jak ja na garnizonie albo klatro talers a nie na (3)

    Za d...

    • 3 1

    • (2)

      Zamiast spać do południa idź do szkoły i naucz się ortografii !

      • 2 1

      • Liczy sie tresc a nie forma"wyksztalcony deklu"co tego juz cie nie uczyli w szkole słoju!??? (1)

        • 0 0

        • I tu się mylisz

          Wystarczyło jedno zdanie, żeby wszyscy na forum wiedzieli z kim mają do czynienia, ocenili możliwości intelektualne i nie zawracali sobie głowy treścią, bo zwykle jest na poziomie formy.
          A prowokacja na poziomie 5 klasy, jeśli jesteś starszy, to słabo.

          • 0 0

  • spacerowa od dawna powinna mieć po dwa pasy w każdą stronę

    • 5 1

  • Koncepcja

    Zastanawiają się nad koncepcją ,bo niedługo zbliżają się wybory !!! Co robił grzelak wcześniej każdy mieszkaniec Gdańska wie i widzi , Nie Robili Nic i Nic nie Robią ! Będą się zastanawiać jeszcze 20 lat !

    • 5 0

  • tramwaj (1)

    Żadna koncepcja nie ma sensu , wysokie koszty , wycinka drzew a i tak wszystko stanie w Oliwie bo tam nie ma jak rozładować ruchu a dodatkowo budowane są blisko wyjazdu ze Spacerowej dwa osiedla. Tylko linia tramwajowa z Osowej do pętli w Oliwie rozładuje ruch. Wiele osób zrezygnowało by z auta a jazda na dół zajęłaby ok 10 min i można się przesiąść na autobus, skm .

    • 2 3

    • dzbanie tramwaj to najgorsze rozwiazanie w miescie i tez bedzie trzeba wycinac drzewa

      • 0 1

  • minimum 2 lata będą budowaćhahahah, ale bezie armagedon i rok opóźnienia :)

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane