• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Eko terroryści (1)

    Gdyby nie protest ekologów to dawno by tam była dwupasmówka i porządny zjazd z trasy. Bo drzew szkoda... A stanie w korkach powietrza nie truje ? Ekolodzy... Więcej szkody niż pożytku!

    • 6 8

    • Też jestem za wycięciem TPK

      Po zaasfaltowaniu całości można by jechać jak się chce.

      • 0 0

  • Czy ddr znów będzie w technologii cienkiego dywanika asfaltowego? (1)

    ddr-y ostatnio buduje się tak, że od razu są mniej równe niż ulica obok. Po 2 latach fale pogłębiają się, po kolejnych 2 pojawiają się pęknięcia, potem korzenie drzew wywalają asfalt.
    Druga sprawa, to obowiązkowy przejazd na drugą stronę w połowie odcinka. Standardem powinien być ddr, albo pas rowerowy po każdejze stron. Wiosną glądałem sobie wyścig dookoła Flandrii i zamiast na kolarzy patrzyłem z podziwem na infrastrukturę rowerową pasów i ddr przez pola i wsie, wszystko bezkrawężnikowo przechodzące jedne w drugie. No da się.

    • 4 1

    • To prawda.

      Jak ktoś nie wierzy to niech zobaczy jak pieszo-rowerowa błotnik - cedry wygląda.
      Jezdnia idealna, a pieszorowerówka to wertepy mimo nowego asfaltu.
      Byłem tam jeszcze przed pierwszą zimą ( zaraz po oddaniu nowej trasy ). Teraz pewnie jest jeszcze gorzej.

      • 0 0

  • Jako rowerzysta niechc zadnej drogi rowerowej w spalinach droga powinna byc wydzielona i jest doskonała w lesie (2)

    tylko chodzi oto ze niema z niej wyjazdu ! Droga w lesie sie konczy i trzeba wyjechac na spacerową!A tam nie ma wyjazdu bezpiecznego i niema dalej jak jechac rowerem do osowy.
    Ale przecież urzednicy nie maja pojecia or owerach a oficerek rowerowy jest tylko kukiełką w Gdańsku

    • 3 3

    • Nie ma takiego słowa "niema" (1)

      • 1 0

      • mój św pam pies miał imię Niema

        więc słowo istnieje, acz tu zostało użyte źle

        • 1 0

  • (2)

    Zamiast poszerzania Spacerowej wydać te pieniądze na kolejne składy pkm. pkmka powinna jeździć co 5 minut w obie strony, a autobusy dowozić mieszkańców Osowy do stacji PKM. Oczywiście nie będzie tak, ze wszyscy od jutra się przesiądą z samochodów na kolej, bo żeby przekonać mieszkańców że PKM to nie jest jakiś eksperyment naukowy albo prototyp czegoś, tylko prawdziwy środek komunikacji, wybrani przez nas administratorzy tego kawałka planety muszą sami tak ją traktować. Kursy rzadsze niż co godzinę świadczą o niepoważnym traktowaniu tej linii przez tzw. władzę, co w połączeniu z ilością kasy wydaną na powstanie linii świadczy o niegospodarności.

    PKM ma tę przewagę nad buspasami na Spacerowej, że... już jest. Nie trzeba projektów, koncepcji, planów, uzgodnień, zezwoleń itp. Nie trzeba niczego zamykać na kilka miesięcy na czas budowy. Tam wszystko już jest gotowe i za chwilę będzie zelektryfikowane i kolejne składy mogą wozić pasażerów"od jutra".
    Poszerzenie Spacerowej do 2 pasów ruchu w każdą stronę nie ma sensu. To nie jest droga ekspresowa, gdzie szybsze pojazdy mają wyprzedzać wolniejsze. Wąskim gardłem tej drogi są 4 skrzyżowania ze światłami przed Grunwaldzką w Oliwie i 4 przed Barniewicką i ich przepustowość decyduje o tym ile czasu spędzimy w lesie. Nawet jak Spacerowa będzie miała po 5 pasów w każdą stronę.

    • 2 2

    • (1)

      Ale PKM jest w Osowej na koncu świata, jest wolna (jeśli to przyspieszy to OK) i opłaca się nią jechać w sumie tylko do Gdyni i Wrzeszcza, ew. na Morenę czy Karwin. Do Oliwy i centrum Gdańska niezbyt bo już przesiadka... :/

      • 0 0

      • Dlatego często kursujące autobusy dowożące pasażerów do PKMki.
        Nie wszyscy jadą z Osowy tylko do Oliwy, ale w Oliwie się przesiadają na tramwaj, albo skm. pkm do centrum Gdańska - to zależy od wspólnego ogarnięcia się kilku przedsiębiorstw kolejowych.
        Dodatkowo potrzebny by był wspólny bilet na autobusy i PKM. Nie jakaś kolejna nowa apka na telefon która wylicza ci koszt przejazdu w/g algorytmu i nigdy nie wiesz ile zapłacisz, tylko wspólna taryfa na cały transport zbiorowy w mieście.

        • 1 0

  • wycinka drzew ?

    jakieś żarty od 2 -3 lat Pisy wycinaja drzewa w głąb lasu na handel i jakos ochrona środowicka nie przeszkadza a tu gdzie spaliny zanieczyszczają srodowicko - zastanawiaja sie czy wyciec paręnascie drzew bo reszta to krzaki przydrożne !
    wycinac i dwa pasy jak na słowackiego

    • 1 2

  • wow te trzy warianty i tyle trwało im obmyślenie tego pomysłu ? mi by to 2 min zajęło, oni potrzebowali kilku miesiecy !

    • 1 1

  • Głupota planistyczna

    Durnota naszych polskich samorządów. Zbudowali dzielnice za obwodnicą, na wypizdowie i teraz będą wydawać miliony na zbudowanie dojazdu. Plany urbanistyczne naszy włodarzy powinny być prezentowane jako antyreklama na świecie. Przykład jak nie budować i jak nie planować miasta. Koszta takich inwestycji idą w milionach, do tego dochodzi ruch i hałas generowany przez samochodzy, wycinka lasów i koszta doprowadzenia instalacji do osiedli na wypizdowie.

    Za głupote naszych polskich samorządów płacimy wszyscy z podatków. Pomyślcie jak mogłaby wyglądać zieleń w naszym mieście za tę kasę, albo ile parków i klinów zieleni mogłoby powstać...

    • 3 1

  • MIasto powinno rozpatrzeć jeszcze czwarty wariant. Zwolnić nieudaczników - urzędników (1)

    i skoncentrować się na tym, co naprawdę powoduje zakorkowanie Spacerowej.

    • 4 2

    • A korkowanie powodują kierowcy jadący do McDonalda na niedzielny obiad.

      Zamknąć McDonalda !

      • 3 0

  • Apel do Rajców. "Kto szybko daje, dwa razy daje". Połączenie Trójmiasta z Osową trzeba rozwiązać kompleksowo. Żadne

    • 0 1

  • Optuję za IV wariantem Plus. (1)

    Apel do Rajców. "Kto szybko daje, dwa razy daje". Połączenie Trójmiasta z Osową trzeba rozwiązać kompleksowo. Żadne minimalistyczne plany nie byłyby racjonalne. Nie dlatego tak twierdzę jako mieszkaniec Osowej.bo mieszkam na Zaspie. Mówię tak jako ekonomista, który powinien patrzeć na inwestycje perspektywicznie. Za kilka lat ponownie "wszystko się zakorkuje" podobnie jak to ma miejsce z obwodnicą Trójmiasta. Inicjujmy nawet mniej przedsięwzięć inwestycyjnych , ale z myślą o przyszłości. Jestem zatem za IV wariantem plus. Za skandal uważam złomowanie "maszynerii" z budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, która miała być wykorzystana do budowy tunelu pod "Pachołkiem". Polak jak zwykle , mądry po szkodzie.

    • 1 1

    • A tak w ogóle to o co ci chodzi ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane