• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • i co zrobimy po 4 pasy a na Młynie Oliwskim wąskie gardło :) :) :) :) ..... to będzie KONGO !

    i**otyczne rozwiązanie

    • 7 1

  • (4)

    A może pomyśleć bardziej przyszłościowo i rozbudować istniejącą drogę o 3 pasy (docelowo 2 + 2 zwykle pasy + 1 buspas o zmiennym kierunku)? Dodatkowo usprawnić wjazdy przy parku oliwskim i przy obwodnicy/centrum handlowym.

    • 4 3

    • (1)

      .. to jeszcze napisz jak chcesz usprawnić wjazd przy parku, przez park?

      • 0 2

      • teleport a karzdego

        enerdżajs!

        • 0 1

    • Po 17, żeby już nie poszerzać.

      • 0 0

    • to bylby czad, masz racje

      • 0 0

  • Zadnego remontu spacerowej

    Niezbędna jest droga alternatywna.

    • 3 1

  • (1)

    Buspas... jeśli ktoś myśli, że tworząc go rozwiążą się wszystkie problemy, zwłaszcza z dojazdem do osiedla, gdzie w planie jest wybudowanie kolejnych blokowisk, to grubo się myli. Ten buspas absolutnie nic nie da, wręcz szkoda na niego pieniędzy. Tam musi powstać drugi osobny dojazd do Oliwy, lub Sopotu

    • 5 1

    • wreszcie ktoś w tym psychiatryku

      dwa trzy, choćby mniejsze, żeby je można było zamykać sekwencyjnie na czas romontów, poszerzeń i typowych pankierowcasięśpieszył

      Kościerska, Reja, Węglowa, Marnych Mostów itd

      • 0 0

  • Zamiast buspasa (1)

    Zamiast buspasa, powinni rozbudować spacerową do 4 pasów (po 2 w każdym kierunku).
    Żaden buspas nie był by potrzebny a i kierowcy byli by zadowoleni

    • 6 3

    • "Prawo Lewisa-Mogridgea mówi, że wraz z poszerzeniem ulic lub budową nowych, ruch wzrasta do takiego stopnia aby wypełnić te drogi.

      Prawo Lewisa-Mogridgea używane jest często do przedstawienia problemów ruchu indywidualnego takich jak korki. Dzięki niemu wiemy, że zamiast kolejnego pasa na ulicy, lepsze może być wytyczenie buspasa lub nawet nieposzerzanie drogi. Prawo to jest także argumentem za zwężaniem dróg w pobliżu centrów miast czy wprowadzaniem opłat za parkowanie lub wjazd do centrum."

      • 0 0

  • (1)

    W każdym normalnym kraju ogranicza się ruch samochodowy, miejsca parkingowe, sadzi drzewa w przestrzeni miejskiej, ale nie a w Polsce, Polak i przed i po szkodzie głupi.
    Za parę lat na tej planecie nie da się żyć, w imię własnej wygody i egoizmu gotujecie swoim dzieciom i wnukom piekło ale co tam po mnie choćby potop. Wytnijmy drzewa bo moje cztery litery są najważniejsze, musze je dowozić od drzwi do drzwi. Banda egoistów.

    • 3 4

    • W krajach rozwinietych zaczyna się dobrej komunikacji publicznej a ...

      mieszkańcy sami rezygnują z samochodów, nawet ich się pozbywają (np. Genewa, Monachium, Berlin). W Gd. jest w miarę komunikacja wzdłuż dolnego tarasu ale na górny same nieporozumienia: tramwaj z Jabłoniowej jedzie takimi zygzakami do śródmieścia, że mało kto z niego korzysta, projekt tramwaju z górnego tarasu do Wrzeszcza obejmuje tylko najbardziej łamaną trasę a nie prostą w dolinie Sobieskiego i dalej pod estakadą kolo sądu ...

      • 0 1

  • Zwiększenie pasów w mieście zwiększa ruch samochodów i tak bez końca aż do wycięcia całych Lasów Oliwskich.....
    Dokształcie się się poczytajcie o prawie Lewisa-Mogridgea, i Paradoksie Braessa.
    Nauka już dawno dała odpowiedź.....

    • 2 3

  • Wygra czwarty czyli musicie czekać

    • 1 0

  • Ten radny z Osowy może niech coś

    zrobi w sprawie budowy Kidslandii bo na razie to wygląda jakby mu się ten pomysł bardzo podobał

    • 2 0

  • Pas rowerowy dla sportowców (2)

    Jestem za pasem rowerowym, bo sam jeżdżę sportowo rowerem. Ale normalni ludzie nie dadzą sobie rady aby jechać tą trasą. Będą pchali rower! To jest zbyt długie wzniesienie!
    Może ktoś z planujących sam spróbuje i się przekona.
    Najlepszym rozwiązaniem byłaby komunikacja autobusowa z parkingiem dla samochodów w okolicach obwodnicy. Autobus oczywiście na oddzielnym pasie jezdni.
    Pozdrawiam

    • 1 1

    • Normalni ludzie powinni tylko nauczyć się korzystać z przerzutek.

      Współczesne przełożenia i to nie te z mtb, ale z krosów czy mieszczuchów pozwalają jechać 5-7 na godzinę przy kadencji ok 60-70 , a nachylenie Spacerowej to max 3%. Po prostu można powoli. Druga sprawa, to rosnąca popularność rowerów elektrycznych, do transportu idealnych.
      Pewnie, że jak się ma ambicję nie zejść poniżej 20 to nie każdy sobie poradzi, szczególnie na końcówce.

      • 1 0

    • ile ty masz lat, planfor? i co za sport uprawiasz rowerem, chyba bajkpolo, skoro myślisz, że inni nie dają radę Spacerowej... edukację o technikaliach rowerów zakończyłeś za czasów Jubilata...

      dziś rower pojedzie pod górę nawet pod leciwym/otyłym jeźdźcem. albo z powodu "matematyki" biegów/przerzutek, albo dzięki elektryce, niestety częściej to drugie.
      ale masz rację, gdyby ta droga równoległa do Spacerowej nie była szutrowa i brukowa, gdyby wiodła do końca, a nie odbijała w stronę Owczarni, to była by mniej śmierdząca alternatywa

      której teraz nie ma

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane