• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Wazniejszy przejazd rowerem przez obwodnice

    Osobiscie wolę przejechać rowerem przez las na Osową a nie wzdłuż ulicy ze spalinami. Taka ścieżka już jest. Brakuje tylko przejazdu przez obwodnicę od strony ul. Spacerowej

    • 1 0

  • Dwupasmowa Spacerowa bez buspasów!

    Obłąkanych pomysłów władz Gdańska ciąg dalszy...
    Spacerowa to nie tylko połączenie Osowy z Oliwą. To wjazd do Gdańska od zachodu. Wszyscy jadący do Gdańska drogą S6, szczególnie gdy będzie kończyła się w Chwaszczynie będą zjeżdżali do Gdańska Spacerową. Nawet dwupasmowa będzie za wąska... Ale myślenie perspektywiczne to sztuka nieznana gospodyni Gdańska.

    • 2 1

  • Hmm... (1)

    Gdyby tylko do Osowy dojeżdżała jakaś kolej...

    • 1 0

    • dojezdza pkm

      • 0 0

  • Mam jeszcze lepszy pomysł i tani.

    Po co bawić się w jakiś trzeci dynamiczny buspas. Wystarczy żeby z ul. Spacerowej korzystały tylko autobusy i rowery i problem będzie rozwiązany. Niw będzie potrzeby wycinania drzew.

    • 1 1

  • Mam świetny i tani pomysł na rozwiązanie problemu

    Wystarczy, że ulicą Spacerową będą poruszały się tylko pojazdy uprzywilejowane, komunikacja miejska no i oczywiście rowery. Nie będzie potrzebna żadna wycinka drzew, a reszta kierowców poradzi sobie jakoś. Przecież jest tyle innych dróg dojazdowych.

    • 1 1

  • Pomysł dobry,

    Pod warunkiem, że autobusy będą latać. Tak to jest jak się buduje satelickie osiedla a kompletnie pomija kwestie przemieszczania.Kongestii transportowej nie rozwiąże się buspasem i drogą rowerową. To wszystko to półśrodki i do tego na chwilę 3-5 lat a potem kolejny pat. Cały górny Gdańsk to parodia komunikacyjna, za nami tylko Papua Nowa Gwinea i Wyspy Bergamuty. A ponoć ich nie ma ale może i są

    • 0 0

  • Zamknąć tam ruch samochodowy, zrobić deptak i ścieżkę rowerową. A w sezonie postawić kilka budek z piwem kraftowym.

    • 1 0

  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej

    Po co buspas? Tam potrzebne są po dwa pasy w każdym kierunku i tyle. Trzeba było od razu to zrobić i nie byłoby problemu. Wybudowali po jednym pasie w każdym kierunku, wiedząc że w Osowie i okolicach powstają nowe osiedla. To są idioci, a nie projektanci. Rowerów tam nie potrzeba, mają niedaleko ścieżkę rowerowa, a nie pchać się w ruch samochodowy. Projektanci nie potrafią myśleć ! Ul. Wita Stwosza zaprojektowali bez wylotu na Rybińskiego, ale za to jest ścieżka rowerowa, która zabiera 1 pas ruchu i ciągle jest pusta. Za to rowerzyści rodzinami pędzą chodnikami ul. Polanki że z posesji wyjechać nie można. I to jest to polskie myślenie.

    • 1 1

  • Wygląda na to, że tzw eksperci nie mają pojęcia o specyfice ruchu drogowego. Skrócenie czasu (1)

    przejazdu przez odcinek leśny można praktycznie dowolnie skracać ustalając przykładowo prędkość minimalną i wyprowadzając z jezdni ruch rowerowy. I czas będzie krótszy. Problemem nie jest odcinek leśny, ale to co jest na wjeździe/wyjeździe z tego odcinka ! O ile wyjazd na obwodnicę i centrum handlowe jest w miarę sprawny, to problem zaczyna się na Kielnieńskiej. W drugą stronę - od odgałęzienia do ZOO. Chodźby poszerzyć odcinek leśny do 10 pasów w każdym kierunku to i tak czas przejazdu nie skróci się nawet o sekundę , bo kryzą jest końcówka. Bez rozwiązania "końcówki" każda inwestycja w spacerową jest zwyczajnym marnotrawstwem. No, oczywiście poza budową ścieżki rowerowej - i to w postaci dwóch pasów dla dwóch kierunków bo taka inwestycja rzeczywiście przyspieszy ruch samochodowy, poprzez umożliwienie jazdy z prędkością większa od roweru, bez konieczności kłopotliwego i niebezpiecznego wymijania rowerów. Skrócenie czasu dojazdu do/z Osowy należy zacząć od tunelu pod Pachołkiem i przebudowy Kielnieńskiej. A sama Spacerowa, ze ścieżką rowerową może pozostać jako dwukierunkowa jeszcze przez co najmniej 50 lat. A wariant bez ścieżki rowerowej jako wariant sabotażowy w tym temacie.

    • 1 0

    • To politycy a nie eksperci. Przebudowa końcówki Spacerowej w Oliwie - niewykonalne z braku miejsca. Tunel pod Pachołkiem - też niewykonalne z braku pieniędzy. Przebudowa Kielnieńskiej - może jeszcze jakoś by się udało, ale ze względów "papierologicznych" to będzie kolejne kilkanaście lat.
      A co mówią mieszkańcy? Przeważająca ilość jest przekonana, że prostym lekarstwem na korki będzie poszerzenie ulicy w lesie. I politycy im to właśnie obiecują: że zamawiamy opracowanie jakichś koncepcji, że będziemy kiedyś szukać pieniędzy na wykonanie itd. a "ciemny lud ma to kupić"
      Gdyby się za to zabrali eksperci, to by się okazało, że najpierw można wykorzystać to co już jest i leży odłogiem - czyli PKMkę. Kursy co 5 minut, które przez początkowy okres woziły by powietrze, aż do czasu kiedy pierwsze kilkadziesiąt osób zorientowało by się, ze jest jakaś alternatywa dla stania w korku w lesie, a potem ruszyło by na zasadzie kuli śnieżnej.

      • 0 0

  • Trzy warianty. (1)

    Należy bardzo naciskać na zbudowanie Spacerowej jak Słowackiego wraz z rozwiązaniem wjazdu bezkolizyjnego do " Centrum Handlowego OSOWA " oraz przebudowaniem Starego Rynku oliwskiego. poprawianie co parę lat to marnotrawstwo pieniędzy. Nie jest winą mieszkańców Osowej, że tam mieszkają a miasta Gdańsk, które "oddało" tereny śródmiejskie deweloperom. Teraz powinni Oni (deweloperzy) oddawać część zysku na budowę dróg.

    • 0 0

    • Już oddają, to się nazywa "podatek dochodowy".

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane