• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Każdy z wariantów ma minusy

    1. Oznacza, że na przemian środkowym buspasem będą wyprzedzane inne auta przez młodych gniewnych. Będą wypadki.
    2.To samo będzie na zewnętrznym buspasie ale tu wyprzedzać będą kierowcy z jednego kierunku. Współczuję rowerzystom jazdy taką ścieżką rowerową z obłoku spalin i hałasu. Nowotwór gwarantowany. Nie rozumiem po co robić drogę dla rowerów skoro można ją zrobić przez las po istniejącej drodze szutrowej.
    3. Trzeci wariant najlepszy.

    A na super wariantem byłoby zbudowanie drogi rowerowej przez las i dwóch buspasów po każdej stronie drogi dla aut. Koniecznie (bez względu na wariant) trzeba oddzielić pasy drogowe przeszkodami aby nie było wyprzedzania na podwójnej ciągłej.

    • 2 1

  • Polska jenzyk, trudna język

    "Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie."

    • 2 0

  • Żyjemy w chorych czasach....

    Obwodnica pęka w szwach, a oni zjazd poszerzają tylko po to by autobus zmieścić. I to w rozwiązaniu, które w polskich warunków i**otów za kierownicą generuje ciężkie wypadki (w Gdyni już taki był).
    Po dwa pasy w każdą stronę oraz wiadukt w Oliwie -

    • 3 2

  • Zamknąć spacerową dla samochodów i będzie po problemie.

    A kto chce jechać do miasta, to niech wsiądzie w autobus, tak jak w cywylizowanych krajach.

    • 6 0

  • od d.... strony

    czyli robota jak między Gdańskiem i Elblągiem. Zamiast od razu zrobić po 2 pasy ruchu w każdym kierunku, to najpierw remont i poszerzenie pasów, teraz buspas potem ścieżka a na końcu można to wyburzyć i zrobić jak się należy. Dlaczego to lubimy ?

    • 2 1

  • dwa pasy w gorę i dwa pasy w dół

    dwa pasy w gorę i dwa pasy w dół ,oraz zrobić drogę równoległą do obwodnicy na owczarnię to znacznie zmnijszy korki i odciązy zjazd na obodnicę. bo wjazd na osowę zakorkony i podjazd w gorę stoi, a tak rondo przy achuanie , i dwa pasy owczarni i ograniczy to korki nawet jak ten park powstanie, bo w przszyłości obwodnica tuędzie stała nonstop

    • 2 1

  • Kielnieńska to co ?

    a kiedy druga nitka na kielnieńskiej ? tak pytam bo tam jest kongo

    • 2 1

  • spcerowa

    czyli jednak tunel pod pacholkiem,i bezkolizyjny wyjazd z centrum osowa o czym zapewniał inwestor budujący centrum osowa

    • 2 0

  • Nie można było od razu, tylko trzeba robić przebudowy co 3 lata. (1)

    • 2 1

    • 2 przetargi 2 premie

      a ile nagród o to chodzi by znajomi królika mogli perzejąć grunty , podbić cenę i słuszni zarobić

      • 0 1

  • A może kierowcy przesiądą się na rowery?

    Jeden samochód = 1 kierowca :) Tak to wygląda. Czyli na bogato :) Co z tego że wybudujemy jeszcze 10 pasów jak zaraz będziemy mieli 3x więcej pojazdów. ....a może lepiej podejść do tego ekologicznie ? Zainwestować w atrakcyjne ceny biletów, atrakcyjny rozkład jazdy, ścieżki rowerowe obok ale nie przy samej ulicy / współczuje jak ktoś jeździ w tym smrodzie przez 40 minut ! /

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane