• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • jeden buspas i ścieżka rowerowa to totalne minimum na które czeka Osowa.

    • 2 4

  • Żadnych dróg rowerowych. (1)

    Cykliści to nieistotny margines w ruchu i nie warto wydawać pieniędzy na fanaberie paru nawiedzonych kolarzy.

    • 4 5

    • dlatego jest to margine bo nie ma po czym jeździć

      jak by nie było jezdni to też nie byłoby samochodów. proste

      • 1 0

  • uwarunkowania środowiskowe

    Kto by nie rządził, te tzw. uwarunkowania środowiskowe to zawsze tylko formalne pozory, kwiatek do kożucha. Będą rozpatrywane różne wariantu ale żaden z nich nie przewiduje przejść dla zwierząt. Prawdziwych a nie takich atrap, jaką zrobiono pod ul. Słowackiego.

    • 3 1

  • Potrzebne wiadukty lub kładki.

    Ścieżek rowerowych w lesie jest wiele, bardziej by się przydały ze 2 bezkolizyne przejazdy w poprzek Spacerowej.

    • 7 0

  • (3)

    Co to są "środki zewnętrzne" ? Kto ma za to zapłacić??

    • 2 1

    • podatnik

      • 0 1

    • mieszkańcy Gdańska

      którzy większość podatków płacą do budżetu centralnego

      • 0 1

    • no raczej nie kierowcy. oni potrafią tylko ciągnąć z budżetu

      • 1 2

  • Może odpowie ten, kto wymyślił tą Spacerową? Nie można było od razu zrobić 4 pasów?

    • 1 1

  • Remont Kielnieńskiej przewidziany w następnym stuleciu?, to jest jedną z przyczyn korków

    • 4 0

  • Może by tak projektanci przejechali się Spacerową (10)

    Problemem nie jest ilość pasów tylko to jak się kończą. A kończą się tak, że samochody muszą czekać na zjazd ze Spacerowej. Z obu stron Spacerowa kończy się zatkanymi skrzyżowaniami i to one wstrzymują ruch.

    • 189 9

    • najprościej jest przebudować skrzyżowanie z centrum handlowego

      tak aby nie zmniejszało przepustowości.

      • 19 2

    • pawcio miał za to sprawę ale sie wybronił

      • 9 5

    • bez tunelu pod Pacholkiem (1)

      tam zawsze beda korki. Oliwa jako zabytkowa dzielnica jest kompletnie nie przystosowana do ruchu tranzytowego.

      • 14 1

      • a na Opata

        dziury coraz wieksze, bo wszyscy na tunel czekaja :)

        • 7 0

    • głos (2)

      Bardzo mądry głos. Ciekawe czy ktoś na górze go wysłucha :)

      • 4 0

      • i co zrobić z tymi samochodami, gdy już się je wpuści do oliwy? (1)

        Co wyburzyć, żeby rozbudować układ drogowy do takiego natężenia ruchu? Czekam na propozycje.

        • 6 1

        • Jak to co? Wyburzyć te biurowce i wynieść za obwodnice.

          Przecież mieszkańcy Oliwy chcą tam mieć drugie Banino.

          • 6 3

    • Przepustowość aut się nie zwiększy. Chodzi o przyspieszenie autobusów i o tym jest w artykule. Jeśli ludzie mają zacząć korzystać z komunikacji miejskiej to musi ona mieć priorytet nad ruchem samochodowym.

      • 4 3

    • przecież to oczywiste. zawsze problemem jest koniec i włączenie do poprzecznej drogi. ale co proponujesz? zmniejszenie przepustowości grunwaldzkiej? to zaraz będziesz psioczył na urzędników ze nie zadbali o przepustowość grunwaldzkiej. problemem jest za duża liczba samochodów po prostu.

      • 3 0

    • Transport miejski

      Prawdziwym problemem jest fakt że ludzie nie używają transportu miejskiego i podrozuja autem nawet na kilku kilometrowe odcinki. To chyba właśnie o to chodzi sby zachęcić do używania transportu miejskiego i zniechęcic leni i nie dbających o środowisko. Jestem za buspasem ale może od strony lotniska powinna prowadzić jeszcze linia Tramwajowa może byłaby opcja aby połączyć Grunwaldzka tramwajem z Osowa to też trzeba rozważyć. Majaland to ogromny projekt.

      • 0 0

  • Ścieżka w smrodach spalin??? A obok jest ścieżka w lesie fajna wydawanie cudzych pieneidzy jest takie dane (1)

    • 4 3

    • Jak taka fajna to niech kierowcy sobie ją wezmą

      a jezdnie zostawią rowerom i komunikacji publicznej!

      • 0 1

  • a gdzie połączenie z drogą zieloną? (2)

    Dlaczego wycofano się z opcji tunelu pod pachołkiem i doprowadzenia nitki do drogi zielonej? zamiast zrobić to dobrze to zawsze jakieś pół środki

    • 4 2

    • bo nie będzie żadnej drogi zielonej!

      • 1 2

    • jest za droga, wiec czekaja az partia rządząca się zmieni, bo obecnie małe szanse żebyśmy coś dostali z rządu i unii...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane