• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu miasto będzie wyciągać pieszych "spod ziemi"

Szymon Zięba
2 lipca 2024, godz. 07:00 
Opinie (386)

Przejście tunelem pod ul. Morską w Gdyni. Tu nie ma planów "wyjęcia" przejścia na ziemię.

W Gdańsku piesi są "wyciągani z podziemi". Miasto chce przy dużej części tuneli pod ulicami wybudować naziemne przejścia. Podobnych planów na razie nie ma w Gdyni i w Sopocie. Gdzie w Gdańsku już są, a gdzie powstaną nowe przejścia naziemne? Sprawdziliśmy.





Przejścia naziemne. Wady i zalety



Jesteś zwolennikiem czy przeciwnikiem budowy przejść naziemnych?

Stworzenie przejść naziemnych oprócz istniejących przejść podziemnych w Trójmieście niesie ze sobą zarówno znaczące korzyści, ale też i wyzwania. Ważne jest, aby zrównoważyć te aspekty i wprowadzać zmiany w sposób przemyślany, mając na uwadze długoterminowe cele miejskie oraz potrzeby mieszkańców.

Zwolennicy budowy przejść naziemnych argumentują ich budowę w następujący sposób:

  • Przejścia naziemne są bardziej dostępne dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, co przyczynia się do większej inkluzywności w mieście.
  • Dobrze zaprojektowane przejścia naziemne mogą zwiększyć widoczność pieszych i tym samym poprawić ich bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w miejscach o dużej intensywności ruchu pieszych.
  • Ułatwienie pieszej mobilności może zachęcać mieszkańców do częstszego chodzenia, co ma pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia.
  • Przejścia naziemne eliminują konieczność pokonywania schodów i długich korytarzy, co jest szczególnie korzystne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
  • Wprowadzenie nowych przejść naziemnych może przyczynić się do rewitalizacji przestrzeni miejskich i uczynić je bardziej przyjaznymi dla pieszych, co z kolei może zwiększyć atrakcyjność turystyczną miasta.


Wypadki i kolizje na filmach czytelników



Przeciwnicy zwracają uwagę, że:

  • Przesunięcie ruchu pieszych na poziom ulicy może zwiększyć ryzyko kolizji pieszych z pojazdami, szczególnie w okolicach ruchliwych skrzyżowań.
  • Przejścia naziemne mogą prowadzić do częstszych zatrzymań pojazdów, co może obniżyć płynność ruchu drogowego i zwiększyć czas przejazdu w niektórych częściach miasta.
  • Budowa i utrzymanie przejść naziemnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą obciążyć budżet miejski. Należy również uwzględnić koszty sygnalizacji świetlnej oraz utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
  • W przypadku wprowadzenia nowych przejść naziemnych niektóre przejścia podziemne mogą stać się mniej użytkowane i w konsekwencji zaniedbane, co może prowadzić do ich degradacji i powstania niebezpiecznych miejsc.
  • Zwiększenie liczby przejść naziemnych może prowadzić do komplikacji w zarządzaniu ruchem pieszych, zwłaszcza w godzinach szczytu, powodując zatłoczenie i ewentualne nieporozumienia między pieszymi a kierowcami.




Inwestycja za 12 mln zł. Budowa przejścia naziemnego przy dworcu PKP w Gdańsku



W ostatnich latach w Gdańsku przeważyły argumenty zwolenników budowy przejść naziemnych. Te powstało już m.in. na wysokości LOT-u, planowana jest także budowa przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku.

Inwestycja będzie kosztować 12 mln zł, a urzędnicy zapowiadają, że nowe przejście dla pieszych przy dworcu to nie tylko wymalowane pasy, to także przejazd rowerowy w obrębie węzła, wyznaczenie miejsc postojowych typu kiss and ride przy Dworcu Głównym, wydłużenie peronów tramwajowych i stworzenie możliwości wejścia na przystanki od strony przejścia dla pieszych. Sam projekt jest tak dostosowany, aby zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej.

Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.
 Harmonogram robót budowy przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsku Główny przewiduje zakończenie prac do końca 2024 r.


To jednak nie jest ostatnie słowo miasta. Sprawdziliśmy bowiem, gdzie już funkcjonują nowe przejścia naziemne (obok tych podziemnych), gdzie planowane jest ich stworzenie, a gdzie piesi nadal będą musieli korzystać z tuneli.

Przejścia podziemne i naziemne w Gdańsku. Te, które są, i te, które będą





  • Przejście podziemne Okopowa - SKM Śródmieście - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Grodzkie - Dworzec PKP - planowana budowa przejścia naziemnego. Inwestycja prowadzona przez DRMG.
  • Przejście podziemne Wały Jagiellońskie - Brama Wyżynna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Chmielna - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Brama Żuławska - koncepcja opracowywana w ramach przekształcenia układu komunikacyjnego węzła Brama Żuławska oraz rewaloryzacja ulicy Długie Ogrody wraz z bezpośrednim otoczeniem.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Łąkowa - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Okopowa - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Przewidywana jest budowa tylko przejścia przez jedną jezdnię w kierunku Elbląskiej - dojście do przystanku tramwajowego. Druga jezdnia w kierunku Armii Krajowej nie ma miejsca w pasie drogowym na wykonanie chodnika.
  • Przejście podziemne Podwale Przedmiejskie - Żabi Kruk - planowana budowa przejścia naziemnego w ramach zadania budowy pasów rowerowych w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.
  • Przejście podziemne Zwycięstwa - GUMed - przejście naziemne obecnie funkcjonuje.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Obywatelska - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Żołnierzy Wyklętych - Reymonta - nie jest planowana budowa, brak technicznej możliwości. Planuje się dodatkowe przejście dla pieszych przez wlot Żołnierzy Wyklętych w rejonie ul. Srebrniki. Proceduje się to zadanie w ramach umowy 16-kowej.
  • Przejście podziemne 3 Maja - Dworzec PKS - planowane wykonanie przejścia naziemnego.
  • Przejście podziemne Chłopska - Krzywoustego - przejście naziemne obecnie funkcjonuje w rejonie ul. Czerwony Dwór.
  • Przejście podziemne Hynka - Kilińskiego - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. N. Port - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - Marynarki Polskiej k. Centrum - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Płażyńskiego - stadion - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Hynka - planowana budowa - obecnie procedowana inwestycja przez DRMG.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Startowa - planowana budowa, obecnie opracowywany jest projekt budowlany, nie ma terminu realizacji.
  • Przejście podziemne Rzeczypospolitej - Żwirki i Wigury - nie jest planowana budowa (nie ma klarownych planów).
  • Przejście podziemne Wita Stwosza - UG - jest obecnie przejście naziemne.
  • Przejście podziemne Lawendowe Wzgórze - nie jest planowana budowa.
  • Przejście podziemne Wilanowska - przejście w Jarze Wilanowskim. Istnieją przejścia naziemne w ciągu ul. Wilanowskiej.
  • Jest jeszcze tunel pieszy pod Sucharskiego, w ciągu ul. Miałki Szlak - tam wykonanie przejścia naziemnego nie będzie możliwe.




Gdynia i Sopot nie mają planów przekształcania przejść podziemnych w naziemne



Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni ma w utrzymaniu 12 przejść podziemnych.



  • pod ul. Śląską przy ul. Nowogrodzkiej
  • pod ul. Śląską przy ul. Litewskiej
  • pod ul. Morską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Główna
  • pod ul. Morską przy przystanku SKM Gdynia Stocznia
  • pod ul. Morską przy ul. Zakręt do Oksywia
  • pod ul. Wielkopolską przy ul. Spokojnej
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Żwirki i Wigury
  • pod torami PKP - przedłużenie ul. Geskiego
  • pod torami PKP - dojście do ul. Chylońskiej przy przystanku Gdynia Cisowa
  • pod Drogą Gdyńską - przedłużenie tunelu PKP Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana
  • pod Trasą Kwiatkowskiego przy ul. Ściegiennego
  • pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (Węzeł Wzgórze Św. Maksymiliana)

- Obecnie nie ma w planie przekształcania ich w przejścia naziemne - mówi Agata Grzegorczyk z Urzędu Miasta w Gdyni.
Z kolei przejścia podziemne w Sopocie są zlokalizowane pod:



  • ul. Łokietka na wysokości Ergo Areny, gdzie można również przejść na poziomie jezdni,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Boh. Monte Cassino i 1 Maja,
  • al. Niepodległości na wysokości skrzyżowania z ulicami Krasickiego i Marynarzy.


- Nie planujemy przekształcania tych przejść w przejścia naziemne - mówi Marek Niziołek z UM w Sopocie.

Opinie (386) ponad 20 zablokowanych

  • Wybrane opinie czyli czegoś tu nie rozumiem

    Pod artykułem promowane są tzw. wybrane opnie w ilości 3 szt.
    Tak się zastanawiam jak to jest że dwie promowane na tą chwilę opinie nie poruszają kwestii tuneli i przejść tylko jest to tak naprawdę jakiś bełkot o pieszych w mieście.
    A konkretenie:
    Pierwszy promowany wpis
    "Bardzo dobry kierunek, popieram, piesi muszą wrócić do miasta"
    Drugi
    " Patrzmy na Kopenhagę. Limitowanie miejsc parkingowych, ograniczanie prędkości w miastach powoduje oddanie miasta mieszkańcom. Należy także zlikwidować przyciski dla pieszych, wyzwalające zielone światło - to także jest uciśnienie pieszych. "

    Serio ? Takie opinie promuje się w artykule o chęci likwidacji tuneli.

    • 4 0

  • Niech ZDiZ wraz z prezydentką lepiekj wyciągną szare komórki na powierzchnię...

    Bo tam gdzie obecnie są, błądzą niczym dzieci we mgle.

    • 2 0

  • marudzicie??? (1)

    ja cały czas to powtarzam, wy jesteście ..... Głosujecie na tych oszołomów a potem dziwicie się co oni robią.

    Szczepicie się, głosujcie za podwyżkami cen za prąd, ciepło, głosujecie za wyższymi podatkami, za eliminacją samochodów, a potem komentujecie to jaka ta władza jest ..owa, to wy jesteście .jowi.

    • 2 0

    • I tak i nie...

      Bo gdyby obecna władza tak nie klamała, byle tylko dorwać się do koryta, to by było 90 procent sukcesu. Ale chyba nikt nie przypuszczał że można skłamać aż w 100 procentach...

      • 0 0

  • Plech

    Nowa moda, brak rozsądku młodych władz Gdańska. Efekty: wydłużenie czasu przejazdu samochodów co powoduje więcej spalin, zwiększenie zagrożeń dla pieszych, zakorkowanie ulic, zbędne inwestycje, dodatkowe koszty utrzymania przejść naziemnych i dublujących przejść podziemnych. Więcej rozsądku mają włodarze Sopotu i Gdyni.

    • 4 0

  • Przejście podziemne z głową

    Byłem swego czasu w Vancouver (Kanada) przejście podziemne w centrum miasta. Dobrze zorganizowane dobrze urządzone i zachęcająca aby tam właśnie przechodzić pod skrzyżowaniem bez problemów związanych z ruchem samochodów itp. Trzeba tylko pomyśleć jak to zrobić. Tam byly sklepy, kafejki oraz galerie wystawowe. Można tylko moze głową trzeba ruszyć a i koszty dla najemców skalkulować na normalnym poziomie.

    • 5 0

  • Koszty

    Wmówili wam że to dla zdrowia, a problem leży tylko i wyłącznie w kasie . Koszty utrzymania tuneli są dużo wyższe od zbudowania przejść naziemnych i tyle w temacie. Każda bzdurę można wmówić ubierając to w święte eko i zielone i społeczne

    • 1 0

  • wolę przejścia podziemne

    nie trzeba czekać na światłach, jest pewność że będzie się dało przejść, a i żaden "daltonista" nie pomyli zielonego z czerwonym

    • 4 0

  • Żabi Kruk przejście naziemne w kierunku Neptuna z Hotelu Almond jest bardzo potrzebne.

    Musimy połączyć Stare Przedmieście z głównym miastem w ten sposób aby nie rozdzielać tyloma pasami te historyczne dzielnice duża ilość turystów przechodzi tunelem i bardzo narzekają na niedogodności nie tylko dla osób starszych ale i każdego człowieka schodzenie w dół i za chwilę pod górkę jest niezwykle uciążliwe takie Słyszę głosy zewsząd nie tylko od osób starszych i niepełnosprawnych ale również od ogromnej ilości turystów.

    • 0 0

  • Przejścia podziemne przyczyniają się do ocieplenia klimatu, upokarzają osoby lgbtq. Zabierają prawa kobietom, niszczą różnorodność i są jawnie rasistowskie. Do tego nie promują równości, niszczą przyrodę i nie są świeckie! Zabierają cenny czas aktywistom. Trzeba przeznaczyć milionowe dotacje dla
    ww. aktywistów, którzy będą chodzić po szkołach i uczyć dzieci, dlaczego przejścia podziemne to zło. Ci którzy popierają przejścia podziemne powinni być zobowiązani do noszenia opasek wstydu w jaskrawym kolorze, ale uzyskanym z naturalnych barwników. Nie wspomnę o tym, że są potwarzą dla osób niebinarnych

    • 1 0

  • Żywopłoty

    W przejściach podziemnych powinny być zainstalowane żywopłoty spowaniające ruch, a w dalszej kolejności, jak pozwolą na to finanse, powinny być zwężone tak żeby mogły się w nich mijać najwyżej dwie osoby

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane