• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"

Maciej Naskręt
4 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków.

Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.



Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.

- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.

W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.

Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.

Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • .

    Kolejna ingerencja w środowisko naturalne.

    • 2 5

  • Tunel (1)

    To może by tak od razu się przewiercić przez całe trójmiasto..a nie stać w korkach po 2 godziny...

    • 6 1

    • 5 m na dzień. To chyba 20 lat by trzeba wiercić. O ile się nie popsuje prototypowa wiertarka.

      • 0 0

  • Napewno się nie uda

    bo to Polska

    • 2 2

  • Bardziej trafne byłoby porównanie tej maszyny do dżdżownicy.

    Zasada działania właściwie identyczna.

    • 2 0

  • ruszają ...

    Badania to ruszyły już jakiś miesiąc temu ... Badania przez małe "b" ...

    • 2 1

  • co za brednie!!!

    za te badania zabulimy wszyscy, a tunel i tak nie powstanie - jak większość inwestycji w tym mieście. nabijanie ludzi w butelkę przed wyborami. bezczelna hołota rządzi Gdańskiem, byle tylko następne wybory odbębnić

    • 13 1

  • Mielonka wyborcza.......

    Szwedzi wymyślili tańszą metodę - robisz podejście do kanału i kładziesz tunel na dnie-segmentami jak domino. Taniej, szybciej i bez kłopotów z napotkaniem jakiegoś gówienka w gruncie.
    A dlaczego nie położyć mostka? To i piesi (turyści!!!!) mogliby skorzystać.

    Ktoś tu wietrzy kasę za pośrednictwo w pośrednictwie wykonawstwa. Ktoś inny łapie punkty wyborcze. A za tę zabawę ja płacę, pan płaci, pani płaci....

    Mój syn nie ma miejsca w przedszkolu....... Aż się w ryj chce komuś dać.....

    • 12 0

  • oni tak samo to zbudują, jak budują most w Sobieszewie na Martwej Wiśle

    pontonowa prowizorka już ze 40 lat straszy i ciągłe obietnice, a zawieszenia i tłumiki na moście dalej urywają. Najważniejsze jest ECS ! bo gdzie pan prezydent i jego rodzinka znajdą zatrudnienie za 6500 zł na rękę po zakończeniu kadencji ? żaden tunel nie powstanie, przekonacie się sami

    • 15 0

  • Budyń całymi nocami fantazjuje ,aby coś rzucić wyborcom......

    może grzybków halu więcej

    • 12 0

  • zniecierpliwiony

    Ja na ten tunel czekam już od 1996 roku. W 2001 miał być ukończony. A teraz piszą, że dopiero badania gruntu będą robić. Niech idą w diabły, oszuści!

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane