• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (79)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 r/, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej oferty.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (79)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane