• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (127)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 r/, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej oferty.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • (6)

    Tunel po 2030?Dlaczego tak długo?

    • 14 10

    • (3)

      Gdybyś ty go budował, byłby zapewne gotowy już w styczniu przyszłego roku.

      • 4 4

      • Ten już od rana nadaje z UM (1)

        I próbuje dyskredytować forumowiczów

        • 2 0

        • Hehe

          • 1 0

      • A pewnie że tak ja że śwagrem takie rzeczy robimy po 2 piwkach ha ha

        • 0 0

    • A po co ten tunel ?

      Mieszkańcom niepotrzebny a deweloperce tak.

      • 2 1

    • Po 2030 zaczną myśleć czyli po 2055 będzie

      • 0 0

  • Zbędna inwestycja - tak samo jak te budynki które tam powstają

    Stoczniowy klimat ginie

    • 28 27

  • pod Motława tunel budowany typowo na potrzeby dla deweloperki trójmiejskiej. (1)

    • 49 14

    • Dla samochodziarzy!

      • 2 14

  • Tramwaj tak, ale szofery po co jak jest alternatywa. (8)

    • 12 17

    • Jaka alternatywa? (1)

      • 5 2

      • tunel pod wisłą i sucharskiego

        • 2 1

    • Samochody tak ale po co tramwajoza jak jest alternatywa? (1)

      • 3 6

      • Samochodem już się da dojechać absolutnie wszędzie.

        A alternatyw brakuje bardzo.

        • 2 1

    • Tramwaj dzbanku jest najwiekszym szkodnikiem w miescie i najbradziej kosztownym wiec nie tra,mwaj a autobus (2)

      • 2 2

      • Po czym poznać frustrata z BGW? (1)

        • 0 1

        • Pochwaliłes sie głupota jak zawsze bo prawda i konkrety bola co?

          • 0 0

    • A co powiesz

      jak tunel zostanie zamknięty z jakiegoś powodu? A co będzie jak trzeba będzie zamknąć Podwale Przedmiejskie bo trzeba będzie wybudować nowy most na Motławie? Puścisz cały ruch Toruńską gdzie już jest ruch ograniczony?

      • 0 1

  • (2)

    Niech deweloper zbuduje. Dlaczego z publicznych środków poprawiać prywatnym deweloperom?

    • 35 8

    • Ten tunel powinien być budowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. To na pewno znacząco obniżyłoby koszty dla miasta.

      • 4 4

    • Zaraz po tym, jak spółdzielnie na Przymorzu się zrzucą na remont wszystkich dróg.

      • 2 0

  • Jaki tunel pod ? (15)

    Teraz się robi przejścia naziemne !

    • 152 25

    • Przejscia naziemne (5)

      Przyszłością dla miasta!

      • 15 16

      • Wydaliśmy 200 milionów na system, który sprawia, że przejścia nie przeszkadzają kierowcom. (2)

        Jedyny warunek, to przestrzeganie przepisów. I co? I niedzielni kierowcy nawet utrzymać prędkości nie potrafią.

        • 3 7

        • (1)

          to wydajmy również tyle na system który sprawi że przejścia nie będą przeszkadzać maszynistom

          • 2 2

          • Nie przeszkadzają. Maszyniści stoją, bo kierowcy blokują tory.

            A najlepsze jest to, że jak przy Rajskiej, albo Wyklętych staniesz poprawnie, zaraz Cię ktoś objedzie i zablokuje tramwaj.

            • 1 0

      • (1)

        fakt trzeba je robić przez tory kolejowe by móc udać się na SKM

        • 4 0

        • Jakbyś jeździł SKM, to byś wiedział, że na końcach peronów są przejścia naziemne.

          • 0 0

    • (4)

      Prawie ci się udał żart, ale to tunel dla aut.
      Piesi w kajaczkach będą na górze.
      Wszystko tak jak być powinno.

      • 11 9

      • Piesi w kajaczkach? (3)

        Więcej pieszych jest w samochodach niż w kajaczkach czy na rowerkach

        • 9 4

        • Czemu my w ogóle dyskutujemy z dziećmi, które nie wyrosły z zachwytu samochodzikami? (2)

          • 3 7

          • (1)

            Sam wozisz doopsko samochodem panie urzędniku więc nie kwicz

            • 0 1

            • Tak, tak, wielki spisek urzędników i lewactwa, którzy chcą Ci zabrać samochód :D

              Pogadamy, jak dorośniesz do tego, żeby czasem zostawić auto w garażu, bo z dzieciaczkami poważnej rozmowy nie ma.

              • 0 0

    • (1)

      Czyli most :P

      • 2 3

      • czyli:

        prom, może być prom elektryczny czyli barka na węgiel kam z silnikiem elektrycznym

        • 3 1

    • I ścieżkę dla roweru wodnego Mevo

      • 6 2

    • Urodzaj na pisowskich (............) ciagle trwa.

      • 8 8

  • (4)

    nigdy.

    pani domu zarabia 4.5mld, ale planuje wydać 5.1 mld, weźmie się chwilówek...

    na razie na spłatę kredytów idzie tylko 0.1mld, przecież bez problemu można spłacać 0.5mld, tylko potem trzeba więcej chwilówek brać.

    • 15 5

    • (2)

      ty ...ale to nie twoja stara to buduje.

      • 3 1

      • Ty ale tego nikt nie buduje.

        • 0 1

      • Nie jego stara buduje tylko Fajansiara za nasze pieniądze dla wygody deweloperów!

        • 1 3

    • A gdzie w tym obrazie konkubent, który przytula co roku 1mld alimentów?

      • 0 0

  • Nowa Politechniczna z dolnym odcinkiem Nowej Myśliwskiej czeka od (5)

    50 lat !!!!

    • 22 7

    • Podziękuj pieniaczom, egoistom i obrońcom parkingu przed oknami z ul.BGW

      Dzięki ich głupocie min.5 lat w plecy i straty sięgające dziesiątki milionów.

      • 2 1

    • A nowa wałowa czeka już ponado 100lat

      Od czasu, kiedy Niemcy zaprojektowali tą drogę i zrealizowali jej pierwszą część w postaci ulicy Głębokiej. Ale wtedy pierwotnie planowano postawienie mostu, zamiast drążenia tunelu

      • 1 0

    • SKM na południe (1)

      również czeka, pierwsze plany są z przed 40 lat gdy tam jeszcze kozy wypasano a dziś jest całodzienny korek i mieszka 100.000 ludzi a na Mackach budują 12 budynków jednocześnie.

      • 1 0

      • Pytanie tylko, kto te wszystkie mieszkania kupuje?

        Przecież wiadomo, że tam są korki i będą jeszcze długo, bo mieszkańcy protestują przeciwko buspasom.

        • 1 0

    • Powstała by w ciaguu jednego roku wystarczy zamiast tramwajowego złomu autobus z buspasem

      wiec podziekuj szkodnikom obecnjej władzy za taki stan

      • 1 1

  • Po co ten tunel?? (6)

    Dla elitki co skupuje mieszkanka dla kolekcji?? Gdańsk miastem niezdatnym do egzystencji

    • 39 14

    • (2)

      Właśnie dla tych. Przeszkadza CI TO?

      • 3 5

      • Niech deweloper wybuduje

        • 5 0

      • Mi przeszkadza

        • 0 0

    • Dokładnie TO! (1)

      Miasto ma Ogrom zadań w innych zapuszczonych od lat dzielnicach!
      Osowa a i tranzyt czekają dziesięcioleciami na tunel od strony Żabianki.

      • 6 1

      • z tych dwóch tuneli

        to ten pod Pachołkiem jest najbardziej zbędny. Ten pod Motławą ma dużo sensu, ale niech powstanie tak jak np. w Antwerpii Sint-Annatunnel tylko dla pieszych i tramwajów.

        • 4 0

    • Po co?

      Zdecydujcie się, raz psioczycie na korki, a gdy chce się coś zbudować to okazuje się , ze to dla deweloperów. Banda (......) tutaj przelewa swoje frustracje.

      • 2 2

  • (4)

    Wtedy dopiero Gdańsk się całkiem zakorkuje

    • 18 14

    • (1)

      wręcz przeciwnie - część ruchu ominie ścisłe centrum

      • 11 2

      • Ominie i stanie w korku na terenie byłej stoczni

        • 1 0

    • Oczywiscie ze tak będzie!

      Budowa tunelu to sypanie piachu w politykę transportową miasta!
      To zalew miasta tysiącami nowych blachosmrodów i obrzydzenie transportu publicznego.
      Tam ewentualnie w bliżej nieokreślonej przyszłości można puscic tylko tramwaj! I to po 1 torze z mijanką!
      Będzie na 75% taniej i zgodnie z Zielonym Ładem!

      • 6 4

    • no i co z tego ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane