• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (158)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 roku, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej koncepcji.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie (158) 5 zablokowanych

  • Może za chodniki i nawierzchnię dziurawych jezdni by się wzięli?

    Po co gdańszczanom ten tunel? Bardziej potrzebny jest on najemcom krótkoterminowym!

    • 6 4

  • Jakby zrezygnować z tego tramwaju to może wyszłoby na tyle mniej, że miasto samo by to sfinansowało

    To dofinansowanie to żadna przysługa unijna skoro to podraża wielokrotnie koszt budowy. A nie wszędzie trzeba pchać tramwaje, poza tym trzeba by jeszcze zorbić dojazdy tramwajowe do tego tunelu.
    Budowa tego tunelu na pewno mogłaby odciażyć przejazd tranzytowy przez podwale. Wg mnie dopiero po jego budowie mizsto powinno robić to co robi teraz czyli zwężać podwale i mnożyć kolejne przejścia naziemne. Niestety tu jest wysztko postawione na głowie skoro daje się władze w ręce takiej Dulkiewicz czy Grzelakowi. Przejazd utrudniony a sensownej alternatywy brak i marttwcie się sami, to wasz problem.

    • 2 1

  • Tunel z tramwajem super!!Jak będzie miał awarie to zablokuje cały tunell!!!!Urezdniki szkodniki z kolesiemi politycznymi (1)

    Na najbardziej niekompletnych i najwiekszych szkodników 100 lecia Gdańska .Mozna było by naturalnie zrobic Buspas ale to raz ze by kosztowało 50 razy mniej to trwało by 50 Razy krócej!!
    No Ale oni jak zawsze maja plan odwrotny !!

    • 5 2

    • Muszą trochę pieniędzy przytulić przecież.

      • 1 1

  • Ja1

    Ten tunel powstanie w tym samym czasie kiedy w Polsce będzie olimpiada

    • 4 0

  • Gdańsk, nie mam więcej pytań.

    • 5 0

  • (1)

    Jak zawsze wszystko za późno o 10 lat wybudują całe osiedla a za parę lat tunel za kupe kasy który i tak już nic nie zmieni może lepiej wszędzie wymalować na ulicy ścieżki rowerowe jak to w Gdańsku jest modne i jakoś to będzie bez ładu i składu

    • 35 8

    • Jak na razie, to kolejna ulica została zwężona do jednokierunkowej, żeby zrobić parkingi.

      • 5 1

  • I tak ze wszystkim w tym mieście...

    - parking pod Urzędem, dzięki Bogu jest Kościół, chociaż i tam często brak miejsc,
    - ścieżki rowerowej aby pojechać na Wyspę Sobieszewską przez Stare Miasto- brak albo niedokończona.
    - kwietne trawniki, które są raczej zapuszczonym zielskiem z chwastami,
    - brak jednolitych znaków informacyjnych w mieście
    - nieodmalowane pasy dla pieszych (Obrońców Wybrzeża od pół roku) i dziura na dziurze.

    • 8 0

  • w odróżnieniu od tunelu na czubku wzgórza, czyli kosmicznego nieporozumienia za kosmiczne pieniądze, jakim jest obecny wariant

    "nowej politechnicznej", tunel pod Motławą i bypass śródmieścia jest potrzebny jak powietrze.
    To warunek konieczny dla realnego "uspokojenia ruchu" w tej okolicy.

    Pod warunkiem że nie będzie to wariant "bieda oszczędności" a normalna droga 2x2 plus tramwaj. Można się obawiać, czy da się to przeprowadzić, bo istniejąca część Popiełuszki jest kolejnym nieporozumieniem, a gruntowi spekulanci wyrywają miastu każdy metr Młodego Miasta.

    • 1 2

  • sezon ogórkowy

    Sezon ogórkowy w pełni. Trójmiasto nie o czym pisać to wyciąga inwestycje, które raczej nigdy nie będą zrealizowane. Szczególnie przez obecne władze Gdańska myślące, nie wiadomo na jakiej podstawie, że będą rządzić wiecznie.

    • 41 2

  • Zaległości (1)

    A co z Nową Kościuszki?

    • 2 0

    • zapomnij...

      kasa przejedzona (budżet modernizacji Słowackiego), brak tramwaju na wiadukcie nad Grunwaldzką, a przede wszystkim, konstatacja, że w przypadku uruchomienia połączenia z Uczniowską, cały tranzyt wschód - zachód pójdzie tą trasą.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane