• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (161)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 roku, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej koncepcji.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie (161) 5 zablokowanych

  • SKMka do Letnicy!!!

    • 3 1

  • Gdańsk miastem deweloperów

    Jeszcze zapłaczecie wyborcy PO za PIS-em który nie był lubiany przez deweloperów, wybudował tunel pod Swiną w Swinoujściu dla potrzeb tysięcy mieszkańców a nie dla dewelopera ,podobnie przekop Mierzei Wiślanej nie dla potrzeb prywaciarzy ale dla rozwoju Elbląga ,obecnie zaczeły sie dziwne ruchy wokół portu w Elblągu i tak już bedzie przez 3,5 roku

    • 5 1

  • Co tam. Ważne że grube miliony rocznie miasto przekazuje lekką ręką na piłkarską patologię. Inwestycje sobie poczekają.

    • 1 0

  • Tusk kolejny raz zapowiadział rajska zielona wyspe !A jest jak poprzednio tylko gorzej Naprawia Poczte Polska przez jej

    Na pocznie brakuje kilku tysiecy pracowników bo zarobki najnizsze w Polsce i niema chetnych do pracy.Co zrobił donald nakazał zwolnienie juz teraz kilku tysiecy pracowników poczty!!Co oznacza praktycznie jej likwidacje!!Zamiast inwestycni w uusprawnienie to likwidacja!

    • 4 1

  • Ten tunel jest na pewno bardziej potrzebny od jakichś tuneli pod pachołkiem czy poszerzeniem Spacerowej! (2)

    Podobnie strategicznie niezbędne - czyli dające szansę na rozwój całej części Miasta - jest zbudowanie niekolizyjnego przejazdu przez tory dla Orunii i Olszynki.

    • 4 1

    • "zbudowanie niekolizyjnego przejazdu przez tory dla Orunii i Olszynki"

      Nazywa się to "mała obwodnica południowa" i jest rozwiązaniem planowanym od lat '70, dopełniającym bypass śródmieścia i odciążającym dla Podwala i Wałów.

      • 0 0

    • paronoje się leczy

      na Srebrzysku.

      Bez skierowania, wystarczy dobra wola.

      • 0 1

  • za kwotę "planowaną" na tramwajowy wytrysk intelektu na Pieckach

    Można kupić tyle taboru, aby PKM w końcu zaczęła funkcjonować, jak należy.
    Da się za to również zbudować linię na górnym tarasie, od Jasienia w kierunku Pruszcza, tak aby skomunikować górny taras i skanalizować go w kierunku Wrzeszcza.

    • 0 1

  • Projekty z tramwajem

    Najpierw wybudujcie zajezdnię i wymieńcie piekarniki na tramwaje, planujecie zajezdnię trawajów autobusową głupota totalna , powinna powstać trawajową z rezerwą pod rozbudowę a nie pchać tam jeszcze autobusy

    • 0 1

  • A co z estakadą na trasie WZ?

    Czy nie lepiej odkurzyć stary projekt estakady na trasie WZ, która upłynniłaby ruch na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, czy o tym już zapomniano? Wydaje mi się, że WZtką podróżuje więcej osób niż planowanym tunelem

    • 1 3

  • To nigdy nie powstanie

    • 1 0

  • Brakuje w ankiecie - znacznie bardziej potrzebny

    - Tunel pod Pachołkiem

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane