• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Kiedy budowa?

Michał Brancewicz
19 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (161)
W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej. W tym miejscu ma powstać tunel pod Motławą w ramach Nowej Wałowej.

Trzy lata temu zostały przerwane prace nad koncepcją drugiego etapu Nowej Wałowej, której elementem ma być tunel pod MotławąMapka wraz z linią tramwajową. Miasto nie wybrało nowego wykonawcy dokumentacji. Inwestycja nadal pozostaje w planach, ale realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r.



Nowa Politechniczna czy Nowa Wałowa - która inwestycja jest bardziej potrzebna?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy, mówi się już od przeszło dekady. Według wstępnych założeń przeprawa miałaby mieć ok. 140 m długości. W przeciwieństwie do tunelu pod Martwą Wisłą nie ma być drążona, lecz powstać z zatapianych prefabrykatów.

Niedokończone prace nad wariantami Nowej Wałowej



Pod koniec 2020 r. wybrano firmę BPBK, która miała opracować wielowariantową koncepcję programowo-przestrzenną. Prace jednak zostały przerwane.


- W lipcu 2021 roku, z uwagi na niewypłacalność projektanta, odstąpiono od umowy z biurem projektowym, które miało opracować koncepcję programowo-przestrzenną dla zadania pn. Nowa Wałowa w Gdańsku - etap II. Nie podjęto wówczas decyzji o ponownym ogłoszeniu przetargu na opracowanie koncepcji - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej. Warianty przebiegu kolejnego etapu Nowej Wałowej.
Tuż przed wypowiedzeniem umowy BPBK przygotowało trzy warianty z podwariantami przewidującymi etapowanie robót. Prac nigdy nie dokończono i nie wybrano ostatecznej koncepcji.

Więcej o wariantach przeczytacie tutaj:

Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Nowej Wałowej

Budowa tunelu po 2030 r.



Miasto jednak deklaruje, że wciąż jest zainteresowane realizacją tej inwestycji, która znalazła się w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.

- Liczymy, że realizacja tego projektu będzie możliwa po 2030 r. Umieszczenie w tunelu nitki tramwaju pozwoli miastu Gdańsk starać się o środki na realizację tego projektu z budżetu Unii Europejskiej - mówił niedawno Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Będzie drogo - tak jak w przypadku Nowej Politechnicznej



Jak pokazuje przykład Nowej Politechnicznej, odwlekanie w czasie dużych inwestycji nie służy niczemu dobremu, a już z pewnością zwiększa koszty realizacji.

Projektowanie Nowej Politechnicznej trwa już 9 lat. Niedawno miasto poinformowało, że szacunkowy koszt budowy to 800 mln zł. Kilka lat temu mowa była o 200 mln zł. W ramach tej inwestycji też powstanie tunel dla tramwaju.

Podobnie będzie z Nową Wałową i tunelem pod Motławą. Kilka lat temu jego budowę szacowano na 150 mln zł. Teraz tak "tanio" już by nie było, a za kilka lat ta kwota będzie z pewnością jeszcze wyższa.

Opinie (161) 5 zablokowanych

  • Drogo? (4)

    Może to dobrze, nie wytną lasu pod tunel pod Pachołkiem ( czyli szeroki rów przy Pachołku ) bo nie wystarczy kasy na wszystkie tunele.

    • 13 23

    • Był TBM po tunelu pod Martwą Wisłą (2)

      i został pocięty na złom.

      • 3 1

      • Kierowcy mogli się zrzucić.

        Wychodzi po jakieś 5000zł od samochodu.

        • 2 3

      • Tak, bo TBW można używać gdzie się chce

        Jak łopaty

        • 1 2

    • ichnie obchodzi, ze drogo

      skoro to nie z ich kieszeni, tylko nas - podatników. zwiększą podatki, to się kasa znajdzie i na to i na kolejne tęczowe rydwany

      • 3 1

  • (5)

    "realizacja odbędzie się dopiero po 2030 r" - czyli nigdy nie powstanie, takie domniemania o realizacji inwestycji za min. 46 lat to tak jakby powiedzieć że białe jest czarne a czarne jest białe, jak powiadał klasyk. A tak na serio to ta inwestycja jest potrzebna na wczoraj a nie za 10 lat. Chyba że zamiast rozwoju czekamy na zapóźnienie.

    • 81 14

    • Dewelopment

      Spokojnie Powstanie tylko musimy dostać pozwolenie na "sprywatyzowanie " petrobałticu i wz na budowę osiedla . Metalzbyt już mamy. Następnym etapem będzie Olszynka .

      • 4 1

    • Realizacja 2071/11/11

      • 1 1

    • I bardzo dobrze bo to przykład skrajnej niegospodarnosci

      • 6 1

    • E tam nigdy. Przecież masa pomysłów z lat 70 powstała dopiero w okresie ostatnich kilkunastu lat ;)

      • 1 0

    • Za 10 lat sie nachapiemy i moze juz nas wykopia ze stolkow

      I nie bedziemy musieli sie zajmowac tym problemem. A jak bedziemy to sie przedluzy termin.

      • 3 0

  • Nie lepiej kładkę na przycisk jak na przejściu dla pieszych?

    • 5 0

  • Fantasmagorie. Totalny bezsens.

    Może lepiej tunel pod pachołkiem i do obwodnicy.

    • 4 4

  • Żeby to zrealizować

    Trzeba całkowicie wymienić władze Gdańska. Oni POtrafią tylko promować tęczę, blyskawice, kody I inne bojówki. Teraz przed wyborami będą plany, obiecancki, cuda na kiju, ale to tylko do czasu wyborów. Oczywiście będą ludzie którzy dadzą sobie nawinąć totalny makaron na uszy.

    • 11 1

  • Tunel tylko dla tramwajów i rowerów. Dla samochodów to nie jest potrzebne.

    • 4 8

  • Widzimy

    Co robią deweloperzy na Toruńskiej gdzie rozsypuje się most, na Łąkowej gdzie deweloper miał zrobić fragmęnt ulicy przy Akademii Muzycznej , mojm zdaniem powinno się dorowadzić doporządku to co się ma a dopiero brać się za nowe,z ciekawości i co przez tunel puszczą piekarniki Dortmundy! Wyborcom tej władzy będzie się czkało jeszcze przez 30 lat. Inne miasta już akladają wnioski z nowego rozdania funduszy z ochrony środowiska ,Poznań ,Wrocław,Warszawa,Kraków autobusy i tramwaje,a kto nie zlożył wniosków o nowy tabor Gdańsk! Tam gdzie można uzyskać coś z dopłat to jest bardzo skromniutko! Dlaczego ,bo trzeba się skrupulatnie rozliczyć! A w wynajem za grube miliony nikt nosa nie wsadza. Na dzień dzisiejszy to i tak niema taboru do obsługi niczego więcej i niema go nawet gdzie trzymać , zajezdnię są pełne, teoretycznie można by rozbudować zajezdnię w Nowym porcie ale nikt na taki pomysł nie wpadł!

    • 8 1

  • !

    Do realizacji inwestycji potrzebny jest tabor, budowa nowej zajezdni nawet się nie rozpoczeła, czy nowa Poltechniczna czy coś innego niema taboru do tego i niema gdzie go trzymać ,zajezdnia która jest projektowana na Warszawskiej 1 jest nie przemyślana zewzględu na zbyt małą powieszchnię dla tramwajów to takie tu i teraz,bez przyszlości i bez zostawienia miejsca na rozbudowę 2 umiejscowienie zajezdni autobusowej w tym miejscu jest nie pezemyślane że względu na wąskie gardła drogowe na południu Gdańska, Według specjalistów na Warszawskiej powinna powstać zajezdnia Tramwajowa z rezerwą pod rozbudowę. Zajezdnia autobusowa powinna być zbudowana w innym miejscu gdzie są możliwości do rozbudowy i szybkiego włączenia się do ruchu, zjazdy i wyjazdy przez sytuację losowe będą ograniczały wyjazd z bazy zlokalizowanej w tym miejscu.

    • 2 1

  • moż ebyć i tysiąc tuenli, wiaduktów, mostów, itp (1)

    Ale niech sobie użytkownicy, czyli kierowczyki, zapłacą za ich projekt, budowę i utrzymanie. A my zajmiemy się wydawaniem miejskiej kasy na transport zbiorowy.

    • 0 3

    • ale ten tunel jest dla transportu zbiorowego

      poza tym, czas wyrosnąć z bolszewickich pomysłów typu "wsjo kukuruża"...

      • 0 0

  • Bardzo miło ze strony Miasta (1)

    że za pieniądze z podatków mieszkańców wybuduje deweloperom tunel do apartamentów na wynajem dla właścicieli spoza Gdańska.
    To takie serdeczne i miłe. Serio, chwyta za serce taka otwartość....

    • 52 6

    • No wiesz, akurat ta inwestycja da impuls całrj tamte części Śródmieścis

      Niestety źle oceniasz potrncjał tego tunelu.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane