• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Turkish Airlines chce latać do Gdańska, ale nie może

Michał Brancewicz
7 grudnia 2023, godz. 12:00 
Opinie (329)
Najnowszy artykuł na ten temat Loty z Gdańska na Maderę od października 2024
Pojawienie się w Gdańsku Turkish Airlines dałoby mieszkańcom Trójmiasta możliwość latania do Stambułu, a stamtąd w głąb Azji. Pojawienie się w Gdańsku Turkish Airlines dałoby mieszkańcom Trójmiasta możliwość latania do Stambułu, a stamtąd w głąb Azji.

Jedna z najszybciej rozwijających się linii lotniczych świata - Turkish Airlines - chciałaby uruchomić regularne kursy ze Stambułu do Gdańska. Wymaga to jednak zmiany umowy między Polską a Turcją sprzed 56 lat. LOT wykorzystuje jej archaiczne zapisy, by bronić swojej pozycji na rynku.



Narodowe tureckie linie lotnicze przewiozły w 2022 roku 71,8 mln pasażerów. Udział Turkish Airlines w światowym rynku wynosi 2,7 proc. Dla porównania American Airlines - największy na świecie przewoźnik lotniczy - ma 4,9 proc. rynku.

Nowy przewoźnik przyciągnie nowych inwestorów



Czy powinniśmy chronić LOT, kosztem konkurencji na rynku lotniczym?

Gdyby Turkish Airlines wszedł do Gdańska, pasażerowie z Trójmiasta zyskaliby stałe połączenie ze Stambułem, a do tego dostęp do kolejnego portu, który jest hubem przesiadkowym dla podróży po tej części świata.

Jak ustaliliśmy, Turkish Airlines jest zainteresowane lotami z Gdańska, ale okazuje się, że to nie wystarczy.

- Linie Turkish Airlines są gotowe latać do Gdańska, a my chcemy je przyjąć z otwartymi ramionami, ale nie mogą, bo blokuje to bilateralna umowa o komunikacji lotniczej pomiędzy Polską i Turcją zawarta w... 1967 roku - łapie się za głowę Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku. - Turcy deklarują też chęć inwestowania w naszym regionie, bo uruchomienie takiego połączenia ożywiłoby nie tylko turystykę, i to w obie strony, ale również gospodarkę.
Zapisy w umowie sprzed 56 lat nie uległy od tamtej pory żadnym zmianom, więc przedstawiciele polskiego przewoźnika twardo się ich trzymają.

Zamieszanie z wyborem drugiego polskiego miasta



- Umowa z 1967 r. przewiduje, że przewoźnik z Turcji będzie latał z dowolnego miejsca w Turcji do dwóch portów z Polski, przy czym jednym jest Warszawa, a drugie lotnisko dowolnie wybrane przez przewoźnika [obecnie są to podkrakowskie Balice - przyp. red.]. W przypadku LOT-u możemy zaś latać z dowolnego miejsca w Polsce, ale symetrycznie, na określone w umowie lotniska, czyli do Stambułu i Ankary - mówił kilka miesięcy temu Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych LOT.
Wówczas sprawa dotyczyła drugiego lotniska w Polsce, które przyjmie Turkish Airlines. Przez wiele miesięcy wydawało się, że będą to Katowice Pyrzowice i nawet ruszyła już sprzedaż biletów.

Dokonał się jednak nagły zwrot akcji i w ostatniej chwili wybór padł na podkrakowskie Balice, gdzie 1 maja 2023 roku wylądował pierwszy samolot Turkish Airlines.

Umowy bilateralne to narzędzie regulowania rynku dla wielu przewoźników



Eksperci przyznają, że LOT wykorzystuje wspomnianą umowę do obrony swojej pozycji na rynku polskim. I nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Podobną strategię stosuje wiele linii lotniczych, a Turkish Airlines do niedawna był jedną z nich.

Dopiero dynamiczny rozwój tureckiej linii sprawił, że jej władze zliberalizowały podejście do takich umów.

Z drugiej strony to przedstawiciele LOT-u narzekali niedawno, że stare umowy bilateralne ograniczają rozwój polskiemu przewoźnikowi.

O komentarz do tej sytuacji poprosiliśmy rzecznika LOT-u we wtorek, 5 grudnia. Do momentu publikacji tego artykułu nie udzielił nam jednak odpowiedzi.

Lot również mógłby otworzyć połączenie Gdańsk - Stambuł



Prezes portu lotniczego w Gdańsku Tomasz Kloskowski przekonuje, że jego starania o kolejnego światowego gracza mają na celu jedynie dobro podróżnych, którzy zyskają nowe możliwości latania ze stolicy Turcji po niemal całej Azji.

- Nie jest to działanie wymierzone przeciwko Polskim Liniom Lotniczym, bowiem nic nie stoi na przeszkodzie, by LOT również zaoferował połączenie Gdańsk - Stambuł i to pasażerowie zdecydują, czyją ofertę wybiorą - kwituje Tomasz Kloskowski.
W tej sprawie doszło już nawet do spotkania z ambasadorem Turcji w Polsce. W planach są dalsze działania na rzecz zmiany starej, polsko-tureckiej umowy i otwarcia kolejnych polskich miast na samoloty tureckiego przewoźnika.

Miejsca

Opinie (329) ponad 50 zablokowanych

  • To by było fantastyczne!!!

    • 15 1

  • Opinia wyróżniona

    Przypominam, że Węgrzy nie posiadają narodowego przewoźnika, mają prywatny WIZZ (39)

    I jak wiadomo bardzo dobrze na tym wychodzą...

    • 162 70

    • Który płaci odpowiednią daninę Orbanowi (2)

      I mimo to też dobrze na tym wychodzi.

      • 19 13

      • Czas na CPK (1)

        • 21 21

        • Czas na pole dla baranów w Baranowie

          Ile Horała ci płaci?

          • 1 2

    • (11)

      Tak, a my mamy przecież Lufthansę

      • 38 25

      • Wy macie Radom i super połączenia (9)

        • 23 10

        • PO 13 grudnia może już LOTu nie być. (8)

          Psychopata nadchodzi

          • 23 40

          • Błazen nr 2 już kabaret odstawia w Sejmie (2)

            • 10 7

            • Morawiecki nie jest nr 2, jest nr 5. (1)

              • 5 0

              • za parę dni to będzie 5 woda po kisielu

                • 0 0

          • PO co LOT jak u sąsiada jest dużo dużych lotnisk (2)

            Rozwinięta kolej i szerokie drogi.
            Nam jest rozwój nie potrzebny, trzeba wspomóc sąsiada (według nadchodzącej nowej starej władzy).

            • 10 9

            • Wg odchodzącej trzeba wspomóc Arabów i Putina przez MoL (1)

              • 7 4

              • pierwszą rzeczą, która robi nowa władza to przywrócenie emerytur ubekom, które to PIS im oddebrał. Znamienne co?

                • 2 2

          • nie

            afiszuj sie

            • 2 0

          • A co? Sprzeda za półdarmo Arabom i Węgrom jak PiS sprzedał Lotos?

            • 5 4

      • Haha dokładnie

        Szkoda, że mało kto zrozumiał Twoją aluzję :)

        • 3 0

    • (5)

      Jak konkretnie dobrze na tym wychodzą?

      • 12 3

      • a co, nie słyszałeś o WIZZ? (1)

        Wiesz ile procent podróżnych w Gdańsku korzysta z tego przewoźnika?

        To się dowiedz...

        • 16 6

        • Faktycznie, nie wiesz ile ?

          No tyle ...

          • 0 1

      • w normalnym kraju firmy zarabiają, więc dobrze na tym wychodzą wszyscy w tym sensie, że płaca podatki (2)

        a pasażerowie mają liczne połączenia lotnicze

        w wolsce PIS dobrze wychodzą tylko partyjni wysłannicy na stołkach w takich firmach jak LOT

        • 16 9

        • W Polsce opinie piszemy w j. polskim TROLU (1)

          • 2 5

          • Troll to nie jest polskie słowo...

            • 2 0

    • Dyskusyjna teza (5)

      Wizz praktycznie lata tylko po europie więc Węgrzy jak chcą polecieć do Azji czy Ameryki muszą skorzystać z przewoźników innych krajów

      • 12 6

      • WIZZ lata do Dubaju z Katowic czy Krakowa (4)

        tak ze wiesz... poza tym Stambuł jest w Europie (przynajmniej w połowie), Ankara jest w Azji

        • 15 4

        • Węgierski Malev latał kiedyś do Nowego Jorku, Toronto, Pekinu, Shanghaju i Bangkogu (1)

          także wiesz...

          • 3 1

          • To prawda też leciałem kiedyś do Włoch przez Budapeszt, ale co to ma wspólnego z Polakami?

            WIZZ obsługuje znacząca część polskiego rynku lotniczego, MOL nigdy takiego udziału nie miał.

            To że LOT lata do Korei z Wrocławia, dla mnie też ma małe znaczenie, bo ja jak większość Polaków tam nie latam, ale za to WIZZ oferuje w Gdańsku prawie połowę wszystkich połączeń, gdy tymczasem LOT ledwie 5%

            • 1 0

        • fakt dla wizz są wyjątki ale (1)

          wizz jakto tania linia lotnicza nie sprzedaje biletów łączonyh (z przesiadkami) i w połączeniu z innymi przewoźnikami (code share). A ja wybierając się w podróż nie chcę jechać/lecieć akurat tam dokąd ktoś sobie wymyślił, że otworzy jeden odcinek tylko w moje zaplanowane miejsce. Turkish po przesiadce w Stambule daje na prawdę sporo.

          • 1 0

          • code sharing istnieje tylko w danej grupie przewoźników

            a nie między wszystkimi

            Co za tym, skoro to jedna grupa, to nie ma specjalnej konkurencji na poszczególnych kierunkach i między innymi także dlatego utrzymuja wysokie ceny

            • 0 0

    • Przypominam POKemon ze Niemcy maja własnego przewoźnika narodowego jak Francja I inne z UE i dobrze na tym wychodzą (6)

      • 10 11

      • te PISowiec (5)

        dane z 2022 cała Polska

        Najwięcej pasażerów przewieźli w tym czasie: Ryanair: 13,3 mln pasażerów, pll lot: 9,3 mln osób, Wizz Air: 7,6 mln podróżnych

        Gdańsk
        Ryan 41%
        Wizz 39%
        LOT 5%

        • 15 8

        • masz obsesję na punkcie PISu? (3)

          czy każdy, kto ma inne zdanie niż ty to pisowiec? żałosna ofiara mediów.

          • 17 22

          • jesteś PISowskim przygłupem, czy nie potrafisz czytać ze zrozumieniem? (1)

            odpowiadam twojemu tępemu i chamskiemu koledze (Przypominam POKemon ze)

            • 13 11

            • My też cie kochamy gumiaku z PO

              • 7 7

          • To POkraka w kufajce. Taki stan umysłu sekty szwabskiej

            • 3 12

        • co PISowiec fakty nie pasują to minusujesz?

          jacy wy jesteście żałośni

          • 13 5

    • Jest jeszcze lotnisko PO w Berlinie (1)

      • 5 13

      • ale nie latają już do lotniska PiS w Moskwie, więc żadna atrakcja

        • 12 6

    • Ktoś tu gra na rzecz prywaciarzy ostrzących kły na tego przewoźnika. Przypadek? Nie sądzę.

      • 0 1

    • Ciekawe

      A skąd masz takie informacje?

      • 0 1

    • Wegry.

      Nie bredz.

      • 0 0

  • (2)

    LOT to tez przechowalnia pisowców

    • 21 21

    • Jasne, lepiej przechowywać antyPOlskich Ubeków i innych resortowych dzieci.

      • 6 3

    • O, jak miło się podłożyłeś. Pisowcy wyprowadzili LOT na trzecie miejsce w świecie (!) pod względem zadowolenia klientów i punktualności. Oby więcej było w Polsce takich firm jak LOT i ORLEN, przechowalni dla pisowców, z pożytkiem dla nas wszystkich, niestety dla ciebie też.

      • 5 1

  • Super

    Bardzo się cieszę

    • 10 2

  • Fajnie by było..

    Duże możliwości na podróże na daleki wschód.

    • 11 4

  • (4)

    Dziwne. Niemcy właśnie postanowili wspierać Siemensa dając mu 7,5mld by nie zbankrutował, a to na portalu w ankiecie nie chcę nawet chronić swoich firm. Czy Polacy za kilka złotych oszczędności są w stanie pogrzebać swoje firmy i potem dziwić się, że nie będzie gdzie pracować?

    • 30 13

    • Siemens to wielka firma przemysłowa (1)

      Zatrudnia dziesiątki setki pracowników, wraz z kooperantami daje pracę setkom tysięcy Niemców. LOT to zwykły usługodawca, jakich wielu. Jesli da lepszy produkt, to go wybiorę, jeśli gorszy - to mam go w nosie. Niech lata z Gdanska do Stambułu to z niego skorzystam. Ale on blokuje połączenie które jest dla mnie dobre, a sam go otworzyć nie chce.

      • 12 13

      • Ale jak Siemens padnie, to kto inny będzie robił to samo. Zrobili bubel który teraz trzeba naprawiać na gwarancji stąd brak kasy. To nawet większa patologia bo prywatna firma zrobiła wadliwy produkt, a teraz z podatków będzie jeszcze za to wynagrodzony? Chore. Zaorać Siemensa.

        • 8 5

    • Lot też dostał miliardy, i to za rządów PO. (1)

      Sprawdź kiedy kupili dreamlinery.

      • 2 6

      • Nie kupili, a wynajęli. Drobna różnica.

        • 2 1

  • (12)

    Dlatego trzeba zbudować CPK. Po prostu TK chce mieć kawałek polskiego rynku na dalekie podróże zagraniczne.

    • 40 62

    • (3)

      koniec dojenia funkcjonariuszu horała

      • 18 16

      • Możesz znaleźć informacje dlaczego cpk powinien powstać

        • 4 4

      • Za to teraz cię donek z ekipą wydyma na całego. Zasłużyłeś.

        • 7 7

      • Horała - Pomorza i Gdyni zakała

        • 5 4

    • I niech ma

      A blokowanie konkurencji pokazuje, że to Polska powinna zmienić swoje podejście

      • 3 4

    • Czyli nie będzie lotów z Gdańska tylko dymanie pod Warszawę? I jaka z tego korzyść? (2)

      • 13 4

      • lol

        Oczywiście, wolisz, żeby dymali cię obcy. Bo Warszawa to wróg, nieprawdaż?

        • 5 7

      • CPK to głownie cargo i cele militarne, ruch pasażerski to tylko dodatek. Jak chcesz lecieć gdzieś dalej, to z Gdańska i tak nie polecisz.

        • 5 2

    • (2)

      Z CPK będą latały tylko jedne linie a konkurencja na rynku jest niepotrzebna? Faktycznie funkcjonariusz.

      • 3 4

      • (1)

        Naprawdę was sieją:)

        • 2 1

        • Myślisz ze jesteś patriota a tak naprawdę z takim poziomem intelektualnym szkodzisz wszystkim

          • 0 1

    • A z CPK to gdzie polecisz?

      LOT nie ma samolotów na obsługę lotniczego Hubu.

      • 4 5

  • Cały zarząd Lot do wyrzucenia. Dość już prawicowych smatorów :))))))) (1)

    Chcemy latać z Gdańska do Turcji

    • 17 25

    • Popieram. Wyrzucić wszystkich, którzy doprowadzili do tego, że LOT jest na 3 miejscu w świecie pod względem zadowolenia klientów i punktualności. Mamy linie niemieckie (54 miejsce w tym samym rankingu) i tureckie (miejsce 53). Nie wiedzieliście? Nie powiedzili o tym w tej telewizji co mówi całą prawdę całą dobę?

      • 4 0

  • Podstawą jest CPK,jakimi anty polskimi deb..ami trzeba być by blokować coś o czym marzy cała europa. (3)

    Możecie gadać na PIS ale tak jak oni to jeszcze nikt nie poszedł do przodu w rozwoju tego kraju.

    • 25 24

    • Za dużo reklam w tvpis oglądasz. (2)

      Wg nich cpk już prawie gotowe.
      A tak naprawdę to tylko jakieś mgliste plany. Za to horala i koledzy z pis przez lata kosząnie tylko trawę ale i całkiem realne pieniądze z budżetu państwa.
      Tego państwa.

      • 6 11

      • Szkoda że w Tusk Vision Network takich reklam rozwoju kraju nie widać jakoś..

        • 8 6

      • Chyba jesteś za młody żeby pamiętać elekrownię atomową w Źarnowcu? Albo katarskiego inwestora dla stoczni?

        • 7 0

  • (2)

    jak was tak ciagnie w te rejony to chyba żeście tam jeszcze nigdy,albo dawno nie byli,weżcie ze sobą pampersy.

    • 14 11

    • Niestety ale bzdura.

      W Azji spędziłem 7 lat... Jadąc do Turcji, Malezji, Tajlandii wzięliśmy pampersy a na miejscu był większy wybór niż w Polsce. Wystarczy spojrzeć na Chiny czy Indie jak się zmieniły w ciągu ostatnich 30- stu lat.

      • 6 0

    • W d..pie byłem g...no widziałem ale się wypowiem

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane