• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Turkish Airlines chce latać do Gdańska, ale nie może

Michał Brancewicz
7 grudnia 2023, godz. 12:00 
Opinie (329)
Najnowszy artykuł na ten temat Loty z Gdańska na Maderę od października 2024
Pojawienie się w Gdańsku Turkish Airlines dałoby mieszkańcom Trójmiasta możliwość latania do Stambułu, a stamtąd w głąb Azji. Pojawienie się w Gdańsku Turkish Airlines dałoby mieszkańcom Trójmiasta możliwość latania do Stambułu, a stamtąd w głąb Azji.

Jedna z najszybciej rozwijających się linii lotniczych świata - Turkish Airlines - chciałaby uruchomić regularne kursy ze Stambułu do Gdańska. Wymaga to jednak zmiany umowy między Polską a Turcją sprzed 56 lat. LOT wykorzystuje jej archaiczne zapisy, by bronić swojej pozycji na rynku.



Narodowe tureckie linie lotnicze przewiozły w 2022 roku 71,8 mln pasażerów. Udział Turkish Airlines w światowym rynku wynosi 2,7 proc. Dla porównania American Airlines - największy na świecie przewoźnik lotniczy - ma 4,9 proc. rynku.

Nowy przewoźnik przyciągnie nowych inwestorów



Czy powinniśmy chronić LOT, kosztem konkurencji na rynku lotniczym?

Gdyby Turkish Airlines wszedł do Gdańska, pasażerowie z Trójmiasta zyskaliby stałe połączenie ze Stambułem, a do tego dostęp do kolejnego portu, który jest hubem przesiadkowym dla podróży po tej części świata.

Jak ustaliliśmy, Turkish Airlines jest zainteresowane lotami z Gdańska, ale okazuje się, że to nie wystarczy.

- Linie Turkish Airlines są gotowe latać do Gdańska, a my chcemy je przyjąć z otwartymi ramionami, ale nie mogą, bo blokuje to bilateralna umowa o komunikacji lotniczej pomiędzy Polską i Turcją zawarta w... 1967 roku - łapie się za głowę Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku. - Turcy deklarują też chęć inwestowania w naszym regionie, bo uruchomienie takiego połączenia ożywiłoby nie tylko turystykę, i to w obie strony, ale również gospodarkę.
Zapisy w umowie sprzed 56 lat nie uległy od tamtej pory żadnym zmianom, więc przedstawiciele polskiego przewoźnika twardo się ich trzymają.

Zamieszanie z wyborem drugiego polskiego miasta



- Umowa z 1967 r. przewiduje, że przewoźnik z Turcji będzie latał z dowolnego miejsca w Turcji do dwóch portów z Polski, przy czym jednym jest Warszawa, a drugie lotnisko dowolnie wybrane przez przewoźnika [obecnie są to podkrakowskie Balice - przyp. red.]. W przypadku LOT-u możemy zaś latać z dowolnego miejsca w Polsce, ale symetrycznie, na określone w umowie lotniska, czyli do Stambułu i Ankary - mówił kilka miesięcy temu Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych LOT.
Wówczas sprawa dotyczyła drugiego lotniska w Polsce, które przyjmie Turkish Airlines. Przez wiele miesięcy wydawało się, że będą to Katowice Pyrzowice i nawet ruszyła już sprzedaż biletów.

Dokonał się jednak nagły zwrot akcji i w ostatniej chwili wybór padł na podkrakowskie Balice, gdzie 1 maja 2023 roku wylądował pierwszy samolot Turkish Airlines.

Umowy bilateralne to narzędzie regulowania rynku dla wielu przewoźników



Eksperci przyznają, że LOT wykorzystuje wspomnianą umowę do obrony swojej pozycji na rynku polskim. I nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Podobną strategię stosuje wiele linii lotniczych, a Turkish Airlines do niedawna był jedną z nich.

Dopiero dynamiczny rozwój tureckiej linii sprawił, że jej władze zliberalizowały podejście do takich umów.

Z drugiej strony to przedstawiciele LOT-u narzekali niedawno, że stare umowy bilateralne ograniczają rozwój polskiemu przewoźnikowi.

O komentarz do tej sytuacji poprosiliśmy rzecznika LOT-u we wtorek, 5 grudnia. Do momentu publikacji tego artykułu nie udzielił nam jednak odpowiedzi.

Lot również mógłby otworzyć połączenie Gdańsk - Stambuł



Prezes portu lotniczego w Gdańsku Tomasz Kloskowski przekonuje, że jego starania o kolejnego światowego gracza mają na celu jedynie dobro podróżnych, którzy zyskają nowe możliwości latania ze stolicy Turcji po niemal całej Azji.

- Nie jest to działanie wymierzone przeciwko Polskim Liniom Lotniczym, bowiem nic nie stoi na przeszkodzie, by LOT również zaoferował połączenie Gdańsk - Stambuł i to pasażerowie zdecydują, czyją ofertę wybiorą - kwituje Tomasz Kloskowski.
W tej sprawie doszło już nawet do spotkania z ambasadorem Turcji w Polsce. W planach są dalsze działania na rzecz zmiany starej, polsko-tureckiej umowy i otwarcia kolejnych polskich miast na samoloty tureckiego przewoźnika.

Miejsca

Opinie (329) ponad 50 zablokowanych

  • Oznakowanie WC (1)

    Oznakowanie WC pierwszy przybytek w hali odbioru bagażu niewiem jak następne łatwo pomylić damska z męską to nie tylko moja opinia

    • 4 0

    • Zakonnicom podobno takie pomyłki zdarzają się częściej niż innym

      • 0 0

  • Masakra.

    • 1 1

  • Do zwolenników LOTowskiej pseudonarodowej firmy

    Oto jak dba o interesy narodu polskiego

    Z naszego gdańskiego lotniska LOT oferował połaczenia dla całych 5% podróżnych w 2022

    tymczasem

    Ryan dla 41%
    Wizz dla 39%

    Czyli tylko te 2 wstrętne zagraniczne firmy zaoferowały Polakom ponad 80% a narodowy LOT jedynie 5%

    Inaczej narodowy przewoźnik oferował 5% a zagraniczne wstrętne linie lotnicze nieco mniej niż 95% (bo jest jeszcze Enter)

    • 5 9

  • Każdy kij ma dwa końce. (1)

    A może weźcie pod uwagę fakt, że Turcja to islam i kierunek tranzytowy, a stąd już blisko do Szwecji lub Niemiec. Nie wyłapiesz wszystkich "turystów" z tego kierunku bo jednak z Gdańska jest bliżej niż z Białorusi przez bagna lub płot. Kwestia priorytetów dla linii lotniczych to jeden z elementów układanki.

    • 10 1

    • Nie widzimy problemu

      Piswizy rules

      • 1 0

  • Walczmy o konkurencję! (2)

    Niedawno szukałem lotu z Gdańska do jednego z miast w USA. To samo robił kolega z Niemiec. Koszt z Gdańska z bagażem rejestrowanym? Min. 3200zł. Dla kolegi z Niemiec: 2000zł (!!) z Berlina lub ok. 2600zł z Hamburga. To właśnie robi konkurencja: British Airways, linie islandzkie itp. Narodowa duma musi być, a że przepłacimy kilkadziesiąt procent to co tam :)

    • 5 5

    • PISowcy forumowi i tak nie latają, to im te ceny latają (1)

      • 2 1

      • Muszę wziąć z ciebie przykład, będę świadczyła w wolnym czasie usługi seksualne aby zarobić na zagraniczną wycieczkę dla siebie i dziecka

        • 0 1

  • Stambuł to nie stolica Turcji, Autorze.

    • 6 0

  • No tak, LOT nie powinien bronic swojej pozycji na rynku tylko ustapic Turkom. Idealnie wpisuje się w powracajacą polityke. (1)

    • 3 0

    • Ten no.... rządzi pis

      • 0 0

  • Przestańcie ludzie z tym "a Niemcy to czy tamto". (2)

    Tych Niemiec silnych gospodarczo i mądrze zarządzanych już dawno nie ma. 1/3 społeczeństwa zagraża ubóstwo.
    Polowa dzieci w dużych miastach nie mówi w domu po niemiecku. Ich los jest już przesądzony przez...demografię.

    • 3 0

    • A mogli się trzymać ideologię czystej rasy

      u nas niewiele lepiej.
      Jakie imię nosi dziewczynka ze związku Ukrainki z Polakiem?
      Olenia :)

      • 0 0

    • dlatego chcą się odbić kosztem Polski podrzucając nam takie rude zbuki.

      • 0 0

  • Świetnie się to wpisuje

    w słowa jednego pana co mówił ,że LOT nie musi istnieć i nie należy go ratować.Mam deja vu. Jeszcze oficjalnie nie rządzą a już LOT przeszkadza, ktoś tam się łapie za głowę a za chwilę się dowiecie ,że LOT jest nierentowny i ...

    • 2 1

  • Turkom opłaca się. Stambul to hub (1)

    Polska także ma szansę na hub. Jedyny między Frankfurtem, Moskwa i Stambulem. Na zarabianie dużej kasy za cargo. I na zabezpieczenie wojskowe. Potrzebujemy tylko CPK. Inaczej zarabiać dalej będą Niemcy czy Turcy.

    • 2 1

    • CPK w wydaniu PiS będzie działał jak Elektrownia Ostrołęka, jak polskiej budowy prom i jak Polska rafineria w Gdańsku.

      Złodziej najgłośniej krzyczy 'Łapaj złodzieja".

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane