• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • Proste rozwiazanie

      Po pierwsze za kazdym razem odbiera sie przywileje najmniej zarabiającym jak starsi i dzieci oraz studenci. A nadal nikt nie mowi o np. Poslach i Sedziach. Ci ostatni nie płacą nawet ZUS. Zarabiajac krocie. No i na deser najlepsze. Proponuje wogole nie korzystac z komunilacjo. Jak to możliwe ze zbiorowa komunikacja jest drozsza niz przejechanie tej samej odleglosci autem- samemu? Tylko w Polsce. Dlaczego? Napewno przypadek. A parkingi zrobic najdrozsze i wmowic ze to ekologia A sprawa ma swoje drugie dno. Bogaci nie maja gdzie zaparkowac, wiec co zrobic aby bylo wiecej wolnych miejsc? No wlasnie wmowic ze to dla ich korzysci i wtedy sami podejmiemy te z pozoru dobrą decyzje, ale nie dla nas. To jak sprzedać lod eskimosowi. Tak sie demaskuje cwaniakow. I zawsze ale to zawsze o tym pamietajmy. Bo ostatni gasi swiatlo

      • 31 1

    • ZKM to komunikacja samorządowa a więc można jeździć za darmo.

      Zarówno rząd jak i samorządy okradają naród, więc bez skrupułów można jeździć bez biletu. Ponadto skoro Wukraińcy mogą za darmo to czemuż jako Polak mam być gorszy? Ewentualny mandat należy wykorzystać jako podpałkę do kominka, tak jak to czynił właściciel fabryki w powieści "Ziemia obiecana" kiedy dostawał zbędną korespondencję.

      • 21 2

    • Proste rozwiązanie (4)

      Uczeń, korzystający z bezpłatnego przejazdu nie może korzystać z miejsca siedzącego. Zaraz rodzice wykupią pełnopłatny bilet dla swoich Sandry i Brajanka, żeby nóżki nie odpadły.

      • 42 6

      • (3)

        Uczeń ma przy sobie legitymację i darmowe ma od domu do szkoły, uczelni. Na innej trasie już płaci. W weekendy płaci na każdej trasie.

        • 8 9

        • (2)

          Nie płaca wcale

          • 9 1

          • do galerii jeżdżą małolaty za darmo?

            • 3 0

          • to było zyczenie a nie opisanie rzeczywistosci, jak ty sobie radzisz w zyciu jak prostego tekstu nie umiesz zinterpretowac? ty i kilku co to poparło?

            • 0 1

    • Gdzie jest strona z petycją przeciwko tej fali?

      • 41 0

    • Ciekawe, czy z mediów dziś się dowiedzieliscie, że w samym centrum Warszawy pasażer rzucił się pod pociąg metra

      Oczywiście z wiadomym skutkiem. Na stacji Arsenał, tuż przy pałacu prezydenta miasta. Przed godz. 12-tą środkowa część trasy metra była wyłączona z ruchu.

      • 9 0

    • Fala Gold?

      Trójmiasto słynie z takich przekrętów.

      • 32 0

    • Przestańcie wydawać pieniadze na flagi, to już będą oszczędności.

      • 30 4

    • (2)

      rodzina 4 osobowa 2 dorosłych i 2 dzieci jak ma jechać do centrum do gdańska to wole autobusem dzieciaki za darmo my kupimy bilety. to wyjdzie nas taniej niż autem, ale jak bym miał kupić też dzieciom bilety to by wyszło tak samo lub by była mała różnica i wolałbym autem komfortowo bez ścisku i czekania na przystankach.

      • 8 16

      • Rodzina 5 osobowa

        Nie płaci nikt. Tzn nie płaci nikt z tej rodziny, za nich płacą inni w swoim bilecie

        • 17 1

      • Ja zaś wolę, żebyście płacili za siebie, bo dosyć mam sponsorowania waszej progenitury. Jak się chce mieć dzieci, to powinno się chcieć na ich utrzymanie zarobić. I wolę, żebyś nauczył się pisać po polsku, zamiast wylewać tu strumień (nie)świadomości.

        • 14 0

    • Ideologia 500+ zjada własny ogon

      Tak się kończą socjalistyczne utopie, że najpierw manna z nieba i euforia, a potem inflacja, wszystkim zaczyna brakować i jest wielki kac....

      • 31 8

    • na gape

      skrocic wam pensje p. dyrektorze i kasa bedzie sie zgadzac.zabraliscie pracownikom przywileje kazecie placic za bilety pracownicze ,jesli tak zabierzcie te przywileje tym co to uchwalaja

      • 22 0

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane