• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • zdjecie dyrektora fali wiele wyjaśnia

      • 29 0

    • Chociaż busy do nauki obsługi Fali

      Będą darmowe

      • 28 0

    • Instytucje unijne powinny doglebnie sprawdzic projekt FALA

      Zwłaszcza jak wyglądał wybór wykonawcy czyli zamówienia publiczne.to wszystko wygląda dziwnie.

      • 32 0

    • widzicie do czego prowadzi socjalizm

      rozdawictwo, przywileje, kupowanie głosów wyborczych bezpłatnymi przejazdami itd.
      W rezultacie coraz mniej liczna grupa ma płacić coraz wiecej bo trzeba zapłacić za całą resztę i już tego nie wytrzymuje wiec zaczyna się buntować i uciekać od zbiorkomu.
      podobna sytuacja jak w ZUS- rzodawnictwo i przywileje rozmaitych grup zawodowych (głównie resortow siłowych) powoduje, że coraz mniej pracującyh musi utrzymywać coraz wiecej beneficjentów - jaki jest tego efekt to sami widzicie, inflacja i wzrost składek.

      • 29 4

    • 1.Połączyć gdyńskie spółki komunikacyjne

      2. Zlikwidować falę. 3. Istniejący MZKMG niech ogarnie nowe kasowniki. 4. Oszczędności z likwidacji stołków i biur przeznaczyć na bilety: 30zł miesięcznie dla każdego ze na całą Gdynię. Żadnych bezpłatnych i ulgowych. Jeździsz ile chcesz i kiedy chcesz po całej Gdyni.

      • 32 2

    • Rozdawnictwo kosztuje krocie (4)

      PO w Gdańsku jedną decyzja dała całkowicie darmowe bilety młodzieży. Miły gest ale jak widać koszty są niewspółmierne do korzyści. Albo wszyscy płacący podatki w Gdańsku mają darmowa komunikację albo każdy płaci za siebie. Nie może być tak że ktoś bez auta jest traktowany jak frajer i teraz można z niego ściągać niebotyczne pieniądze. Drodzy Radni, Pani Prezydent stąpacie po bardzo kruchym lodzie. Gdańszczanie mają już dość fuszerek w stylu Tristar, Mevo, Fala. Nawet otworzenie nowej linii tramwajowej powoduje utrudnienia bo zabiera się ludziom wygodny autobus 118.

      • 42 4

      • I baranów

        • 4 0

      • chcieli sobie przyklepać elektoracik za kilka lat

        • 10 0

      • krocie kosztuje wydajna komunikacja w wygodnych i nowoczesnych pojazdach

        i to jest koszt funkcjonowania miejskiego społeczeństwa...

        • 4 0

      • tym bardziej, że nikt ich o to nie prosił

        tyle pokoleń na biletach ulgowych odchowanych, czasy biedniejsze i jakoś dało rady, ale teraz trwa wyścig "co by tu jeszcze wyborcom obiecać i dać przed wyborami, żeby tylko na nas zagłosowali".

        • 11 0

    • (2)

      Zabrać bombelkom darmowe przejazdy. Jeśli rodzica nie stać na 50 zł na bilet, to tym bardziej nie stać go na wożenie dziecka do szkoły.

      • 43 4

      • Jeśli rodzica nie stać na 50 zł bilet dla dziecka, to znaczy, że nie stać go na dziecko i trzeba to było wcześniej przemyśleć

        Mi by było wstyd żyć stale na garnuszku i utrzymywać dziecko z podatków wypracowanych przez innych..

        • 9 1

      • Po co wozić autem? Rejonizacja się kłania.

        • 0 0

    • Zirytowana osoba (1)

      Gratuluję przemyśleń, szybko przyszły. Może czas by rodzice płacili za bilety swoich dzieci, tak jak należy? Gdynia wymyśliła darmowe bilety dla dzieci z Gdyni, tylko za te bilety zamiast płacić ich rodzice, płacą wszyscy. A ja nie chcę płacić za cudze dzieci. Emeryci - mogą mieć małe dochody i "im się należy", ale może czas wprowadzić dla nich symboliczną opłatę za bilet?
      Co zrobicie jak ci płacący za resztę przestaną korzystać z Waszej żenującej oferty, która się tylko pogarsza? Dla tych, którzy zostaną zrobicie cenę biletu w jedną stronę 50zł?
      A gdzie ważne połączenia w mieście? W Gdyni Północnej nie potraficie nawet zrobić linii, która by jechała całą ulicą Dąbka - prosta droga! Jeśli ktoś chce się dostać z jednego końca Dąbka na drugi autobusem, musi pojechać dwoma autobusami na około. Podróż do konkretnego celu może zająć ok. 30 minut (o ile coś jedzie) w przeciwieństwie kilku minut samochodem. Jak wy chcecie zachęcić ludzi do jazdy autobusami? Wydajecie duże pieniądze na projekty, drogi i tabor, a nie ma to żadnego przełożenia na poprawę warunków transportu w Gdyni!

      • 43 1

      • Morska Estakada

        Jak się chcesz przesiąść z K lub X na 28 albo S na Pustki to autobusy sa tak skorelowane, źe jadace o tej samej godzinie X i 28 (bo S przecież skasowano) 2 minuty wcześniej odjeżdżają, jeden po drugim, możesz tylko popatrzeć
        Te trasy i godziny były ustalane, a nie losowane
        I co robi autobus 710 jadacy raz dziennie (!) o 21.28 z Paprykowej?! Kto nim jeździ???

        • 0 0

    • Każdy kolejny artykuł poruszający temat Fali, a mający w założeniu uzasadnić ten przekręt (vide wolne media)

      w efekcie obnaża niekompetencję władz miasta i na nowo definiuje pojęcie kompromitacji. To jest przerażające

      • 46 1

    • wszyscy płacimy za komunikację publiczną

      w podatkach, które są głównym źródłem dochodu miasta.

      A przewoźnicy dostają swoją należność, bo dostają dotację. I z tego żyją.
      Bilety to ułamek kwoty zasilającej system komunikacji.

      Problem w tym, że system ten, podzielony między sobiepańskie i skłócone samorządy jest skrajnie niewydolny i nieefektywny. Mnożący koszty przez powielanie struktur i usług...

      I to wszytko chce utrwalenia status quo przez bezpośrednie ssawki jak Fala.

      • 25 0

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane