• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchwyć trolejbus w kadrze

Krzysztof Koprowski
30 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Trzecie miejsce w ubiegłorocznym konkursie fotograficznym. Trzecie miejsce w ubiegłorocznym konkursie fotograficznym.

Miłośnicy fotografii transportu publicznego ponownie będą mogli się zmierzyć w konkursie fotograficznym. Tym razem celem jest najciekawsze uchwycenie "trajtków" z okazji III Europejskiego Dnia Trolejbusowego.



Konkurs, w przeciwieństwie do ubiegłorocznych zmagań, będzie posiadać nie trójmiejski, a ogólnokrajowy charakter. Oprócz Gdyni (jako organizatora), wezmą w nim udział też przedsiębiorstwa komunikacji w Lublinie i Tychach, czyli miastach, gdzie jeżdżą trolejbusy.

- Chcemy promować trolejbusy jako ekologiczne i efektywne ekonomicznie środki transportu miejskiego - tłumaczy Tomasz Konkol, odpowiedzialny za promocję tego wydarzenia.

Zasady konkursu są proste: trzeba uchwycić w kadrze w możliwie najciekawszy sposób komunikację trolejbusową i w terminie od 1 do 15 września przesłać na wskazany w regulaminie adres plik w formacie JPG lub TIF. Organizatorzy nie narzucają innych wymogów: można fotografować cały pojazd na tle miasta oraz jakiś charakterystyczny szczegół trolejbusu czy samej infrastruktury technicznej. Autorzy zdjęć powinni jedynie zadbać o to, by pod względem technicznym fotografie nadawały się do druku czy prezentacji.

Pewną wskazówką mogą być zwycięskie prace z ubiegłego roku, kiedy również zorganizowano konkurs, gdzie celem było uchwycenie tematyki trolejbusowej. - Wówczas był to konkurs organizowany wyłącznie przez Gdynię. Zwycięska praca została jednak także wyróżniona na szczeblu międzynarodowym, gdzie uzyskała III miejsce - dodaje Wanda Strzyżewska-Klapkowska, główny specjalista z Wydziału Inwestycji UM Gdyni.

Autorzy wyróżnieni na poziomie regionalnym otrzymają 30-dniowe bilety okresowe w swoim mieście. Zwycięzca konkursu otrzyma profesjonalny aparat fotograficzny.

Dziewięć najlepszych prac z Polski (z Gdyni, Lublina i Tych) będzie prezentowanych podczas festynu komunikacyjnego, który 22 września odbędzie się na Skwerze Kościuszki. Tego dnia "święto trolejbusów" będzie obchodzone także w Szeged (Węgry), Brnie (Czechy), Salzburgu (Austria), Eberswalde (Niemcy), Parmie (Włochy) i Lipsku (Niemcy).

Regulamin konkursu (PDF)

Fotograficzny konkurs Gdyni nie jest pierwszym tego typu. W tym roku ZKM Gdańsk wraz z Portalem Trojmiasto.pl przeprowadził konkurs na najlepsze foto z gdańskim taborem. Galerie konkursowych prac można obejrzeć tutaj.

Miejsca

Opinie (112) 3 zablokowane

  • "Zwycięzca konkursu otrzyma profesjonalny aparat fotograficzny." (16)

    Wydaje mi się, że półprofesjonalny.

    Profesjonalne aparaty fotograficzne kosztują kilkanaście tysięcy złotych.

    • 59 10

    • Taa, profesjonalny to tylko twoj tata ma. (4)

      • 13 13

      • (3)

        każdy ma prawo mieć swoje zdanie a jeśli masz inne to napisz jakie

        • 11 2

        • Moje zdanie (2)

          .. jest takie ze przedmowca nie wie za ile jest nagroda a juz ocenia ze napewno nie-profesjonalna. Nie ma podstaw by tak pisac, bo
          1) Nie wie za ile ten aparat jest
          2) Definicja profesjonalnego aparatu jest na tyle szeroka ze aparat za 5 tysiecy rowniez moze byc do takiego zakwalifikowany.

          Poza tym jak dla mnie jest to czepianie sie niuansu i tyle

          • 14 1

          • Zabawna ta "mądrość" (1)

            Co do aparatów profesjonalnych - to muszą one spełniać odpowiednie założenia i akurat podział jest bardzo wyraźny. Odniosę się do dwóch głównych producentów, oznaczenia: jednocyfrowe to aparaty z grupy profesjonalnych, dwucyfrowe to półprofesjonalne a trzycyfrowe to amatorskie lustrzanki.

            Nie chcę rozpisywać się o rodzaju i wymiarach matrycy, czy też metodzie zapisu tego "co widzi matryca".

            Co do ceny aparatu w konkursie -> jeżeli za drugie miejsce jest bilet okresowy to za pierwsze nie będzie "porshe", prawda ?
            Gdyby to była bardzo wartościowa nagroda to na pewno by "z imienia" została wymieniona.

            • 4 1

            • marudzisz koleś

              • 2 0

    • kilkanaście? to chyba dla początkujących

      • 6 3

    • Sam profesjonalny aparat - ok. 25-30 tys. (5)

      Zabawa zaczyna się, gdy chcemy kupić profesjonalny obiektyw :)

      • 12 3

      • porypancem trzeba byc, by podpisywac sie "Gebels" (3)

        masz w dyni solidnie porabane.

        • 6 2

        • Skąd wiesz, że to nie moje nazwisko? A tego raczej się nie wybiera, niestety... (2)

          W temacie aparatów nie masz więcej do powiedzenia?

          • 2 2

          • wybiera:) (1)

            • 7 0

            • oj rozbawiłeś mnie tym wpisem :D

              • 1 0

      • miljon pięćset tysięcy profesjonalny sprzęt

        • 0 0

    • zamienic aparat na kase

      aparat jako nagroda w konkursie fotograficznym... hehe
      dkase by dali to juz fotoraf sam zdecyduje na co ja przeznaczy.

      • 3 0

    • a po czym wnioskujesz? (2)

      ceny aparatu nigdzie nie podano. Jedyne co o nagrodzie napisano w regulaminie to że to będzie "lustrzanka".
      A własciwie czym różni się aparat profesjonalny od półprofesjonalnego?

      • 3 1

      • (1)

        Półprofesjonalny to zazwyczaj aparat posiadający małą matryce,profesjonalny przeważnie dużą matryce choć nie jest to ścisła reguła.

        • 1 1

        • do R

          Aparat to dwie rzeczy - sam aparat i obiektyw. Do cyfrowych lustrzanek FF (full frame - pełna klatka) wypadałoby już dokręcać jasne obiektywy o najwyższych parametrach(np klasy L w systemie canon). Nie sądzę, żeby organizator konkursu fundował za kilkadziesiąt tysięcy złotych nagrodę w takim konkursie. No i tak bajdewej... widziałam kompletnie skopane zdjęcia pod względem kadru, koloru, ostrości wykonane jednymi z droższych lustrzanek. Widziałam też piękne fotografie dokonane kompaktami a nawet komórką ;-) Oczywiście nie można ich wielkoformatowo wydrukować, ale nacieszyć oko można. Różnica jest taka, że dobrym DSLRem można zrobić wszystko, ale tylko niektórzy to potrafią. Kompaktem focić potrafi każdy, no prawie każdy, ale sam aparat dobrze pracuje tylko w wąskim segmencie fotografii.

          • 2 0

  • (1)

    O, Pani Strzyżewska się w końcu pojawiła. A co Pani robiła po bałaganie zrobionym w PKT?

    • 14 3

    • a

      dopracowywałam inne projekty. Pozdrawiam Cię.

      • 3 3

  • (7)

    Wyjaśni mi ktoś co autor II miejsca miał na myśli?

    • 106 0

    • (2)

      to samo pytanie chciałem zadać, siedzę przez to zdjęcie na krześle i myślę:)

      • 19 0

      • (1)

        zdjecie jest opisane u dołu. to cos do przymocowania trakcji trolejbusowej do budynku

        • 9 1

        • .... fascynujące

          • 6 2

    • hahahahaha :)
      o matko, mam nadzieje że to pomyłka w redakcji :)

      • 12 0

    • Otóż: (1)

      Powiększyłem zdjęcie i w lewym dolnym rogu jest napisane: "zabytkowa kotwa do mocowania trakcji trolejbusowej do ścian budynku"

      • 9 1

      • równie dobrze by można sfotografować pare tysięcy innych elementów trolejbusu, np silnika, zdjęcie kiepskie, kadr do niczego, przeintelektualizowane.

        • 31 2

    • "zabytkowy" mocowanie trakcji o ściany budynków. podobne można znaleźć też np. w warszawie

      • 1 0

  • Zwróciłem uwagę na cytat: (10)

    "Chcemy promować trolejbusy jako ekologiczne i efektywne ekonomicznie środki transportu miejskiego"

    Z pierwszym postulatem, mianowicie ekologią, mogę się zgodzić. Z drugim już niekoniecznie. Trajtki są ślepym zaułkiem, jedyny powód za ich użytkowaniem, a mianowicie brak emisji spalin przy niższych kosztach budowy trakcji niż w wypadku tramwaju od kilku lat poszedł w niebyt. Dziś mamy zarówno pojazdy napędzane gazem ziemnym o poziomie przyjazności dla środowiska bardzo do trajtków zbliżonym, a nie wymagające kosztownej, ograniczającej i awaryjnej trakcji. Również w dziedzinie pojazdów elektrycznych mamy znaczący postęp, i mowa tu zarówno o pojazdach wyposażonych w akumulatory jak i ogniwa wodorowe.

    Tak więc poza sentymentem, za trajtkami dziś nic już nie przemawia.

    • 25 9

    • im tego nie przełożysz... zapatrzeni w siebie i swoją gdyńskość (1)

      cokolwiek to znaczy

      • 4 12

      • słuchaj tępaczku

        wiem, że lubisz jak autobus smrodzi w ciasnych uliczkach... ale zrozum, że trolejbus już tego nie robi... i chociażby dlatego warto aby były użytkowane w centrach miast. U was pewnie stoicie na balkonach i się sztachacie jak wam ikarus przelatuje pod wąsem buhahahaha...

        • 0 2

    • ciekawe... (6)

      Po 5-6 latach silnik autobusu napędzanego CNG nadaje się do remontu kapitalnego lub wymiany (doświadczenia Veolii).
      "Również w dziedzinie pojazdów elektrycznych mamy znaczący postęp". W astrofizyce i fizyce kwantowej również mamy postęp i nikt nie wybiera się póki co w podróż w czasie. Od postępu w badaniach naukowych do opłacalnej eksploatacji, zwłaszcza pojazdów w ruchu miejskim daleka droga.

      • 5 0

      • Ja mówię właśnie o praktyce. (5)

        Choćby testach nowych Solarisów z napędem elektrycznym w Gdańsku jakie miały miejsce jakiś czas temu.

        • 0 0

        • Jak sam napisaeś testy (4)

          To pierwszy elektryczny autobus w tej części Europy. Minie ze 3-4 lata za nim po testach wdrożą go do produkcji o ile okaże się, że ma parametry eksploatacyjne porównywalne w praktyce do silników spalinowych. Koszt jednostkowy będzie porównywalny do autobusów z silnikami spalinowymi po osiągnięciu pewnego poziomu produkcji. To następne 5 lat. Za dużo znaków zapytania, żeby tak sobie rezygnować z modernizacji trolejbusów.

          • 1 0

          • Ale on jest w produkcji. (3)

            Dokładnie od tego roku, a wstępny plan (decyzja o zakupie nie zapadła jeszcze) jest by weszły w Gdańsku do użytku w 2014r. Więc to wcale nie jest odległa przyszłość.

            • 0 0

            • No to gratuluję (2)

              Kupowanie prototypów, zwłaszcza za publiczne pieniądze, wygląda tak:
              Wstęga, kwiaty, "my, prawda, kupili, żeby ekologia i nowoczesność"
              A kończy się tak: ze względu na wysoką awaryjność pojazdów zmuszeni jesteśmy zawiesić kursowanie linii.

              • 0 1

              • Tak ciężko zrozumieć, że to nie jest prototyp? (1)

                Był nim, ponad rok temu. W tej chwili już choćby Poznań jest w trakcie składania zamówienia na takowe.

                • 1 1

              • W Gdyni mają kilka autobusów CNG

                I za 3-4 lata będą kląć jak zrobią przegląd silników. Spokojnie kolego bo skończysz jak klienci Amber Gold. Nie ma cudownych rozwiązań, są tylko sprawdzone.

                • 1 0

    • szczególnie ogniwa wodorowe;)

      w 2005 roku sztokholm użytkował 5 Mercedesów Citaro na ogniwa wodorowe. Po cichu je sprzedali, gdyż to odległa pieśn przyszłości, na razie b. droga w eksploatacji i utrzymaniu. CNG - ciekawe dlaczego miasta włoskie się z nich wycofują, zresztą ich popularnośćznacznie ograniczająpermanentne problemy z silnikami po 6-8 latach eksploatacji. Trolejbusy mająprzed sobą min. 20 lat spokojnego życia, wszystko zależy od tempa postępu w bateriach i superkondensatorach. Ale trajtek dalej będzie efektywny gdyż wyposażony w baterie lub superkondensatory na głownym odcinku będzie "ładowany" pod drutem a potem będzie miał wysoką autonomiczność jazdy.

      • 0 0

  • Czy fotografujący na Chylonii dostaną ochronę? (7)

    Nie chciałbym stracić aparatu

    • 59 8

    • (1)

      fotografujący na chyloni czy cisowej podejrzewam ze nie dostana nagrody ponieważ umiłowany przywódca wogóle nie poważa tych dzielnic za część gdynii jak by tam nie fotografowac to wyjdzie brud i smród
      a na to mistrzowie pr nie pozwolą!

      • 11 3

      • No bo ciężko je uważać za część "gdynii".

        • 7 4

    • Nie "na Chylonii" tylko "w Chylonii" (2)

      osiołku po 3 klasach podstawówki.

      • 3 7

      • typowy uzus. wpis na forum to nie język literacki, taka forma jest dopuszczalna.

        osiołku po 6 klasach podstawówki

        • 4 0

      • Specjaliści od ortografii

        Nazwy polskich miejscowości (leżących w granicach Polski) piszemy przez jedno i. W przeciwieństwie do np. nazw państw, np. Hiszpanii - piszemy z dwoma i na końcu.
        A więc Rumi i Chyloni. Tak jak w wyrazach polskiego i obcego pochodzenia: skrzyni, dyni, ale kolonii, linii. Kapewu?

        • 6 0

    • Co ty masz do Chyloni? Jaką ochronę - ja się pytam? Mieszkam tu i jakoś ciągle piszą o strasznych wydarzeniach w Śródmieściu.

      • 0 0

    • Chyba mylisz z Leszczynkami czy Pogórzem i Obłużem patologicznym

      • 0 1

  • czekamy na konkurs "Uchwyć w kadrze punktualną SKM" ! (2)

    z nieosiągalnymi nagrodami

    • 69 1

    • jesteś

      moim mentorem!

      • 5 0

    • bez przesady

      dziś już trzeci raz w tym tygodniu SKM przed 7:00 była punktualnie, ba nawet minutę szybciej :)

      • 0 0

  • profesjonalny aparat (1)

    hahahhahaahhaha i bilet hahahahahhahah, promocji i mi się zachciało.wykupcie reklame na skamce.

    • 2 5

    • głupek.

      • 1 1

  • Trójmiasto - jedna aglomeracja - trzech prezydentów miast (9)

    Gdyby był gospodarz jeden to mielibyśmy w całej aglomeracji o wiele praktyczniejsze od trolejbusów tramwaje.

    • 13 11

    • bardzo praktyczne (4)

      jeden się zepsuje, wszystkie stoją.

      • 10 4

      • (3)

        Zdarza się, bardzo sporadycznie, raz na wiele dni. Tym niemniej zalety są codzienne - samochody i autobus i trolejbusy stoją w korkach, tramwaje jadą po swoim torowisku.

        • 4 4

        • (2)

          tak, i ulice szerokie jak rzeki

          • 1 1

          • (1)

            Wolisz korki, rozumiem.

            • 1 0

            • tak się jednak dzieje ze to wy stoicie po 1,5 godziny dziennie w korkach :)

              • 0 1

    • (3)

      Nawet gdyby tym prezydentem Trójmiasta był Szczurek z pewnością dążyłby do ujednolicenia biletów i do stopniowego zastąpienia trakcji trolejbusowej tramwajową, bo jest ona zwyczajnie praktyczniejsza.

      • 2 5

      • może nie tyle zastępować co budować

        • 1 0

      • (1)

        pier.... głupoty i nic więcej ... gdyby Szczurek czy Adamowicz był prezydentem trójmiasta zostawili by tak jak jest i inwestowali by w tabor dla trójmiasta całego

        • 2 1

        • Gdyby ten czy tamten nie chcieli inwestować w rozwój sieci komunikacji miejskie zadowalając się wyłącznie wymianą taboru to znaczy że na prezydenta Trójmiasta się nie nadają i sądzę, że mieszkańcy Trójmiasta wybraliby na swojego prezydenta kogoś innego.

          • 1 0

  • już od jakiegoś czasu w konkursach foto pewniakiem na wygraną jest strzelić coś z Sea Towers (5)

    co najmniej jakby to była budowla miejska czy sakralna, a nie prywata jakiejś firemki

    • 21 8

    • Też to zauważyłem. Sea Towers symbolem Gdyni!!!

      • 2 2

    • falowiec to jest dopiero coś! (3)

      • 6 0

      • im nie wytłumaczysz, zakochani w swojej gdańskości, zawsze muszą podogryzać Gdyni, bo jest młodsza piękniejsza - poprostu z (2)

        • 3 5

        • to brzmi jak "zakochani w moczu"

          • 0 2

        • ahahahahaahahh XD

          piękniejsza XD padłem ze śmiechu XD dziękuję za poprawienie humoru z rana XD

          • 0 1

  • Uchwyć w kadrze moment picia piwa w ZKM (5)

    Jak mnie to wkurza, jedzie taki Gbur bo nie kto inny i nagle słyszę psss , puszka , chleje i jeszcze się gapi z wytrzeszczem w oczach że niby co? nie mogę ?
    To byłby fajny konkurs "Pokaż nam żula wystawimy go na pośmiewisko"

    • 47 2

    • W Niemczech w metrze ludzie pija i szampana, wino, piwo, co chca (3)

      I zaden przestraszony post PRLowski ciotek nie placze, ze ktos sobie pije alkohol. Jestes bitym dzieckiem, przestraszonym, karnym, PRLowcem w czystej postaci. PS: Dodam, ze sklad metra kosztuje 2 razy wiecej niz szczyt techniki tramwaj Pesa.

      • 1 14

      • W którym mieście?

        Gdyż ja z czasów mieszkania w Hamburgu pamiętam co innego. Choć muszę się przyznać, że raczej z autobusów korzystałem, bo w okolicy gdzie mieszkałem metra nie było. No i był to przełom 97-98, więc parę lat temu.

        • 5 0

      • tramwaj Pesa z pewnością szczytem techniki nie jest, nie niemieckie są praktyczniejsze... pijesz piwo codziennie?

        • 1 0

      • jwf

        a ty jestem skoblem zasikanym w porty co chleje browar nawet w radiowozie policyjnym.

        Sądzę iż nigdy w Niemczech nigdy nie byłeś i nawet na mapie byś nie pokzazał gdzie to jest a po II to picie piwa w Polsce bynakmniej jest zabronione w miejscach publicznych.

        Skoro podoba ci się w Niemczech to won tam pić piwo żurasie z****ny

        • 1 0

    • albo uchwycić na zdjęciach "autobusowych dj-ów"! To jest dopiero wiocha, odpali taki z telefonu jakąś łupankę i myśli że jest fajny

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane