• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulice w centrum Gdyni zazielenią się. Kolejna metamorfoza

Krzysztof Koprowski
17 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Ulice Obrońców WybrzeżaMapka oraz Żwirki i WiguryMapka w Śródmieściu Gdyni przejdą całkowitą metamorfozę. Pojawią się obustronne szpalery drzew, a piesi zyskają nowe chodniki oraz elementy małej architektury. Uporządkowane zostanie także parkowanie, a ruch pojazdów będzie uspokojony dzięki zwężeniu jezdni oraz wyniesionym przejściom z ul. Świętojańską.



Czy potrzebne jest więcej zieleni na ulicach w centrum Gdyni, Sopotu i Gdańska?

Przebudowa ulic Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury (w obu lokalizacjach na odc. Władysława IV - Świętojańska), będzie realizowana w ramach projektu Klimatyczne Centrum.

Największe zmiany wizualne to wprowadzenie w obu ulicach zieleni, która pojawi się w formie obustronnych szpalerów drzew i wysokich krzewów:

  • Wizualizacja planowanych zmian na ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Odcinki ulic Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury objęte pracami budowlanymi.

Trawniki z krzewami i brak parkowania na chodnikach



Zieleń wysoka wzbogacona będzie trawnikami wypełnionymi krzewami i bylinami. Przewidziano także wykonanie nowych chodników, montaż ławek oraz ustawienie śmietników ulicznych.

Przestrzeń do parkowania będzie wyznaczona bezpośrednio przy jezdni - zniknie możliwość postoju na chodnikach. Wszystkie miejsca przewidziano jako równoległe z kilkoma poszerzonymi stanowiskami dla osób niepełnosprawnych.

Istniejąca jezdnia obu ulic zostanie zwężona do ok. 5,5 m szerokości, a na przecięciu z ul. Abrahama jej nawierzchnia będzie zmieniać się z bitumicznej na kostkę kamienną, która w ten sposób uwypukli historyczny przebieg tej drogi (w obrębie przejść pieszych kostka będzie "płaska" - cięta i płomieniowana).

  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.

Ciągłość chodników Świętojańskiej i rowerzyści na jezdni



Na skrzyżowaniach z ul. Świętojańską obie ulice zostaną wyniesione do poziomu chodników ul. Świętojańskiej, przy zachowaniu ciągłości chodników. Powstaną w ten sposób progi zwalniające, przypominające kierowcom jednocześnie swoją nawierzchnią o pierwszeństwie pieszych.

Ze względu na uspokojony ruch aut nie przewiduje się budowy odseparowanej infrastruktury rowerowej. Ruch rowerzystów będzie odbywał się na zasadach ogólnych na jezdni z dowiązaniem do infrastruktury dla jednośladów w ul. Władysława IV.

  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.
  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.
  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.

Nowe oblicze obu ulic już w przyszłym roku



- Transformacja przestrzeni, szczególnie centrów miast, jest działaniem ciągłym. Zmieniająca się rzeczywistość i potrzeby potrafią redefiniować pierwotne założenia. Dzisiaj z pełnym przekonaniem wspieramy procesy, które są odpowiedzią na wyzwania klimatyczne. Infrastruktura i zmiany z nią związane to jeden z elementów, który buduje nasze zachowania - mówi o planowanych zmianach Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Projekt Klimatyczne Centrum jest działaniem wielowymiarowym, którego celem jest zmiana naszych codziennych nawyków, ale jest również odpowiedzią na wyzwania związane ze wzmacnianiem procesów ekologicznych. Tylko w przestrzeni dwóch fragmentów ulic planujemy nasadzenie niemal 60 nowych drzew, a także 700 krzewów i 1000 bylin - dodaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja będzie prowadzona w trybie "zaprojektuj i zbuduj". Maksymalny czas realizacji określony przetargiem to 45 tygodni od podpisania umowy, ale może on ulec skróceniu. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • okres wykonania (15 proc., maksymalnie 45 tygodni),
  • okres udzielonej gwarancji (10 proc.),
  • doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (15 proc.).

Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na początku sierpnia br.

Opinie (299) 9 zablokowanych

  • Klimat (1)

    Proponuję zlikwidowac wszystkie ulice i posadzić drzewa a w szczególności tam gdzie mieszka Lucyk i Szczurek

    • 56 4

    • Twojego szrota sprzedasz i tak tylko na złom więc czekaj na dobrą cenę za kilogram i realizuj zyski.

      • 7 8

  • W Gdańsku to jest hit
    Najpierw sprzedawczyki deweloperów z UM chcą zabetonować Parkowa pod klocek dla warszafki, wyciąć park nadmorski w okolicy mola pod deweloperów, tak samo toleruje się nielegalne/przypadkowe wycinki, a rekompensować to ma kilka drzew w donicach i dużo PRU....

    • 32 1

  • Szofery za miasto (3)

    • 5 38

    • Ty juz zamilcz (1)

      Nie masz nic mądrego do powiedzenia

      • 8 3

      • Ma rację.

        • 2 6

    • idź to powiedz swojemu idolowi z urzędu.

      • 3 0

  • Myślę, że to jest wizja trochę pod 2035 rok. (4)

    Wtedy na auto elektryczne stać będzie 1 na 50 dzisiejszych właścicieli pojazdów. Wiócą klimaty z lat 20, kiedy to za kazdym samochodem biegly dzieciaki żeby mu się przyjrzeć. Jak furmanki i dorożki nie wrócą, to grozi nam wykluczenie komunikacyjne. No, chyba że dogonimy Pekin vzy Delhi w liczbie rowerów. Ale będzie ładnie. Tyle, ze ludzie się z miasta wyprowadzą w pogoni za wolnością.

    • 56 5

    • Oto kolejny niewolnik samochodu, który woła o wolność! (1)

      • 5 10

      • Niekoniecznie.

        Mam własny garaż a w mieście korzystam z bezpłatnej (dla mnie) komunikacji miejskiej. Tylko nie lubię grupy oszołomów, którzy dyktują ludziom jak kto ma żyć mianujących się "aktywistami", którzy zatruwają innym życie. Trójmiasto przez takich oszołomów żyjących z płatnych wieców i protestów się od 2 lat wyludnia.

        • 6 0

    • ok, gdzie wady?

      • 1 4

    • w Pekinie rowerów już nie mam tak wiele

      Za Dehli się nie wypowiem, ale też stawiam raczej na "tuk-tuk".

      Tyle, że to rozległe ale płaskie miasta.
      Bliżej Tybetu rowerów nie było wcale...

      • 2 0

  • (3)

    I jak nie nazywać kierofczyków szkodnikami? Wszystkie ulice przez nich stały się betonowo-asfaltową przestrzenią, a teraz gdy wreszcie próbuje się odwrócić ten trend, to hur dur skandal. Bardzo dobrze, trzymajcie swoje samochodziki w domach.

    • 17 56

    • Ciebie trzeba otoczyć troskliwą opieka

      • 4 2

    • Ja nie wiem na co ty liczysz? Miasto samoistnie zmieni się w Eden bez samochodów?

      • 7 0

    • anty kierowczyk się znowu odezwał , to jakaś mania, obsesja, ale na pewno nie jest to naturalne, skąd ta nienawiści , czy ten człowiek nigdy nie jechał autobusem, czy wszędzie chodzi na pieszo.

      • 0 0

  • zazieleni się cała Gdynia (1)

    będziemy teraz malować zieloną, a nie białą farbą

    • 50 4

    • Dobre... Ja pamiętam minione czasy, gdy trawę malowało się na zielono, bo oficjele mieli przyjechać :-)

      • 1 1

  • Brawo!!! (1)

    W końcu!! Czekam na ten moment od 1994 roku. Brawo władza! Aż mi się łezka w oku kręci...

    • 12 34

    • Ty tu niepotrzebny.

      • 3 0

  • (3)

    Nooo, pacjenci przychodni będą zachwyceni

    • 46 3

    • Nie będą

      Bo parking obok bez zmian. Syf ogromny. Od lat 70 zero zmian. Klimat jak w Norylsku u mojej babuszki

      • 5 0

    • A także właściciele sklepów wokół.

      • 5 0

    • Lekarze też będą szczęśliwi

      • 2 0

  • To w zamian za zabetonowanie kolejnego parku? (3)

    Na Władysława IV pomiędzy skrzyżowaniami z Armii Krajowej i Obrońców Wybrzeża zabetonowano duży, stary park pod kolejne "drogie osiedle", nie pozostawiając nawet 10 cm trawnika, czy miejsca pod drzewa (a przy tej ulicy miejsca jest naprawdę sporo). Nie zastosowano żadnych rozwiązań małej retencji, czy osłony termicznej z zieleni przy ulicach. Teraz, zamiast tego, na dwóch wąskich uliczkach zostanie wciśniętych kilka drzewek. To raczej nie będzie inwestycja dla klimatu, a dla przyszłych mieszkańców tego nowego kompleksu budynków z hiper drogimi mieszkaniami, żeby mieli ładniejszy widok z okien...

    • 72 4

    • Beton zrobiła bessa (1)

      Bo im się to opłaca a zieleń robi miasto czyli my. Czego nie rozumiesz?

      • 3 3

      • Jeżeli 'miasto' nie jest w stanie rządzić w mieście to może wszystkich urzędników zwolinić? NIech rządzi bessa, hossa,

        cossa nostra i inne mafie. Po co urząd miejski? Do wymyślania sposóbów okradania mieszkańców?

        • 8 0

    • Droga Malgorzato, to byl teren prywatny. To nie miasto zrobilo, tylko prywatny wlasciciel, potomkowie wlascicieli terenow dzisiejszego centrum miasta. Ciekawa jestem, czy gdybys ty byla wlascicielka tego terenu myslalabys o starym parku, nota bene pelnym pijakow zaczepiajacych ludzi przy przystankach, czy jednak dobrobycie swoim i swoich dzieci.

      • 0 4

  • przeczytałem tytuł cyt;- "w Gdyni ulice się zazielenią " Hmm... (1)

    pomyślałem - czyżby kol. Łucyk kupił gdzieś w promocji parę pojemników zielonej farby ? . w przódy należało by polikwidować dziury w ulicach i chodnikak ,a swoją drogą chciałbym aby Wojtek z tą swoją ferajną już się w Gdyni za nic nie brali !!! , niech dobrną do końca kadencji ,wsiadają na rowery i wio !- jak najdalej od Gdyni !...

    • 52 3

    • Zamiast pieprzyć jak potłuczony,

      może napisz czego byś chciał?

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane