• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulice w centrum Gdyni zazielenią się. Kolejna metamorfoza

Krzysztof Koprowski
17 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Ulice Obrońców WybrzeżaMapka oraz Żwirki i WiguryMapka w Śródmieściu Gdyni przejdą całkowitą metamorfozę. Pojawią się obustronne szpalery drzew, a piesi zyskają nowe chodniki oraz elementy małej architektury. Uporządkowane zostanie także parkowanie, a ruch pojazdów będzie uspokojony dzięki zwężeniu jezdni oraz wyniesionym przejściom z ul. Świętojańską.



Czy potrzebne jest więcej zieleni na ulicach w centrum Gdyni, Sopotu i Gdańska?

Przebudowa ulic Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury (w obu lokalizacjach na odc. Władysława IV - Świętojańska), będzie realizowana w ramach projektu Klimatyczne Centrum.

Największe zmiany wizualne to wprowadzenie w obu ulicach zieleni, która pojawi się w formie obustronnych szpalerów drzew i wysokich krzewów:

  • Wizualizacja planowanych zmian na ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Odcinki ulic Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury objęte pracami budowlanymi.

Trawniki z krzewami i brak parkowania na chodnikach



Zieleń wysoka wzbogacona będzie trawnikami wypełnionymi krzewami i bylinami. Przewidziano także wykonanie nowych chodników, montaż ławek oraz ustawienie śmietników ulicznych.

Przestrzeń do parkowania będzie wyznaczona bezpośrednio przy jezdni - zniknie możliwość postoju na chodnikach. Wszystkie miejsca przewidziano jako równoległe z kilkoma poszerzonymi stanowiskami dla osób niepełnosprawnych.

Istniejąca jezdnia obu ulic zostanie zwężona do ok. 5,5 m szerokości, a na przecięciu z ul. Abrahama jej nawierzchnia będzie zmieniać się z bitumicznej na kostkę kamienną, która w ten sposób uwypukli historyczny przebieg tej drogi (w obrębie przejść pieszych kostka będzie "płaska" - cięta i płomieniowana).

  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.
  • Istniejący wygląd ul. Obrońców Wybrzeża.

Ciągłość chodników Świętojańskiej i rowerzyści na jezdni



Na skrzyżowaniach z ul. Świętojańską obie ulice zostaną wyniesione do poziomu chodników ul. Świętojańskiej, przy zachowaniu ciągłości chodników. Powstaną w ten sposób progi zwalniające, przypominające kierowcom jednocześnie swoją nawierzchnią o pierwszeństwie pieszych.

Ze względu na uspokojony ruch aut nie przewiduje się budowy odseparowanej infrastruktury rowerowej. Ruch rowerzystów będzie odbywał się na zasadach ogólnych na jezdni z dowiązaniem do infrastruktury dla jednośladów w ul. Władysława IV.

  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.
  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.
  • Istniejący wygląd ul. Żwirki i Wigury.

Nowe oblicze obu ulic już w przyszłym roku



- Transformacja przestrzeni, szczególnie centrów miast, jest działaniem ciągłym. Zmieniająca się rzeczywistość i potrzeby potrafią redefiniować pierwotne założenia. Dzisiaj z pełnym przekonaniem wspieramy procesy, które są odpowiedzią na wyzwania klimatyczne. Infrastruktura i zmiany z nią związane to jeden z elementów, który buduje nasze zachowania - mówi o planowanych zmianach Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Projekt Klimatyczne Centrum jest działaniem wielowymiarowym, którego celem jest zmiana naszych codziennych nawyków, ale jest również odpowiedzią na wyzwania związane ze wzmacnianiem procesów ekologicznych. Tylko w przestrzeni dwóch fragmentów ulic planujemy nasadzenie niemal 60 nowych drzew, a także 700 krzewów i 1000 bylin - dodaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Inwestycja będzie prowadzona w trybie "zaprojektuj i zbuduj". Maksymalny czas realizacji określony przetargiem to 45 tygodni od podpisania umowy, ale może on ulec skróceniu. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższa cena (60 proc.),
  • okres wykonania (15 proc., maksymalnie 45 tygodni),
  • okres udzielonej gwarancji (10 proc.),
  • doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (15 proc.).

Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na początku sierpnia br.

Opinie (299) 9 zablokowanych

  • Zabetonowali miasto, teraz odbetonowuja.

    Przez ostatnie 20 lat betonują miasto na potęgę. Nie ma gdzie lać już tego betonu i wydawać miejskiej kasy. Więc teraz odwracamy trend. Kasę przytula drugi szwagier, ten od zieleni.

    • 28 0

  • Brawo! Mniej miejsc do zaparkowania pod przychodnią (2)

    Jak ktoś chce chorować, to byle nie w mieście z morza i marzeń, takich tu nie chcą

    • 32 4

    • Miejsca są, ale odpłatne. (1)

      Tak jak w każdym cywilizowanym państwie.

      • 1 9

      • i właśnie odpłatne chcą likwidować

        • 6 0

  • Bezczelnosc pana łucyka i szczurka siega zenitu. Jesli jezdza autami do pracy to od razu niech siadaja na rower

    Co za masakra dno i wstyd. Mowic innym o zachowaniach a samemu smigac skodą sluzbowa z kierowca

    • 33 2

  • Czy pan łucyk i szczurek poruszaja sie do pracy samochodem? i do lekarzy tez(choc do wrzeszcza daleko...) (1)

    dramat koszmar i skansen. polany sosem z hipokryzji

    • 26 2

    • Co wolno wojewodzie...

      • 4 1

  • Przecież obok jest park, po co to cudowanie :(

    jak na zadłużone miasto, to nie mają co z kasą robić

    • 17 4

  • Dobry kierunek!

    • 4 14

  • Zazielenią się jak świętojańska i Riviera bluszczem (1)

    • 18 0

    • ach te wizualizacje Riviery obrośniętej roślinnością

      elewacja zmieniająca barwy każdą porą roku, a co wyszło???

      • 5 0

  • (32)

    Kolejne parkingi zlikwidowane, wcale na zdjęciach nie widać jak bardzo ich brakuje. Oczywiście, estetyzacja ulic bardzo potrzebna i zazielenienie super! Potrzeba nam tego. Tylko nie myśli się o niczym innym, a nawet te projekty powstają od tak. Miasto odwraca się tyłem zamiast rozwiązywać problemy. Utopijne podejście, nieprowadzące do nikąd.
    Same wizualizacje nierealne. Bardzo dużo nieprzemyślanych aspektów projektowych. Wyjdzie to przy realizacji - będą opóźnienia, będą nieprzewidziane koszta, poziom estetyki poleci w dół. Ja po wsparciu przez wiele kadencji, podziękuję już tym rządzącym. Bezmyślność, brak dialogu, przyjmowania kratki i wyciągania wniosków.

    • 42 39

    • Opinia wyróżniona

      (11)

      Obok jest pięć parkingów ogólnodostępnych: 1. w Batorym 2. w Baltiq/Lidlu 3. w filmówce 4. w Placu Unii 5. Naziemne klepisko jak po bombardowaniu przy Władysława IV. Ty po prostu szukasz miejsca, gdzie za darmo wepchniesz się ze swoim szrotem.

      • 147 138

      • roszczeniowość tej grupy społecznej nigdy nie przestaje zadziwiać

        • 30 19

      • Bredzisz, parkowanie w strefie platnego parkowania jest platne (2)

        • 26 0

        • co z tego, że jest płatne, jak za brak opłaty nikt nie karze? (1)

          Za to z płatnego parkingu np. przy Batorym nie wyjedziesz bez opłaty.

          • 3 1

          • jak najbardziej karze

            Sam kilkukrotnie widziałem panią w kurtce z herbem Gdyni na plecach, która przechadzała się wzdłuż ul. Zygmunta Augusta i wkładała mandaty za wycieraczkę tym którzy nie zapłacili za parkowanie (względnie nie zauważyli pani dość wcześnie by zdążyć pobrać bilet lub odjechać).

            • 3 0

      • pod Lidlem jest sztos

        parking pułapka i raczej dla klientów sklepu

        • 15 0

      • (1)

        Zacznij płacić za stawianie roweru to pogadamy. Oczywiście jak Ci mama na ten rower wypłaci i będziesz go mógł kupić.

        • 7 10

        • A jaki masz problem z parkowanymi rowerami?

          Brakuje miejsc? Niszczą trawniki? Zagradzają przejście?

          • 9 0

      • papier przyjmie wszystko. siwy bajerant lata temu obiecywał już strefę prestiży i klimatyvczne centrum

        nie podniecajcie się, wszystko powstanie tak jak obwodnica Witomina czy lodowisko

        • 9 0

      • (1)

        To podpada pod niegospodarność. Te parkingi, które wymieniłeś są prywatne. Likwidowane będą miejsca należące do miasta czyli przynoszące dochód m.in. mieszkańcom. Poza tym prywatne miejsca są droższe od miejskich, a dzięki dalszej likwidacji miejskich ich ceny będą mogły wybić jeszcze bardziej.

        • 9 3

        • Dochód?

          Czy ty w ogóle wiesz, co to słowo znaczy?

          • 0 0

      • Parking

        Zburzyć urząd miasta , pracowników przenieść do Riviery postawić piętrowy bezpłatny parking na dachu posiać trawę

        • 0 0

    • Auta (13)

      To pieśń przeszłości. Wolę mieć tlen i czyste powietrze, temperatury poniżej 40 stopni i jeździć zbiorkomem, niż mieć miejsce do parkowania raz na tydzień, a jestem w Śródmieściu często.

      • 43 31

      • Slyszalas o samochodach elektrycznych? (6)

        • 4 22

        • Tak słyszłem...

          Wyprali mózgi wielu, że jak coś jest na prąd to jest ekologiczne. Zamiast "Czar(nk)ów" i religii to ekstra godziny chemii i fizyki by pomogły.
          Wszyscy przecież wiedzą, że elektronika rośnie na drzewach, akumulatory są z biedronki, a to wszystko się kompostuje...

          • 19 2

        • Samochód elektryczny zajmuje tyle samo miejsca co spalinowy (1)

          i tak samo trzeba go zaparkować.

          • 18 0

          • Dlatego jak będzie mniej spalinowych

            Problem się skończy

            • 1 3

        • Czy samochody elektryczne będą zajmować mniej przestrzeni? (2)

          Bo o przestrzeń tu chodzi. Samochód prywatny jeździ może 2-3h dziennie. Resztę czasu stoi. Koszmarne marnotrawienie przestrzeni w centrum.

          • 8 0

          • Zdecyduj sie wczesniej pisalas o czystym powietrzu (1)

            Dyskusja z polglowkami.

            • 0 0

            • Zawsze możesz oddalić się od lustra

              • 0 0

      • (5)

        Chcesz mieć tlen i czyste powietrze - zainteresuj się rzeczywistymi działaniami na rzecz klimatu. Sprawa miejsc parkingowych jest wywyższona przez władze i ich "klimatyczne" akcje do wybujałych rozmiarów niewspółmiernych do efektu. Jest tez zabieraniem się do problemu od d*py strony. Wyobraź sobie że klimat i dobrobyt ziemii jest dla mnie ważnym aspektem życia, dlatego wciskanie takiego kitu dla ogółu - nazywając to klimatycznym - jest zwyczajnie niesmaczne.

        A wystarczyłoby z głową usiąść do rewolucji w połączeniach komunikacji miejskiej, sposobu sprzedaży biletów w naszym mieście. Środki przeznaczyć na promocję i brak podwyżek cen. To byłoby prawdziwe działanie dla klimatu.
        W Warszawie i Kolonii w Niemczech gdzie bywam - nawet nie przychodzi mi do głowy używać samochodu, było by to utrudnienie. W Gdyni załatwienie spraw bez samochodu nadal jest trudne i zabierające sporo więcej czasu, takie są fakty i nie ma co z tym dyskutować. Tu należy zacząć zmiany "klimatyczne".

        • 26 4

        • Zgoda ale... (2)

          Żeby robić takie zmiany należy się do nich przygotować. Parkingi zastępcze, na rogatkach, podziemne, dobra logistyka komunikacji miejskiej. Możliwości parkingowe, szczególnie przy punktach opieki zdrowotnej. Należy robić to z głową a nie" wylewać dziecko z kąpielą "!

          • 8 2

          • Czy chciałby Pan zapłacić rynkową cenę takiego podziemnego parkingu na rogatkach? (1)

            Może wprowadzić wtedy specjalną zbiórkę wśród kierowców na budowę czegoś z czego tylko oni korzystają?

            Istnieje coś takiego jak "koszt alternatywny", czyli zysk jakiego nie będziemy mieli wybierając działanie (w porównaniu z innymi działaniami, które mogłyby być korzystniejsze).

            Czy na pewno wydanie milionów na budowę parkingów podziemnych (pewnie w cenach niższych od tych, jakie wynikałyby z mechanizmów wolnego rynku) jest optymalną inwestycją? Gdyby tak było prywatne firmy powinny już dawno się licytować na kolejne parkingi.

            • 2 2

            • jakoś za 60mln, miało być za 20 mln Gdynia buduje parking vis a vis urzędu...oni krzycza o ekologii,

              zamykaja mieszkańcom i turystom parkingi a sobie robią ich coraz więcej...

              • 2 0

        • A jakiś konkret? (1)

          Co z tymi biletami? Banalnie się kupuje za pomocą aplikacji.

          Jeśli ktoś jeździ naprawdę dużo powinien kupić miesięczny.

          Jak ktoś jeździ bardzo dużo po całej metropolii, SKM, Regio, Tramwaje, autobusy, trolejbusy - bilet metropolitarny miesięczny.

          Widzę drobne rzeczy do poprawy w kwestii biletów, ale to głównie problem przyjezdnych, bo mamy milion taryf.

          • 2 0

          • metropolitalny nie obejmuje Gdyni. Szczur od lat nie może sie w tej kwestii porozumieć

            • 2 2

    • Zjedz snikersa bo gwiazdorzysz. (1)

      Miejsc parkingowych jest wystarczająca liczba. A że ciebie nie stać na płatny parking to twoja sprawa.

      • 27 32

      • przecież to będą likwidowane płatne miejsca

        • 18 3

    • Dokładnie

      • 2 1

    • Trzeba było nie wydawać zezwoleń na betonozę totalną

      • 9 1

    • Na Władysława IV masz nowy parking podziemny na 200 miejsc (1)

      • 2 4

      • wolny do czasu wprowadzenia sie lokatorów oraz otwarcia marketu..

        • 1 1

  • róbcie tak dalej (4)

    a ja z mojego domu w Wiczlinie w kierunku centrum gdyni nie przyjadę dalej jak do Riviery (bo i po co?) skoro nie da się zaparkować

    • 25 2

    • Dziękujemy. Będzie chociaż o jedną plamę oleju z twojego szrota mniej na chodniku.

      • 2 11

    • Da się ale trzeba zapłacić za postój. (2)

      To jest prawidłowa sytuacja w większości miast europejskich.

      • 2 9

      • To co, teraz nie są płatne miejsca przy ulicach miasta?

        • 4 0

      • Piesiewicz skończ już te swoje wywody.

        • 2 0

  • Zielona Gdynia (10)

    Miasta powinny byc maksymalnie zielone i odbetonowane. Ewentualne miejsca parkingowe powinny być wyłącznie dla wysegregowanych mieszkańców takich jak miejscy radni politycy czy lekarze, prawnicy.

    • 53 65

    • Gdynia zielona...

      była...

      • 13 0

    • Wysegregowanych, lał.

      • 13 1

    • Najpierw betonują miasto ...

      Zgarniają kasę pod stołem za przychylne decyzje, a potem snuja plany o buszu w mieście.

      Hipokryzja

      • 13 0

    • kolejny wychowawca... sam pewnie mysli ze jest wyselekcjonowany

      • 11 1

    • (3)

      Plac Unii, Baltic Plaza, Miejsce po Infobox.

      Coraz więcej buduje się molochów (Portova, na przeciw też wielki budynek, międzytorze też chce być zabudowane), a nie dostarcza się ludziom odpowiedniej infrastruktury?

      • 8 0

      • (2)

        Zabudowany będzie też obecny zielony skwer pomiędzy ul. Armii Krajowej i Obrońców Wybrzeża po stronie Batorego. O tym się nie mówi, a już parę lat temu był artykuł z wizualizacją na trojmiasto.

        • 2 1

        • Skwer zostanie skwerem (1)

          patrz na projekty, nie wizualizacje

          • 0 2

          • będzie tam to, za co siwemu zapłacą

            • 0 0

    • I mnie tam już nie zobaczycie i biznesu też.

      • 3 1

    • Miesca powinny być dla mieszkańców przy których znajdują się ich budynki mieszkalne służb ratunkowych / porządkowych oraz dostawców włącznie z kurierami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane