• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Tristar podpisana. Prace ruszają

Michał Sielski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu. Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu.

W 2014 roku przekonamy się czy Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Trójmieście rzeczywiście ograniczył korki. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą Qumak-Sekom. To największa w historii wspólna umowa samorządów z Trójmiasta.



Wizualizacja systemu Tristar.

Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł. Odwołań nie było - mimo że rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł - więc umowę można było podpisać. Prace zakończą się za dwa lata, na koniec 2013 roku Tristar ma już być całkowicie sprawny.

- Za kilkanaście miesięcy zobaczymy, że komunikacja funkcjonuje w Trójmieście lepiej, a po Trójmieście podróżuje się łatwiej - mówi Paweł Jaguś, prezes realizującej inwestycję firmy Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy czujników umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Jak oceniasz płynność ruchu w Trójmieście?

- Na każdym skrzyżowaniu będzie wiele urządzeń: kamery, czujniki, sterowniki itd, Korzyści odczujemy już po modernizacji pojedynczych skrzyżowań. Nie będzie to jednak lokalne rozwiązanie problemu, a całościowy projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Tristar obejmie 141 skrzyżowań, z tego 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. W przyszłości będzie można go rozbudować. Nawet na całą metropolię. Oparty jest na technologii stosowanej we francuskich miastach - Paryżu czy Lyonie - ale będzie ona adaptowana do naszych warunków.

- Część efektów będzie widoczna już przed Euro 2012. Centrala w Gdańsku będzie zarządzała ruchem podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Przy przebudowach al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska czy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska infrastruktura już została pod system przygotowana - dodaje wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

Na początku systemem objęta będzie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem czujniki pojawią się w głównych ulicach dojazdowych do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicy. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach oraz prawie 60 fotoradarów. To wszystko spowoduje nie tylko skrócenie czasów przejazdu, ale też realne oszczędności. Każdy mieszkaniec Gdańska traci bowiem ponad 2 tys. zł rocznie przez stanie w korkach.

- To największe przedsięwzięcie w historii współpracy Trójmiasta. Zarówno pod względem obszaru, bo obejmuje 30 km, także pod względem finansów. nigdy razem nie realizowaliśmy kontraktu za ponad 130 mln zł - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

System obejmie także komunikację publiczną. Na przystankach na bieżąco będzie można poznać informację o rzeczywistym czasie odjazdu autobusu, tramwaju czy trolejbusu. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • i wszyscy stana w korku na granicy Sopotu i Gdańska

    system Gdańsk sobie Gdynia sobie Sopot sobie

    nawet Ślunsk, czarny, zadymiony i biedny, nawet Wawa z Łomiankami i Piasecznem, Wołominem i Pruszkowem, nawet Łódź ze Zgierzem są bardziej zintegrowane niż my tu.

    jeszcze postawcie śśślaban na Grunwaldzkiej/Niepodległości i pobierajcie tam myto, frontem do klienta, bo "chcecie dobra ludzi" (więc ludzie je panicznie przed wami chowają)

    jak długo można jeleni oszukiwać, że rogi im się rżnie dla ich dobra?

    • 5 3

  • 60 fotoradarów

    przecież "inwestycja" musi się zwrócić. A kto za to zapłaci? Ci państwo.
    By żyło się lepiej.
    WYŁĄCZYĆ SYGNALIZATORY, WŁĄCZYĆ MYŚLENIE.
    Ale przeca durnym społeczeństwem rządzi się łatwiej.

    • 2 2

  • nowy system...

    a korki te same, tylko mieszkancy znowu doloza do kasy podwyzkami.
    Tak samo bedzie jak z systemem w zkm totalna klapa i za jaka kase

    • 0 0

  • 60 fotoradarów!!! (1)

    I O TO TUTAJ WŁAŚNIE CHODZI!!! ŻEBY SIĘ PASOŻYTY Z URZĘDÓW MOGŁY NACHAPAĆ NA MANDATACH I ZABIERANIU PRAW JAZDY!!! KORKI OCZYWIŚCIE BĘDĄ JESZCZE WIĘKSZE BO JUŻ WSZYSCY BĘDĄ JEŹDZIĆ JAK ZAWALIDROGI ZE STRACHU PRZED UTRATĄ PRAWKA!!! I WY TEMU PRZYKLASKUJECIE??? IDIOCI....Jaką działkę z mandatów i praw jazdy dostaną urzędasy Adamowicza i Szczurka???????????

    • 9 0

    • mam nadzieję, że ten cały Tristar będzie gwoździem do trumny naszych panów z magistratów Gdańska i Gdyni

      • 1 0

  • foto radary (1)

    maja uplynic kieszenie i z 2000 na plus w d*pe 4000 na minus na mandaty olac to i tyle ale - 20 temperatury zrobi swoje z tymi czujnikami i kamerami

    • 1 0

    • w lecie pianka montażowa albo celny strzał z paintballa ludzie w Europie niszczą radary i bardzo dobrze robią.Ich ustawianie już dawno przestało być powodowane bezpieczeństwem w Kobylnicy doskonale wiedzą do czego służą najlepiej fotoradary-do napychania sobie kieszeni wystarczy pozakładać znaki ograniczenia do 40 na pustej drodze poza miastem i strzyżemy owieczki ci trzeja trójmiejscy gamonie pozazdrościli swoim kumplom z mniejszych gmin

      • 2 1

  • skuteczny antyrada, to wydatek 3000zł - szybko się zwróci (7)

    • 0 0

    • Matołku, na odcinkowy pomiar prędkości nie da rady (6)

      jedynie zasłonięcie tablic

      • 0 0

      • (4)

        nie ma rady w mieście?Wystarczy że się zjedzie na bok z drogi takie trudne?Mało masz stacji benzynowych sklepów zatoczek przystankowych?Tych debili będą kierowcy robić w balona

        • 0 0

        • jak jadę z Gdańska do Gdyni to mam lawirować po stacjach benzynowych? (1)

          chyba cię gościu pogięło

          • 0 1

          • a po co lawirować jak się gdzieś przez niedopatrzenie rozpędzisz robisz rundkę na stacji benzynowej i gra mowa jest o tym jak oszukać odcinkowy pomiar prędkości właśnie tak można to zrobić

            • 0 0

        • Noi ile zyskasz zjeźdzając (1)

          Aby dać taką propozycję trzeba mieć ziarnko zamiast mózgu. Wtedy nie ma sensu jechać szybko skoro się traci na postojach. To tak jak kiedyś jeden idiota z którym jechałem Gdańsk-wawa, co zasuwał 180-200 i robił 2-3 przerwy po 20min aby się odstresować. Suma sumarum i tak do warszawy jechał dłużej niż ja gdy jechałem normalnym trybem jazdy.

          • 1 0

          • ile zyskasz?Wystarczy minuta dwie postoju kołku i masz średnią poniżej to tak dla tego debila stępy kolesia którego życiowe osiągnięcie to skopany węzeł na wzgórzu św maksymiliana remonty po których asfalt wytrzymuje rok itp kwiatki specjalnie dla tego debila tak się będzie jeździć albo zasłanać numery z orwellowskimi palantami mającymi ochotę inwigilować fotografować wszystkie samochody i się bawić w wyliczanki kto ile jedzie trzeba się pobawić tak dla zasady i pokazać tym gnojom że mają nam służyć a nie nas gnębić teraz ruch drogowy a za moment baranie się nie obejrzysz kiedy kochana władzunia założy ci podsłuch albo będzie chciała wiedzieć o czym myślisz w swojej głowie.To są niewinne początki elektronicznej inwigilacji

            • 2 0

      • Baranie niedouczony - są antyradary, które są skuteczne.

        Escort Passport 8500ci: eliminacja fałszywych sygnałów poprzez blokadę częstotliwości i pozycji GPS, eliminacja fałszywych sygnałów poprzez dowolnie regulowany filtr prędkości 30-150 km/h (CRUISE), segmentacja pasma Ka skanowanie używanych tylko w Europie segmentów pasma, segmentacja pasma K - filtracja fałszywych sygnałów z nowoczesnych tempomatów, np. w samochodach marki Mercedes-Benz z systemem Distronic Plus, detekcja nowych pistoletów laserowych w europejskich specyfikacjach, tryb Miasto bez pasm K i X City NoXK, dwa tryby funkcji KPulse - do wykrywania impulsowych radarów takich jak ISKRA i innych radarów wysyłających bardzo krótki impuls do pomiaru prędkości, europejska baza GPS punktów pomiaru prędkości - powiadomienia dla Fotoradarów, bramek liczących średnią prędkość, kamer na czerwonych światłach, punktów kontroli prędkości i innych.
        Jedyny minus, to że kosztuje kupę kasy (ok.1000 euro).

        • 0 0

  • 133 mln zł. (3)

    ile km drog by mozna za to zbudowac

    • 1 0

    • (2)

      w miescie - 2 km

      • 0 0

      • nie w mieście, tylko w Polsce (1)

        w reszcie świata - kilka razy więcej ...

        • 0 1

        • trylion razy więcej.
          Sprawdź aktualne ceny a nie porównuj się do cen sprzed 5 lat, malkontencie.

          • 0 0

  • ależ czujniki juz są!

    od lat, jak robią remont i nowe swiatla to wsadzają pętle. Po co nowe?!kaski zaduzo?

    • 0 0

  • ależ czujniki juz są!

    od lat, jak robią remont i nowe swiatla to wsadzają pętle. Po co nowe?!kaski zaduzo?

    • 0 0

  • ależ czujniki juz są!

    od lat, jak robią remont i nowe swiatla to wsadzają pętle. Po co nowe?!kaski zaduzo?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane