• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Tristar podpisana. Prace ruszają

Michał Sielski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu. Po wprowadzeniu systemu Tristar nie będzie już czasu na robienie zdjęć z samochodu.

W 2014 roku przekonamy się czy Zintegrowany System Sterowania Ruchem w Trójmieście rzeczywiście ograniczył korki. W poniedziałek podpisano umowę z wykonawcą - firmą Qumak-Sekom. To największa w historii wspólna umowa samorządów z Trójmiasta.



Wizualizacja systemu Tristar.

Przetarg wygrała firma Qumak-Sekom, która wdroży system za nieco ponad 133 mln zł. Odwołań nie było - mimo że rozbieżność cen sięgnęła ponad 100 mln zł - więc umowę można było podpisać. Prace zakończą się za dwa lata, na koniec 2013 roku Tristar ma już być całkowicie sprawny.

- Za kilkanaście miesięcy zobaczymy, że komunikacja funkcjonuje w Trójmieście lepiej, a po Trójmieście podróżuje się łatwiej - mówi Paweł Jaguś, prezes realizującej inwestycję firmy Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy czujników umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Jak oceniasz płynność ruchu w Trójmieście?

- Na każdym skrzyżowaniu będzie wiele urządzeń: kamery, czujniki, sterowniki itd, Korzyści odczujemy już po modernizacji pojedynczych skrzyżowań. Nie będzie to jednak lokalne rozwiązanie problemu, a całościowy projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Tristar obejmie 141 skrzyżowań, z tego 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. W przyszłości będzie można go rozbudować. Nawet na całą metropolię. Oparty jest na technologii stosowanej we francuskich miastach - Paryżu czy Lyonie - ale będzie ona adaptowana do naszych warunków.

- Część efektów będzie widoczna już przed Euro 2012. Centrala w Gdańsku będzie zarządzała ruchem podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Przy przebudowach al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska czy ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska infrastruktura już została pod system przygotowana - dodaje wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski.

Na początku systemem objęta będzie trasa średnicowa Trójmiasta i najważniejsze skrzyżowania na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią zobacz na mapie Gdyni. Potem czujniki pojawią się w głównych ulicach dojazdowych do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicy. W ramach systemu pojawią się też znaki zmiennej treści, które będą informowały kierowców np. o wypadkach, robotach drogowych i objazdach oraz prawie 60 fotoradarów. To wszystko spowoduje nie tylko skrócenie czasów przejazdu, ale też realne oszczędności. Każdy mieszkaniec Gdańska traci bowiem ponad 2 tys. zł rocznie przez stanie w korkach.

- To największe przedsięwzięcie w historii współpracy Trójmiasta. Zarówno pod względem obszaru, bo obejmuje 30 km, także pod względem finansów. nigdy razem nie realizowaliśmy kontraktu za ponad 130 mln zł - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

System obejmie także komunikację publiczną. Na przystankach na bieżąco będzie można poznać informację o rzeczywistym czasie odjazdu autobusu, tramwaju czy trolejbusu. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • marzę o jednej z dwóch opcji

    Albo Tristar wprowadzony bez fotoradarów, albo nie wprowadzony wcale.

    • 2 0

  • co nam z systemu,

    który przyśpieszy przejazd przez miasto, skoro i tak pourywamy koła na dziurach np. Trakt Św. Wojciecha

    • 2 0

  • tristar fotoradarowy im. Donalnu Tusku

    Adaptacja do trójmiejskich warunków POlegać będzie na tym, iż działaą na pewno bedzie 70 fotoradarów do zbijania kasy. Samo "komputerowe usprawnienie ruchu" zostanie spaprane. A kierowcom się wmówi, że ruch się poprawił, tylko oni nie POtrafią jeździć.
    A tak premieru Tusku plół na PiS, że stawia fotoradary

    • 0 1

  • Nie bedzie problemu

    Nie będzie takiego problemu z korkami, jak ludzie nauczą się jeździć - Nie wjeżdżać na skrzyżowanie, jeżeli nie można go opuścić. Przez takich głąbów zamiast przejechać skrzyżowanie przy 2 zmianach świateł, przejeżdża się po 5.

    • 1 1

  • totalitarne medy

    a ja bede sukcesywnie rozp....alal te ich wszystkie kamery; nie zwroci im sie to predko z mandatow

    • 1 1

  • bedzie z tego wielkie gó..o.

    • 1 1

  • PRACE W W BUDYNKU TRWAJĄ,KONTROLE BHP -KUPIONE,LUDZIE NIE MAJĄ GDZIE SIĘ UMYĆ PO PRACY, ANI ZAŁATWIĆ POTRZEBY FIZJOLOGICZNE KIEROWNICTWO BUDOWY MA LUDZI ZA NIC OTO FAKTY

    • 1 0

  • po co?

    czy stac nas na to?

    • 0 0

  • wykonawcy tristara to złodzieje walą wrogi podwykonawców a miasto o wszystkim wie i nic z tym nie robi,tak sie zarabia pieniadze kosztem innych

    • 0 0

  • OSZUŚCI

    Studenci pracujący przy pomiarach dla TRISTARA od czerwca przez całe wakacje nie otrzymali wypłaty i wciąż słyszą wymówki. OSZUŚCI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane