• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana

Maciej Naskręt
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Władze PKM i konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman podpisały umowę na wybudowanie dwóch przystanków PKM w Gdyni - na Karwinach zobacz na mapie Gdyniprzy stadionie miejskim zobacz na mapie Gdyni. Obiekty za 25,5 mln zł mają być gotowe w lipcu 2017 r.



Czy otwarcie nowych przystanków w Gdyni skłoni cię do podróży PKM-ką?

Umowa podpisana została w czwartek 22 września 2016 r. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego, władz Gdyni oraz PKP PLK.

Przypomnijmy, że konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budimex zbudował także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Zawarty właśnie kontrakt opiewa na kwotę 25,5 mln zł.

- Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to 31 października 2017 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM w Trójmieście.

Nie tylko przystanki, także tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni.
Budowa przystanków kilka lat szybciej

Inwestycja w Gdyni realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. wyłącznie 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem wraz z 8 nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie PKM, w ramach rozdziału nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak udało się uzyskać zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA wystąpiły do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na realizację trzech dodatkowych przystanków PKM planowanych na linii 201 - Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - już teraz, w ramach rozszerzenia I etapu projektu PKM. Komisja Europejska zgodziła się na to w lutym 2015 r., dzięki czemu przystanek Gdańsk Osowa udało się wybudować już w grudniu 2015 r.

Dwa przystanki PKM na terenie Gdyni, ze względu na trudniejszą lokalizację, wymagającą bardziej szczegółowych i czasochłonnych uzgodnień technicznych z PKP PLK (jako zarządcą linii 201), powstaną natomiast w II połowie 2017 r. - czyli trzy lata wcześniej, niż pierwotnie planowano.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • szczurek kiedy PKM na północ Gdyni??? (2)

    • 20 3

    • i to jest dobre pytanie, kiedy wreszcie SKM na polnoc Gdynia / do Kosakowa ?

      Czas usunac ¨z gdynskich drog: z Wisniewskiego / Dabka / Kwiatkowskiego te tysiace aut z GPU

      • 12 1

    • podobno Gdynia ma inne priorytety

      • 8 0

  • (3)

    25.500.000pln za dwa przystanki... to chyba tanio? Co nie?

    • 7 3

    • za dwie wiaty i kilka ławek chyba nie jest źle co:)))? (1)

      swoi ludzie zarobią.

      • 6 2

      • Szwagier to by za litra zrobił.

        • 1 0

    • Dodaj dodatkowy splot torowy, wiadukt, nasypy.... ;)

      • 2 3

  • (6)

    im droższy ten miś...
    - dlatego trzeba zburzyć piękną zabytkową stację kolejową (gdzie jest gęsta zabudowa) i całe 200 m dalej zbudować architektoniczne szkaradziejstwo które zmultiplikuje korki na tym węźle
    - dlatego nie powstanie przystanek w Małym Kacku gdzie są liczne domy i który po poprawieniu lokalnej komunikacji obsłużyłby i część Orłowa i Witomino
    - dlatego powstaje architektoniczny koszmar o nazwie przystanek stadion gdzie nie ma żadnej zabudowy mieszkalnej ani przemysłu
    raz napisany "plan" musi być zrealizowany, myślenie jest zbędne

    • 20 2

    • (1)

      Kolejna "inwestycja" Szczurka pod kibiców Arki z myślą o wyborach.

      • 3 1

      • możliwe że masz rację bo takie myślenie jako żywo jest przeniesione z um bo kto inny zadał by pytanie - skąd ci kibole będą dojeżdżać z Osowej czy z Rębiechowa...

        • 3 0

    • (1)

      Bo do przystanku w Kacku nie da się doprowadzić komunikacji miejskiej

      • 0 3

      • pkm to komunikacja miejska... za połączenie z Witominem starczyłaby trasa pieszo rowerowa przez las, przypuszczam że zgrabnie wysypany sztur i oświetlenie spełniłby swe zadanie, poza tym tam koło kościoła jest miejsce i na autobus

        • 3 0

    • stadion? A te kilkanascie biurowcow? (1)

      moze sie nazywac stadion, ale w wiekszosci beda korzystac pracownicy biur tam znajdujacych sie i tych wielu innych, w budowie. Pare tysiecy ludzi. Czy uwazasz, ze to nie jest praca, bo nie przemysl?

      • 0 0

      • rozumiem że próbujesz nam powiedzieć że będą tam dojeżdżać tam osoby z Rębiechowa i Osowej? a może twierdzisz że mieszkańcy trójmiasta zrezygnują z skm która jest o kilkaset metrów od tych biurowców? a może z autobusów? zanim strzelisz focha zza biurka to trochę pomyśl...

        • 1 0

  • Lokalizacja obu przystanków - bez sensu (4)

    • 17 7

    • jak tych w Gdańsku ;) (1)

      • 3 3

      • no tak ale co to zmienia? czy przekracza możliwości gdyńskich urzędników spojrzenie na mapę "własnego" miasta? to że u sąsiadów popełniono błędy to znaczy że u nas ma być tak samo?
        poza tym może pora skończyć z kibolską mentalnością co?

        • 1 0

    • zgadzam sie co do Luzyckiej. Powinien byc przy Malokackiej, tam gdzie jezdzi komunikacja miejska (1)

      oraz gdzie znajduje sie w bliskim sasiedztwie SKM Redlowo

      • 8 0

      • Polityka panns Szczurka.

        • 2 0

  • A cóż to się stało z nasypami na Strzyży, że znowu je rozkopali?

    Metoda "naprawy" nie dała rady?
    Nawet deszczu nie było trzeba?

    Specjalnie bojazliwy nie jestem, ale do tego czegoś już nie wsiądę...

    • 5 6

  • po co to budowac jak nasypy sie rozpadaja?

    • 7 5

  • Skoro będzie tam ciężki sprzęt... (1)

    ...to może warto od razu poprawić nawierzchnię ul Strzelców i zainstalować tam oświetlenie?

    • 6 4

    • Hahaha.

      Spodziewasz się w Szczurkowej Gdyni remontu drogi?

      • 2 0

  • Gdynia płn też może liczyć na podobną inwestycję? (1)

    • 15 2

    • nie! cesarz powiedział, że wam ma wybudować wójt Kosakowa.

      • 9 1

  • parkingi (4)

    A czy tym razem pomyślano o parkingach przy stacjach PKM? PKM nie spełnia podstawowej roli czyli odciążenia ulic i przeniesienia ludzi do komunikacji publicznej ponieważ bez parkingów można zapomnieć że nakłoni się ludzi do przesiadki z auta do pociągu

    • 14 1

    • masz 100% racji

      • 2 1

    • parking pkm na karwinach będzie obok kościoła, tam gdzie teraz istnieje ten strzeżony

      • 1 1

    • (1)

      Na stację PKM możesz pojechać autobusem.
      Rozumiem jednak, że na przystanku autobusowym nie ma parkingu i nie masz jak tam się dostać.

      Do wc też jedziesz samochodem?

      • 1 2

      • a ty sobie zdajesz sprawę, ze autobus nie jest skomunikowany z PKM-Ką???

        • 0 0

  • kiedy pkm do północnych dzielnic czyli tam gdzie to najbardziej potrzebne? (3)

    Dobre tory juz są tylko przystanki zrobić..

    • 19 1

    • jak mówi szczurek: nie da się!

      • 7 0

    • jakie tory człowieku...!

      • 2 6

    • Idz sie leczyć kretynie

      • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane