• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana

Maciej Naskręt
22 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Władze PKM i konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman podpisały umowę na wybudowanie dwóch przystanków PKM w Gdyni - na Karwinach zobacz na mapie Gdyniprzy stadionie miejskim zobacz na mapie Gdyni. Obiekty za 25,5 mln zł mają być gotowe w lipcu 2017 r.



Czy otwarcie nowych przystanków w Gdyni skłoni cię do podróży PKM-ką?

Umowa podpisana została w czwartek 22 września 2016 r. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego, władz Gdyni oraz PKP PLK.

Przypomnijmy, że konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budimex zbudował także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Zawarty właśnie kontrakt opiewa na kwotę 25,5 mln zł.

- Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to 31 października 2017 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM w Trójmieście.

Nie tylko przystanki, także tor w torze

Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków w Gdyni.
Budowa przystanków kilka lat szybciej

Inwestycja w Gdyni realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. wyłącznie 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem wraz z 8 nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie PKM, w ramach rozdziału nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak udało się uzyskać zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA wystąpiły do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na realizację trzech dodatkowych przystanków PKM planowanych na linii 201 - Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - już teraz, w ramach rozszerzenia I etapu projektu PKM. Komisja Europejska zgodziła się na to w lutym 2015 r., dzięki czemu przystanek Gdańsk Osowa udało się wybudować już w grudniu 2015 r.

Dwa przystanki PKM na terenie Gdyni, ze względu na trudniejszą lokalizację, wymagającą bardziej szczegółowych i czasochłonnych uzgodnień technicznych z PKP PLK (jako zarządcą linii 201), powstaną natomiast w II połowie 2017 r. - czyli trzy lata wcześniej, niż pierwotnie planowano.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • A w Sopocie nie będzie stacji? (1)

    :(

    • 1 0

    • Juz sa 3 :) wystarczy :P

      • 0 0

  • Przystanek w Wielkim Kacku (5)

    Uważam że ten przystanek powinien być czynny a nie wyłączony z użytku.

    • 5 0

    • popieram

      Szkoda budynku dworca, którego wyremontowanie pochłonęłoby mniej funduszy, a wyglądałby o niebo lepiej niż gdańskie przystanki PKM. Teraz będziemy mieć to samo w Gdyni. Brzydactwo

      • 3 0

    • Niestety (3)

      Przyczyna likwidacji przystanku to względy techniczne i przepustowość oraz dystans do najbliższego połączenia autobusowego. Utrzymywanie dwóch przystanków w tak bliskiej odległości od siebie jest po prostu nieopłacalne.

      • 0 2

      • Tu się z Tobą nie zgodzę (2)

        Dystans to 5 minut, aby pieszo dotrzeć do dworca z Wielkopolskiej. Przepustowość? Węzeł, który tam budują spotęguje korki, tym bardziej, że chcą jeszcze wybudować parking na 250 samochodów. Co tu dużo mówić, już samo przesunięcie wiaduktów sparaliżuję okolicę. Obecny teren dworca Wielki Kack jest łatwiejszy do wyremontowania i wybudowania infrastruktury niezbędnej dla PKM, niż ten przy wiaduktach.

        • 1 0

        • Może i masz rację (1)

          Muszę jednak zaufać ludziom którzy wiedzą za co biorą pieniądze. Jeśli przenoszą to musi być jakiś racjonalny powód. 5 min do dworca na Wielkopolskiej to trochę przesada. Tam nie ma normalnej drogi tylko jakieś tereny dla offroad. Nie ma możliwości zrobienia też dużego parkingu w tym miejscu - tam po prostu nie ma miejsca.

          • 0 0

          • Czy musi być aż tak duży parking?

            Przy której z obecnych stacji PKM jest parking na 250 samochodów? (pomińmy lotnisku, jeśli tam jest w ogóle parking na tyle samochodów).
            Dojazd samochodem do stacji na Karwinach, z każdej ze stron, nie będzie łatwiejszy niż dojazd środkami komunikacji miejskiej, którą tak modnie jest teraz promować. Uważam, że tak duży parking jest niepotrzebny, bo zachęca do jazdy samochodem i zwiększy korki.
            Teren oczywiście jest off road, ale wybudowanie 1km (od ul Wielkopolskiej i i z drugiej strony dworca) solidnej drogi z chodnikiem i ścieżką rowerową jest możliwe, trzeba tylko chcieć. To nadal będzie mniejszy koszt z racji ukształtowania terenu. miejsca parkingowe na 20 tuż przy budynku istniejącego dworca spokojnie by się znalazły. Można by zwiększyć ich ilość wzdłuż drogi w kierunku obwodnicy, parkowanie równoległe byłoby jak najbardziej możliwe tam.

            • 0 0

  • Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku

    czyli powstanie takie samo paskudztwo, niepraktyczne, betonowe
    najważniejsze, że ktoś na tym zarobił i tyle

    • 1 0

  • CZy będzie komunikacja zastępcza?

    I tu pojawia się ważne pytanie: czy na trasie Osowa -Gdynia w trakcie budowy przystanków będzie komunikacja zastępcza? Jak pasażerowie dojadą na tej trasie????

    • 0 0

  • Potrzebne węzły przesiadkowe (1)

    Jeśli ktoś był w Kopenhadze i korzystał z tamtejszej komunikacji to wie o czym piszę. Normalnie jeżdżę wszędzie samochodem ale gdyby komunikacja była rozwiązana tak jak w stolicy Dani to z miłą chęcią bym z tej opcji skorzystał. Przykłady: bilet kupujemy na czas który uzależniony jest od stref miasta(im wyższy numer strefy tym czas dłuższy i bilet droższy), praktycznie na tej samej stacji przesiadam się z metra na duńską skm(z tym samym biletem), po wyjściu z peronu mam parking dla rowerów i darmową ich wypożyczalnie, przystanek komunikacji autobusowej przy peronie. Czyli wniosek: komunikacja musi być zsynchronizowana aby była efektywna i zachętą do korzystania przez pasażerów.

    • 2 0

    • cudze chwalicie

      Po co od razu wyjeźdza z Kopenhagą. Wystarczy spojrzeć na taryfe Warszawy.

      • 1 0

  • w końcu

    No nareszcie, termin ukończenia ambitny ale trzymam kciuki. Jak wybudują to liczę na normalne kursowanie z Gdańska do Gdyni i czytelne rozkłady online

    • 0 0

  • Nowy przystanek!!!

    Super!!!! Długo na to czekałam:)

    • 0 0

  • Czemu Karwiny a nie Wielki Kack?

    nie rozumiem tej likwidacji historycznej nazwy. Już zniknęło nam lotnisko Rębiechowo, zniknęły Piecki zastąpione Moreną, Rębowo teraz się nazywa Fashion House itd

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane