- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (547 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (24 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (237 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (355 opinii)
Umowa na budowę przystanków PKM w Gdyni podpisana
Władze PKM i konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman podpisały umowę na wybudowanie dwóch przystanków PKM w Gdyni - na Karwinach i przy stadionie miejskim
. Obiekty za 25,5 mln zł mają być gotowe w lipcu 2017 r.
Przypomnijmy, że konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budimex zbudował także 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy. Zawarty właśnie kontrakt opiewa na kwotę 25,5 mln zł.
- Przystanki powinny być wybudowane najpóźniej do końca lipca przyszłego roku. Graniczny termin podany w przetargu to 31 października 2017 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM w Trójmieście.
Nie tylko przystanki, także tor w torze
Oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.
Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.
Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.
Budowa przystanków kilka lat szybciej
Inwestycja w Gdyni realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. wyłącznie 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem wraz z 8 nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie PKM, w ramach rozdziału nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.
Kiedy jednak udało się uzyskać zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA wystąpiły do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na realizację trzech dodatkowych przystanków PKM planowanych na linii 201 - Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - już teraz, w ramach rozszerzenia I etapu projektu PKM. Komisja Europejska zgodziła się na to w lutym 2015 r., dzięki czemu przystanek Gdańsk Osowa udało się wybudować już w grudniu 2015 r.
Dwa przystanki PKM na terenie Gdyni, ze względu na trudniejszą lokalizację, wymagającą bardziej szczegółowych i czasochłonnych uzgodnień technicznych z PKP PLK (jako zarządcą linii 201), powstaną natomiast w II połowie 2017 r. - czyli trzy lata wcześniej, niż pierwotnie planowano.
Miejsca
Opinie (213) 3 zablokowane
-
2016-09-22 20:31
(2)
PKM z Gdyni odjezdza co 1,5-2godz. W godzinach szczytu brak w ogole kursow.
Ja juz nie jezdze PKM.
Z takim rozkladem to zycze "szczescia".- 8 0
-
2016-09-23 09:20
brak kursów i male składy ludzie się nie mieszczą
- 1 0
-
2016-09-28 19:19
zgadzam sie
Aktualny dojazd PKM z Gdańska do Gdyni to kpina
- 0 0
-
2016-09-22 20:44
tu wypowiadają się same
ćwierćwałki
- 0 1
-
2016-09-23 00:31
OPAT buduja od 60 lat i konca nie widac
OPAT OPAT OPAT
- 1 2
-
2016-09-23 01:38
A co z przystankiem PKM na Wzgórzu Św. Maksymiliana, (1)
które to Wzgórze w komunikacyjnym "masterplanie" miało pełnić rolę drugiego śródmiejskiego węzła przesiadkowego?
Za ile lat się doczekamy tej inwestycji?
Znowu gdyńska krowa głośno muczy, a mało mleka daje.- 6 1
-
2016-09-23 09:38
dalsza perspektywa jak podają u konkurencji
Przystanek PKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana powstanie najprawdopodobniej w ciągu najbliższych kilku lat - najpóźniej do 2023 roku. Marszałek i władze Gdyni ponownie usiadły do rozmów w sprawie jego budowy i zgodnie zapewniają, że jest wola nie tylko realizowania, ale także finansowania tej inwestycji.
- 0 0
-
2016-09-23 05:30
Po co?
Po co wql powastala Pkm-ka ktora nikt praktycznie nie jezdzi,a nie dlugo wql padnie? Jaka metropolia 3 miasta...
- 0 2
-
2016-09-23 06:00
Ku.wa jeszcze więcej najedzie Kaszubów.
- 0 0
-
2016-09-23 08:11
A co z przebudowa wiaduktow obok ?
- 1 0
-
2016-09-23 09:11
czy ktos się orientuje dlaczego przenosi się przystanek wielkikack-karwiny? (2)
bo zawsze czytam o problemach, kosztach, itd... tymczasem skoro przystanek była tam gdzie jeszcze jest, to pewnie z jakiegos powodu (ekonomiczno-logicznego)
a skoro tak, to czy nie lepiej było go tam pozostawić?
przecież z pewnościa trolejbusy moga dojechac te kilkaset metrów do obecnego przystanku (bo i tak jest tam wezeł przesiadkowy)- 2 0
-
2016-09-23 09:16
No właśnie. Po co jest ten miś?
- 1 0
-
2016-09-23 10:08
pewnie własnie dlatego, ze za mało to by kosztowało
- 0 0
-
2016-09-23 09:19
i co z tego jak jeżdżą małe składy z i do gdyni i ludzie się nie mieszczą do pkm :(
- 1 0
-
2016-09-23 09:36
PKM na Oksywie
Puścić PKM na Oksywie.Tory już są.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.