• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • zlikwidować PKM

    to się nie sprawdziło

    • 10 14

  • Za 2,5 roku nie wyjedziemy z osiedla (3)

    Biorąc pod uwagę ilość oddawanych i nowo budowanych mieszkań to za 2,5 roku mieszkańcy południa nie dojada nigdzie. Już teraz wydostanie się z osiedla o każdej porze nawet w weekend to gehenna. Władze miasta od lat obiecują nowa Swietokrzyska i nic nie robią, tylko sprzedają tereny kolejnym developerom. Skandal!

    • 40 2

    • (2)

      Sobie możesz krzyczeć w internecie.Trzeba pikete zwołać i na taczce wynieść prezydętkę .Inaczej się nic nie ruszy.

      • 11 2

      • I tak się nic nie ruszy

        bo słoiki zamieszkałe na peryferiach nie są i nie będą priorytetem.

        • 0 3

      • Na jesień będę zmieniał opony

        Nie mam nic przeciwko, żeby te stare zapłonęły pod UM.

        • 1 1

  • Wariactwo! (2)

    Czy nikt nie bierze pod uwagę, że obszar , na którym nowa linia PKM (w każdym wariancie) wpina się w istniejącą pomiędzy PKM Jasień i PKM Kiełpinek został sprzedany pod zabudowę jednorodzinną?? Tam jest z 10 zupełnie nowych nieruchomości? Czy ta firma ma to sprawdzić i opisać za te kilka milionów? Co za kraj...

    • 23 3

    • To sie wywlaszczy, co za problem.

      • 6 3

    • Od dawna o tym mówię.

      Chcą poprowadzić linię przez sam środek poligonu, który jest już posprzedawany na działki pod zabudowę jednorodzinną. Do tego linia odetnie dojście mieszkańcom Wiszących Ogrodów, które to osiedle bardzo się rozrasta, od Jasienia, gdzie kończą bieg linie autobusowe, m.in. 127 (jedyny bezpośredni dojazd na Zaspę i Przymorze) i gdzie znajdują się tereny rekreacyjne. Dodatkowo ulica Osińskiego miała się połączyć z rondem przy przystanku Jasieńska i dać bezpośredni dojazd z pominięciem WZ i węzła Karczemki. Nie wiem, jak to chcą zrobić prowadząc przez środek tory i nasyp kolejowy.

      • 0 0

  • W przeciwieństwie do większości osób które mieszkają w tym obszarze i teraz marzy im się betonowanie i budowanie pociągów dodam że to była piękna zielona okolica rekreacyjna może nieco z dala od centrum ale spokojna i ładna. A teraz na siłę buduje się tu bloki z których są same problemy ( korki, brzydki krajobraz, niszczenie dróg). To jest wyłącznie błąd Pani Prezydent że z zielonej doliny robi blokowisko. Trzeba było wstrzymać te wszystkie budowy i żadne nowe drogi nie byłyby potrzebne.

    • 30 7

  • (1)

    Wszyscy wiedzą, że PKM południe jest potrzebna, wszyscy którzy co dziennie stoją w korkach jadąc np. do szkoły czy pracy.
    Po co ten STEŚ?
    A no po to by znajomi pociotkowie mogli zarobić kilka milionów...
    Co będzie dalej?
    Napiszą, (zgodnie z oczekiwaniami tych dla których pracują) że budowa PKM 2 jest ekonomicznie nieuzasadniona.
    Pieniądze na cel budowy krewni i znajomi przytulą do siebie pod pretekstem innego konceptu, do którego "trzeba będzie kolejne STEŚ" wykonać...

    • 21 3

    • Po to żeby moc aplikować o pieniądze z unii

      czasy decyzji pierwszego sekretarza bezpowrotnie minęły. Nie pójdziemy po hajs z uni z wydrukiem komentarzy z Trójmiasto.pl, niestety musza być prace studialne i analityczne. A potrafisz wskazać koszt tej inwestycji? Bo aplikując trzeba wskazać po ile się idzie i dlaczego.

      • 2 1

  • Szczurek do tego jest idealny- ma doświadczenie w budowie kolejki na Oksywie w Gdyni (3)

    Już 20 lat ją buduje. Kto ma dłuższe doświadczenie jak nie on.

    • 20 0

    • Jeśli chodzi o N. Świętokrzyską

      To Budyń i jego dziedziczka idą z nim łeb w łeb.

      • 1 0

    • ....no fakt...

      ....i jeszcze trzeba dodać do tego lotnisko bo przecież musi być to skomunikowane na jednym bilecie xd ,teraz czekamy na kosmodrom bajko-nur ,następne 3 duże bańki na obsługę prawną też się jakoś przepchnie ,w końcu wprawa już jest ;)

      • 1 0

    • moze i dluzsze...

      Ale malo sztywne i operatywne...
      To doswiadczenie...

      • 0 0

  • taniej byłoby wybudować dwie linie tramwajowe

    Jednak u nas się nie da. W sumie zachłysnęli się Rzeszowem i pomysłami jednoszynowej kolejki.

    • 9 5

  • Od 30 lat oficjalna liczba ludności praktycznie się nie zmienia i oscyluje wokół 460 tysięcy (5)

    Zatem jaki powód ma miasto, żeby rozbudowywać infrastrukturę, skoro nie zwiększa się liczba mieszkańców?
    Skoro ktoś się nie che zameldować w mieście w którym mieszka, dlaczego wymaga od miasta żeby go uwzględniało w swoich planach?

    • 23 13

    • Napływowa ludność z terenów uprawnych

      tego nie zrozumie.
      Przecież im się należy!

      • 6 1

    • (3)

      460 to było w latach teraz prawie 600

      • 1 5

      • Sprawdź sobie oficjalne liczby ludności, np na stronie Gdańska. (2)

        Według nich dalej w 2020 było 470 tysięcy.

        • 3 0

        • Oni nawet nie wiedzą ile tu osób mieszka. (1)

          Wiedzą tylko ile metrów kwadratowych płaci za śmieci.

          • 4 0

          • Poczekaj bo czegoś nie rozumiem Ola przecież jest otwarta na na napływ ludności nawet tych z krajów arabskich, to co jej przeszkadza ludność z Mazur? jak nie wie co z tym zrobić? To niech zachęci ich do meldunku. Uwaga podpowiadam. 50% tańszy parking z rejestracją GD, 50% tańsze przedszkole.

            • 5 1

  • W zasadzie to po co są wówczas wydziały urzędów każdego szczebla administracji dot. planowania i dyrekcje rozbudowy miast. Czy przynajmniej część tych prac nie mogą wykonać urzędnicy - przynajmniej w zakresie wytyczania tras.

    • 15 0

  • Drogi nie będzie (3)

    będzie pociąg. Zadowoleni ?

    • 8 3

    • pociąg do kogo? (1)

      • 1 2

      • chyba nie Oli?

        • 5 0

    • Oczywiście!

      Drogi to droga donikąd. Tylko szybki szynowy zbiorkom.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane