• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • ubiegły wiek (1)

    już 1975 r mówili że SP 56 na Małomiejskiej wyburzą pod SKM , tyle czekałem , być może już pora ..

    • 16 0

    • Wtedy jak to usłyszałem to martwiłem się że mi szkole zmienią

      A tu moje dzieci skończył sp56 a może jeszcze wnuki się pojawią i też ukończą.

      • 5 0

  • (6)

    Nowa Świętokrzyska miała zacząć się budować w 2016. Mamy 2021, kiedy to dowiadujemy się, że czekamy jeszcze 2,5 roku na STEŚ, a potem kolejne 2,5 roku na nowy projekt Nowej Świętokrzyskiej. Potem na budowę. Może do 2030 powstanie.

    Tymczasem od 2016 do 2021 wydano pozwolenia na budowę mniej więcej 100 bloków, średnio po 50 mieszkań w tym rejonie. Daje nam to 10000 nowych aut w okolicy, gdzie przepustowość Niepołomickiej to raptem kilkaset aut na godzinę oraz brak jakiejkolwiek alternatywy - autobusy też stoją w korku, a innych dróg którymi komunikacja mogłaby jechać nie ma.

    I nie obarczajcie winą mieszkańców, że kupili mieszkanie w tej okolicy. Ja kupowałam mieszkanie za czasów Adamowicza, który mówił, że zaraz rozpocznie budowę. To że miasto wydaje pozwolenia na budowę i opóźnia kluczowe inwestycje, to nie jest wina mieszkańców, że zostali przez miasto wpuszczeni w maliny.

    • 31 7

    • Ale nikt się tam nie zameldował (3)

      czyli nikt tam nie mieszka.
      Więc po co budować nowa drogę?

      • 4 5

      • Jasne, nikt (2)

        I wszyscy mieszkańcy Południa przyjechali z Bartoszyc, prawda?

        • 3 0

        • No już tak nie generalizujmy (1)

          część przyjechała z Mrągowa, Ełku i Lidzbarka.

          • 0 3

          • Ja przyjechałem z Przymorza w 2004r.

            Pewnie też jestem słoikiem? Na hafty mi się zbiera, gdy czytam takie teksty "rodowitych" i "prawdziwych".

            • 4 0

    • (1)

      My kupowaliśmy mieszkanie na CPR w 2007. W planach było powstanie Nowej Świętokrzyskiej z tramwajem w 2012 roku. Już tam nie mieszkamy a drogi ciągle nie ma.

      • 6 0

      • Cześć Somsiad!

        Ja tam mieszkam od 2004r. Też się załapałem na te obietnice.

        • 4 0

  • (3)

    Kolej z Pruszcza do Chylonii albo Rumii wzdłuż obwodnicy, plus dojazdy do centrum (Gdańsk, Wrzeszcz - już jest, Gdynia - już jest) - to ma większy sens dla ludzi mieszkających na południu, do tego odciążenie drogi osiedlowej zwanej Obwodnicą.

    • 3 1

    • Przeniesc ludzi z Poludnia na wyspe sobieszewska (2)

      Tylko relokacja ludnosci i depopulacja poludnia moze nas ocalic.

      • 1 0

      • Był już kiedyś taki jeden

        co całe narody przesiedlał...

        • 0 0

      • Za dużo zachodu

        Lepiej od razu nas rozstrzelajcie.
        Południowiec

        • 0 0

  • 2,5 roku na samą analizę?

    To znaczy że robicie tak, żeby nic nie zrobic.

    • 19 1

  • Z Kowal powinno być połączenie z torami w stronę lotniska.

    • 11 1

  • (1)

    Niestety pociag to halas duzo wiekszy od tramwajow + szkoda ze kosztem terenow zielonych.

    • 10 7

    • Do tego dochodzi brak mleka u krow

      • 1 1

  • Bo swoją drogą, ci co jadą...

    niech jadą swoją drogą.
    A ci z kolei, to z kolei
    swym torem sunąć mogą...

    • 9 0

  • A dlaczego z Gda przez Pruszcz na Straszyn i resztę nie można?
    Przecież to faktycznie bez sensu - z Jasienia na Kaszuby mam potrzebę się wybrać może raz w miesiącu, rekreacyjnie. A do Wrzeszcza czy Gdańska Głównego przydałby się tramwaj, który zaliczy więcej przystanków na drodze...

    • 11 3

  • Calkiem fajna wizja

    Takie lokalne pseudo metro , które mocno odciążyło by drogi . Dużo osób zostawiło by auta przed obwodnicą.

    • 12 0

  • za 2 i pół roku?!

    To chyba marszałek Mieczysław z Eugeniuszem komunikantem będą już na emeryturze...
    Następcom "świnkę" zostawią?

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane