• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • Nowa Letnica

    Domagamy się reaktywacji kolejki SKM do Nowego Portu przez Nową Letnicę. Obiecano....

    • 12 3

  • To jest ściema, nie będzie niczego

    • 17 3

  • Ta mapa to fantastyka...

    O ile kolej regionalna przez Kolbudy ma sens, to w SKM przez Łostowice chyba nikt rozsądny nie wierzy? Kolej powinna raczej powstać wzdłuż obwodnicy, od Pruszcza do istniejącego PKM. Te alternatywy są chyba tylko po to, żeby uzasadnić "niedasię".

    • 13 2

  • PKM a Nowa Świętokrzyska (2)

    Pewnie nie wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że wszelkie prace planistyczne, projektowe i ewentualna budowa trasy PKM południe definitywnie przekreśla budowę ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Trasa PKM przebiega po rezerwach terenowych pod Nowa Swietokrzyska. Ponadto teraz miasto liczy na duże dofinansowanie do PKM południe. Przykro mi, ale nie ma co się dalej łudzić, ze powstanie Nowa Świetokrzyska.

    • 26 2

    • A cy rezerwa jeszcze jest? Mam wrażenie, ze już bloki stoją.

      • 2 0

    • Bardzo dobrze

      Nowa Świętokrzyska nie rozwiąże problemów komunikacyjnych południa. To już przerabialiśmy. Kolej tak.

      • 2 0

  • kolejna kasa w błoto

    i tak z tego nic nie będzie i ten czas ....... w każdym cywilizowanym kraju decyzja i plan i po dwóch latach gotowe

    • 10 1

  • Jasien do Kowal

    Od Jasienia powinni rozpatrzyc trasę alternatywną ,tą(z przerywaną linią) bliżej obwodnicy gdyż tam powstają nowe osiedla a praktycznie nie ma komunikacji.Jabłoniowa ma juz pętlę i sporo rozwiązań do podróży bez swojego auta.

    • 9 0

  • O wizji skm na oruni slyszałem w 1975 roku

    Chyba juz w mym zyciu się tym nie przejade

    • 12 0

  • W czymś nie widzę logiki.

    Wydaje się pieniądze na planowanie nowej, z pewnością przydatnej trasy dla kolejki na południe a jednocześnie likwiduje się potrzebną, gotową i przez dekady używaną trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu jednocześnie budując tam wielkie osiedle mieszkaniowe. Żądam od autorów takich planów wyjaśnień i to szybko bo to zaczyna wyglądać na bezmyślny chaos komunikacyjny.

    • 11 3

  • Trasa bedzie tamtedy

    Gdzie nasi radni z po maja grunt. Szkoda kasy na re insynuacje. Bedzie jak z tramwajem z wrzeszcza do sadu...

    • 6 1

  • ktos musi zaczacz myslec o metrze poki jest dostep do wiekszej ilosci terenow za 50 lat nie bedzie to takie oczywiste

    dla UM poki co mamy nierozwiazywalna zagadke - bilet metropolitalny. trojmiasto nie cisnie tematu tylko jakie fiku miku bajki i artykoly. Cisnijcie tema bo te lampuce na covidowym zwolnieciu szarpia od ludzi 4 mld zlotych a daja niewiele z powtotem

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane