• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • Po "sukcesie" Mevo nie roztropnie jest liczyć na jakąkolwiek sensowną realizację czegokolwiek

    • 10 0

  • Tylko po co? (2)

    PKM Kielpinek. Jest jeden, JEDEN autobus który nie kursuje w weekendy. I jak powstaną nowe linie PKM to myślę że będzie podobnie. Zero wsparcia dla niezmotoryzowanych...

    • 8 2

    • I w ciągu dnia, poza szczytem, jedna, maks dwie kolejki na godzinę. (1)

      • 4 0

      • Akurat w przypadku PKM

        To pretensje chyba należy zgłaszać do marszałka Struka, nie do naszej "ukochanej" Olci.

        • 1 0

  • Tam mieszka hołota. (3)

    Nie ma sensu nic takiego robić.

    • 0 9

    • Sam jesteś hołotą

      • 2 0

    • Pajac (1)

      A chcesz zarobić w .. od tej hołoty gałganiarskie jeden?

      • 2 0

      • Nie karmić trola!

        • 1 0

  • Mogli zlecić to Gdyni...

    Gdynia wie lepiej od kolejarzy co i jak.

    • 3 0

  • Pomysł Pkm południe jest spóźniony o 30 lat (3)

    I teraz jest to wyrzucanie pieniędzy. Właśnie kilkanaście milionów za które można byłoby pobudować lub wyremontować trochę dróg chodników i latarni pójdzie na nikomu niepotrzebny projekt do szuflady. Ciekawe ile poszło na koncepcje i projekty nowej świętokrzyskiej które właśnie wylądowały w śmietniku.

    Sprawa jest prosta - Należy zrewitalizować starą linię pruszcz - żukowo, wybudować w końcu Nową Świętokrzyską a rejon między Kowalami a Kiełpinkiem obsłużyć siatką porządnych miejskich ulic. Ale pomorska platformerska sitwa lubi spektakularne i mega drogie i nietrafione inwestycje realizowane przez długie lata.

    • 8 2

    • Niby się zgadzam ale.. (2)

      Czy opozycyjna obecnie sitwa pisowska zgłasza w ogóle jakieś pomysły w tej kwestii? Ja o takich nie słyszałem, więc co niby (jako Południowca) miałoby zachęcić mnie do poparcia przy nast. wyborach takiej samej sitwy tyle, że świętszej od papieża?

      • 1 0

      • Nie optuję za sitwą pisowską (1)

        Pis nie potrafi znaleźć pomysłu na Gdańsk bo nie rozumie miasta i nie słucha mieszkańców. Natomiast faktem jest że rządzi tu od 32 lat sitwa peowska odpowiedzialna za dobre i złe miasta i popada w coraz większą arogancję zgodnie z zasadą że władza absolutna deprawuje absolutnie

        • 1 0

        • W tej kwestii zgadzam się z Tobą całkowicie

          • 0 0

  • Lublewo

    Powinna być kolej przez Lublewo

    • 4 3

  • (1)

    W pierwszej kolejności rozładować korki na Małomiejskiej i Świętokrzyskiej. Bloki budują, samochodów przybywa z drogami się nic robi!!! Wstrzymać budowy dopóki nie będzie dróg Pani Prezydent!!!

    • 11 1

    • Pani Prezydent Cię nie słyszy

      Jest teraz we Wrocławiu, w Rzeszowie albo sama nie wie gdzie. Za to my jesteśmy w czarnej d...

      • 1 0

  • (1)

    Przez budowę na Niepołomickiej paraliżuje się miasto. Ciężarówki chcąc wjechać na budowę blokują dwa pasy w godzinach kiedy ludzie spiesza się do pracy absurd

    • 10 0

    • Niepołomicka, Przebisniegowa

      Mijające się ciężarówki najeżdżają na chodnik, którym poruszają się dzieci do szkoły!!! Tamten rejon jest bardzo niebezpiecznym, miasto nie dba w ogóle o bezpieczeństwo!!

      • 1 0

  • Kto nami rządzi (1)

    A nie lepiej byłoby budować miasto w kierunku tam gdzie jest juz kolej np w kierunku Orunia, Lipce, Św Wojciech, a nie w kierunku smrodu z Szadółek. Lejcie tam więcej betonu zbudujecie w końcu drogi. Co później, jak już dziś, przy małym deszczu powódź.

    Kto nami rządzi? W Gdańsku nie ma Wizjonera, proszę myśleć przy Wyborach.

    • 6 4

    • A jest w ogóle jakiś wizjoner?

      Nawet na horyzoncie nikogo takiego nie widać. Chyba, że Braun, który ma wizje na skutek zaczadzenia kadzidłem.

      • 1 0

  • (1)

    Wczoraj słyszałam wywiad z Panią Dulkiewicz która zaznaczyła ze to nie potrwa 5 lat może 10 to bardziej realna data szokkkkk

    • 9 0

    • A do tego czasu absolutnie nic się nie zadzieje w temacie korków na Niepołomickiej. Gratulacje.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane