• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • Ja wezme tylko 1 mln złotych

    Już dziś wiadomo że budowa jest uzasadniona, na każdym z wyienionych odcinków

    • 4 3

  • Przecież to wyrafinowana gra na czas

    Nie będzie ani drogi ani kolei. Sołtysowa i jej klika dobrze wiedzą, że to ich ostatnia kadencja. Teraz ich plan to nachapać ile się da (lody z deweloperami) a po sromotnie przegranych wyborach to nie będzie już ich problem.

    • 9 2

  • malo zrozumialem z tego

    kto ma jezdzic z pruszcza do zukowa?

    czemu nie pociagnac tej czerwonej petli z bretowa do wrzeszcza i to kursy w dwoch kierunkach i cale poludnie byloby dobrze skomunikowane i z wrzeszczem i z gdanskiem?

    • 3 1

  • Tylko trasy rowerowe tak jak na zachodzie (4)

    Zachod juz dawno odchodzi od zanieczyszczeniowych srodkow o komunikacji. Tylko Zielony Ład i rowery! Zrobic ekotrase z poludnia do centrum z kilkima stacjami wymiany opon i napelniania bidonow. Koszt 10 razy nizszy.

    • 1 15

    • (1)

      I legalna eutanazja! Bo chorzy i starzy kosztują, i rzadziej na rowerach jeżdżą

      • 7 0

      • oczywiście że powinna być legalna eutanazja

        tak samo jak aborcja.
        Możliwość to nie nakaz, i każdy może sam zadecydować za siebie.
        Nikt nikogo do niczego nie zmusza.

        • 2 2

    • Nie karmić

      Trolla.

      • 4 0

    • Kto nie doznał bicyklisty gramolącego się z zabłoconym bicyklem do autobusu albo do tramwaju niech rzuci we mnie kamieniem

      • 2 0

  • Do Sandomierskiej można zbudować już teraz

    A tam duży węzeł Czerwony Most

    • 4 2

  • Dodali by linie tramwajową do Szadółek, bo prawie godzinę trzeba jechać do centrum i do tego z przesiadką.

    • 8 0

  • Rejon ul Świętokrzyskiej to jest integralne centrum miasta (3)

    A nie żadne peryferie, rubieże itp. Niektórzy komentujący chyba nie wychodzili ze swoich mieszkań na dolnym tarasie przez ostatnie 20 lat! Weźcie drodzy taksówkę i popatrzcie jak nam się Aglomeracja rozbudowała. Teraz peryferie Gdańska to Jagatowo, Straszyn, Kolbudy, Pępowo, Czaple, Dobrzewino, a nie Łostowice czy Zakoniczyn. Łostowice były peryferyjne 30 lat temu, teraz są w centrum miasta.
    Dlatego pomysł na prowadzenie pociągu przez te gęsto zabudowane dzielnice zamiast planowanej od lat miejskiej alei jest absurdalny jak całe zresztą przypadkowe rządy pani sekretarz

    • 11 6

    • W centrum faweli chyba (1)

      tym sypialniom do centrum ciągle daleko.
      Jakby były w centrum to nie byłoby potrzeby z nich wyjeżdżać do pracy czy sklepu i korki byłyby DO tych osiedli a nie Z nich.

      • 1 5

      • Dziwne

        Mieszkańcy głównego miasta wszyscy pracują na miejscu? Nikt nie wyjeżdża do Wrzeszcza, Sopotu, Pruszcza do pracy? To jak to się dzieje że u nas w Kolbudach połowa samochodów stojących w korku w kierunku Gdańska o 17tej ma rejestrację GD? Jadą na nocną zmianę? Codziennie przedpołudniem wypoczywają nad jeziorami?

        • 3 0

    • Pomysł prowadzenia drogi nie jest absurdalny, bo Nowa Świętokrzyska nie miała być miejską aleją, tylko zwykłą drogą z buspasem. Ale i jej nie będzie. :(

      • 1 0

  • Nowa Świętokrzyska (3)

    Czekamy na budowę Nowej Świętokrzyskiej - realnego działania, nie pustych obietnic. Wydano już sporo pieniędzy na projekt i przygotowania. Pani Prezydent Miasta - Dulkiewicz, obiecała Pani. A wybory rozliczą Panią, mieszka ich na południu Gdańska już bardzo wielu...

    • 13 3

    • Ona dobrze o tym wie, że to jej ostatnie podrygi (2)

      Dlatego też ma wywalone po całości na NŚ czy łącznik na Hokejowej.

      • 4 0

      • (1)

        Łącznik na Hokejowej nic wam nie da, bo staniecie w korku na Niepołomickiej. Po prostu w innym miejscu.

        • 0 1

        • Nie zgadzam się z tą opinią

          Z łącznika skorzystają osoby jadące (i powracające) z ok. Wielkopolskiej w kierunku Starogardzkiej. Teraz wszyscy jadący czy do Centrum czy na Straszyn, stoją w jednym megakorku na Przebiśniegowej, bo nie na żadnej alternatywy.

          • 1 0

  • Szaleństwo! (1)

    Czy nikt nie bierze pod uwagę, że obszar , na którym nowa linia PKM (w każdym wariancie) wpina się w istniejącą pomiędzy PKM Jasień i PKM Kiełpinek został sprzedany pod zabudowę jednorodzinną?? Tam jest z 10 zupełnie nowych nieruchomości? Czy ta firma ma to sprawdzić i opisać za te kilka milionów? Co za kraj...

    • 11 2

    • Dodajmy, że firma z Warszawy, która w ciągu tych 2,5 roku może raz się pofatyguje sprawdzić jak tam budowy w okolicy. I okaże się, że przez 2,5 roku wszystko zabudowane blokami w tak bliskich odległościach, że SKM nie będzie nigdzie, bo za duży hałas.

      • 0 0

  • 2,5 roku a rozpoznanine sprawy?

    Urzędniczy "talon na balon"...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane