• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • Kiedy będzie wiado jaki wariant trasy został wybrany? (2)

    Czy ten rekomendowany czy moze ten alternatywny, który prowadzi przez świeżo wybudowane wille na Kozaczej Górze i tuż pod szkołą SP 12 gdzie właśnie Inpro buduje swój Koncept?

    • 7 0

    • (1)

      na trasie rekomendowanego buduje właśnie 20 deweloperów, na styk z rezerwą pod NŚ. Powodzenia mając SKM 10 metrów od okien :) Aktualni mieszkańcy jak kupowali mieszkania, to jeszcze nie było SKM nawet w pomysłach...

      • 2 0

      • ta kolej byla planowana za Gierka

        A miasto za Adamowicza zaczelo zjadac te rezerwy. Podobne matactwa odbywaja sie na Pieckach w odniesieniu do terenow trasy pod estakada i w Dolinie Krolewskiej. Planowanej rowniez "za dawnych czasow", gdy planisci poslugiwali sie rozumem i zasadami urbanistyki.
        Zabudowane bedzie wszystko na sztywno.

        • 0 0

  • SKM do Pruszcza

    Kiedy ruszy rozbudowa SKM do Pruszcza , drugi tor do Słupska ?

    • 5 0

  • Dwa lata na wytyczenie trasy.

    Rzymianie by nas wyśmiali. Oni wprawdzie budowali drogi a nie tory, ale to się tak bardzo nie różni.

    • 6 0

  • No fajnie że dalej myślą by puścić to aż do Pruszcza, tylko że to okrężna droga. Ciekawe, jak długo trwałaby podróż z przystanku Gdańsk Strzyża do Pruszcza.

    • 1 0

  • Kiedy PKM do Gdyni-Północ?

    • 1 1

  • Najciekawsze, ze zaorali SKM do Nowego Portu, a na przystanku kolejki budować mają pawilon handlowy. W okolicy sporo nowych inwestycji mieszkaniowych. Pewnie za 10 lat będzie dyskusja o przedłużeniu SKM w tamte rejony

    • 2 1

  • (1)

    Przez dwa i pół roku będą się zastanawiać nad tym czy warto zbudować za piętnaście lat linię która jest absolutnie niezbędna i już dawno spóźniona, a żeby się o tym przekonać wystarczy przyjść rano na pętlę tramwajową, nic więcej.

    • 3 1

    • Wystarczy o dowolnej porze dnia odpalić google maps i zobaczyć natężenie ruchu na Niepołomickiej.

      • 0 0

  • Zaspa

    Wciąż nie mogę zrozumieć dlaczego nie ma przystanku na Zaspie skoro pociąg przejeżdża przez tory przy peronie na Zaspie. Jak mozna odciąć takie wielkie osiedle???

    • 2 0

  • A co z pogorzem w końcu deweloper obiecywał ;-)))) jasne jasne skm zobaczycie jak świnia niebo.

    • 1 0

  • Jak budowano tramwaj to krytykowałem że nie kolej i mnie nie słuchano

    Teraz jest za późno, zamiast tego zlikwidować 2/3 przystanków tramwajowych i zrobić ekspres tramwajowy z priorytetem świateł do głównego ciągu SKM. Znów mnie nie posłuchacie i południe będzie się dławić w korkach kolejną 10latkę. Miłego życia życzę.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane