• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (334)
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • Byc moze pieniadze nas podatnikow

    Oddane przez ue uratuja projekt. Bo Gdansk to bankrut.

    • 0 1

  • Zasypać tę dziurę.

    Wyburzyć kładki i zrobić tam rondo ze światłami. Efekt - uspokojony ruch na ul. Rokosowskiego i bezpieczne skrzyżowanie z Al. XXX-lecia PRL. Dodatkowo piesi będą mieli wszędzie płasko.

    • 0 1

  • pół wieku tam mieszkam i na tej kładce praktycznie prawie nikt nie chodzi.

    po co to komu. jakie unijne, kraj płaci ogromne składki na te sprawy.jakie unijne.

    • 0 3

  • Mosteczki z plastiku.

    Co jeszcze wymyślą?

    • 0 0

  • Oczywista oczywistość

    Bardzo dobry pomysł, co jest ostatnio b.rzadkim wydarzeniem.I znowu bla,bla,bla.Narzekanie.Brać siano z Unii póki tam jesteśmy.

    • 0 0

  • Kompozyty?

    Za parę lat będziemy wymieniali glebę jak po węglowodorach, bo się okaże, że ją mikroplastikiem zniszczyliśmy.

    • 0 0

  • Przerost formy nad treścią?

    Rozumiem, że w zaprezentowanej formie wygląda to ładnie i bardzo funkcjonalnie.
    Zasadniczym celem jest połączenie piesze między stronami ulic. Do tego ta forma jest na wyrost i nieekonomiczna.
    Po co dwa przejścia przez Rzeczypospolitej obok siebie, z dochodzącymi do nich osobnymi kładkami i dodatkową kładką łączącą te obie?
    Zarówno po stronie Rozstajów jak i Młyńca niedaleko są przejścia przez Jana Pawła II.
    Wydaje się, że wystarczy jedno przejście i kładki przez Rzeczypospolitej po stronie północnej (tam , gdzie obecna kładka ma windy i zejścia na przystanki).
    No, chyba, że tamte przejścia zostaną zlikwidowane, co jest raczej wątpliwe. Przecież niedawno dodano po stronie Rozstajów kolejne, żeby mieszkańcy Aviatora i Inpro mieli bliżej do Biedronki. ;) a wcześniej mieszkańcy Meissnera do kościoła.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane