• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (334)
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • (11)

    Oczywiście,tylko za unijne albo z centrali,wszak miasto tonie w długach i kasa miejska pusta.Takie to gospodarze.

    • 34 22

    • (2)

      Czyli miasto straciło suwerenność i jest kolonią całkowicie zależną od władców w Brukseli.

      • 7 15

      • Szkoda tylko że dalej musi płacić lenno do Warszawy...

        • 14 4

      • a to cos nowego ze marionetki Brukseli są POlitykami

        • 7 6

    • A długi proszę (.....) (3)

      zawdzięcza min tzw "polskiemu ładowi" i dodawaniu zadań własnych przez /nie/rząd , bez zwiększania subwencji.

      • 8 6

      • PiS ciągle czeka na oficjalny raport samorządów ale się nie doczeka :) (2)

        Bo wynika z niego, że do budżetu miasta wpłynęło więcej pieniedzy niż przed polskim ładem.

        • 4 4

        • Dostanie gdy program

          "cela+" bedzie już realizowany, co by sie nie nudzili we więźniu!

          • 1 1

        • Tak wam Danka Koreanka z TVPutin wmawia?

          • 1 0

    • Z centrali? A powiedz nam misiowy rozumku skąd centrala bierze pieniążki.

      • 3 3

    • Daruj sobie Svenen. Nudzisz

      • 6 2

    • Minęło 6 lat, a jej serdeczność i jej dwór zdążyli opracować tylko koncepcję i wizualizację....

      • 4 3

    • Te, specu od wszystkiego

      Toć wy w PiS-ie nie poważacie unijnej kasy bredząc ze to drogi kredyt, jak widać po poniższych wpisach ciemnego ludu z wypranymi mózgami . A nie. Ta kasa jest be jak trzeba o niej głośno powiedzieć. Jak wziąć, to jak najbardziej. Toć cała niedouczona elita pisowska bez języków chapie pensje europarlamentarzystów dojeżdżając tam zezlomowanymi punto cabrio zimą

      • 3 3

  • Jakie unijne środki? To z naszych składek i zarobku Niemców (6)

    Na oddanych im za bezcen polskich firmach

    • 44 33

    • To po co głosowałeś na PiS, który sprzedał polskie firmy niemieckiemu Orlenowi?

      • 16 17

    • (4)

      ponad połowę (!) spółek skarbu państwa pis sprzedał w ostatnich latach

      • 18 11

      • Jo Wymień chociaż trzy. (2)

        Spółki państwa stan na rok 2007 - 1400
        Spółki państwa stan na rok 2015 - 400

        • 4 5

        • Sam Lotos sprzedany Arabom był wart więcej niż te 1000 spółek...

          • 5 2

        • Polska moze jutro zalozyc 1000 spolek, ale szmalu nam od tego nie przybedzie.

          • 0 0

      • łgarz POwski

        • 3 3

  • Ja to bym w ogóle wyburzył, zasypał i zrobił skrzyżowanie jednopoziomowe dla wszystkich, BEZ cudowania. (16)

    A odzyskany teren obsadził zielenią. PO CO tak kombinować?

    • 62 55

    • Jak to po co?!

      Dla kasy misiu, dla kasy!

      • 8 9

    • Rondo Turbinowe ;) (3)

      Rondo Turbinowe ;)

      • 7 5

      • (2)

        One akurat sa swietne tylko narod wpada w panike jak je widzi

        • 8 2

        • W teorii to moze i sa swietne, a w praktyce sa Ronda im. Mazowieckiego (to ten potworek w Letniewie). (1)

          • 1 1

          • Bardzo dobre rondo akurat.

            • 0 0

    • To juz w ogóle bedzie drogo

      Jak kładka jest za droga to przebudowa całego skrzyzowania to utopia

      • 3 2

    • ponieważ...

      To nie kombinowanie - po prostu to co proponujesz to raz, że byłoby bardziej kosztowne (bo to nie jest tylko zasypanie - trzeba by było wejść dużo dalej niż sam obręb Jana Pawła II) a dwa, że zamykałoby arterię na wiele miesięcy prac.

      • 5 5

    • Tylko rondo

      O wiele taniej, prosciej, wygodniej i ladniej.

      • 2 5

    • (3)

      No tak wyburzyć i zakorkować kolejną dzielnicę.

      • 8 6

      • A myslisz ze podczas remontu przyglupie nie bedzie korka?

        • 3 3

      • lewacy nie potrafią nic tworzyć (1)

        tylko burzą, niszczą, likwidują

        • 2 2

        • Kto zbudował tę kładkę? A kto ją chce burzyć?

          • 0 0

    • Zasypać - ta wielopoziomowość kosztuje, zajmuje miejsce, [rzesłania widok słupami, a nic nie daje w przepustowości

      • 5 5

    • a jak geniuszu mieszkańcy maja omijać powstało skarpę - helikopterem???

      • 2 1

    • Ha! Odzyskany teren w zieleni?

      To nie w Gdańsku. Tu odzyskany teren można co najwyzej obsadzić nowymi blokami, w których "apartmą" wykupi sobie warszafka, wzglednie 'ptzyjaciele' dewelopera. Obstawiamy kiedy kładka stanie w ogniu lub się zawali z niewyjaśnionych przyczyn?

      • 3 0

    • A jaki niby teren bys tam odzyskal? Wielopoziomowosc ma te zalete, ze powieksza powierzchnie uzytkowa.

      • 1 1

  • Połaczenie ścieżki rowerowej i pieszej jak na wizualizacji. (12)

    Gołym okiem widać że będzie tam problem i kupa wypadków.

    • 64 24

    • nie ma tam samochodow wiec nie bedzie zadnych wypadkow (2)

      wspolnym mianownikiem 99.8% wypadkow drogowych jest samochod i "wyszkolony" kierowca. Tu nie bedzie tego czynnika, wiec wypadkow tez

      • 14 21

      • Tak tak (1)

        • 9 5

        • Dobrze, że chociaż w tym jednym się zgadzamy

          To ostatnio bardzo rzadki przypadek w narodzie

          • 4 4

    • A co to za kupa . Skąd ty .

      • 1 6

    • Do tej realizacji ,jak i do innych inwestycji są potrzebne pieniądze z KPO z UE ! Dopóki rządzi mafia PiS możemy zapomnieć o tym i o innych projektach .

      • 4 6

    • największym osiągnięciem lobby samochodowego jest przekonanie wielu ludzi, że bezproblemowe współistnienie

      ruchu pieszych i rowerzystów w przestrzeni miejskiej uwolnionej od jeżdżących i parkujących samochodów nie jest możliwe (a jest, czego można doświadczyć w bardzo wielu miejscach Gdańska).

      • 4 11

    • Bo nie wiem skąd jakaś durna koncepcja, że wszystko ma być wspólne: piesi, rowery i auta/tramwaje (1)

      Dlaczego zawsze obok drogi musi być ciąg pieszo-rowerowy? Co jest złego w koncepcji, kiedy chodnik i ścieżka rowerowa są nieco dalej, np. za pasem zieleni?

      • 6 3

      • nic nie ma złego ale jak chcesz w mieście to zrobić

        robi się to tam gdzie jest miejsce i będzie najoptymalniej

        • 1 3

    • (1)

      Za dużo daltonistów wśród pieszych co chodzą po całej szerokości drogi, więc będzie gorąco.

      • 3 6

      • Bo to jest chodnik na calej szerokosci, niezaleznie od koloru podloza.

        Masz prawo jezdzic po nim na rowerze, ale i obowiazek robic to tak, zeby piesi nawet Cie nie zauwazyli. Wystarczy, ze to zrozumiesz, a Twoj problem zniknie i nigdy nie powroci.

        • 6 0

    • Kładka piesza zamieniona na ścieżkę gdzie pieszy przemyka przyklejony do barierki

      Promować chodzenie a nie wożenie tyłka na rowerze, co za głupi trend

      • 5 2

    • kiedy projekt w zakresie rowerów i pieszych robi

      architekt mostowy to czemu tu się dziwić.

      • 2 1

  • To zbudujcie jeszcze wiadukt dla samochodów (14)

    Samochodów jest coraz więcej a miasto tylko spowalnia ruch, niszcząc skrzyżowania bezkolizyjne i generując korki tam, gdzie ich jeszcze nie było.

    • 66 51

    • Ale tak jak kładkę. (1)

      Nachylenie rampy 100% i winda dla tych co nie mają terenówek.

      Głupie? Tak, dla pieszych też jest to głupotą.

      • 8 11

      • Ok, ale tramwaje też jadą tą kładką

        więc albo samochody osobowe też sobie poradzą albo pożegnaj się na tej trasie z tramwajem.

        • 3 4

    • słusznie wiec czyni miasto!

      • 4 4

    • (2)

      mniej samochodów w mieście = lepsze miasto

      • 13 12

      • (1)

        Ale mniej nigdy już nie będzie!

        • 7 11

        • Będzie. Wystarczy poprawić przeglądy

          A wtedy bardziej opłaci się jeden w miarę nowy samochód, a nie trzy dobite szroty "marki premium", żeby była szansa że jeden rano odpali...

          • 12 11

    • Jeżeli miasto zbuduje wiadukt (tutaj!? serio?) to samochodów będzie jeszcze więcej, bo będzie się fajnie jeździć samochodem. Nie mylmy przyczyny że skutkiem.

      • 4 9

    • jeszcze tylko jeden pas i będzie dobrze!

      i tak bez końca

      • 6 4

    • (1)

      Ilość samochodów należy ograniczyć administracyjnie. Zadanie dla parlamentu.

      • 9 11

      • Ty jesteś ograniczony !

        • 4 4

    • Nie widzę problemu, zburzymy twój dom i zrobimy drogę.

      A ty będziesz mógł mieszkać w tym swoim gruzie i 24/7 trzymać kierownicę.

      • 5 4

    • to nadmiar samochodów najbardziej spowalnia ruch (2)

      a ściślej: nadmiar skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości korkuje miasto bez względu na skalę wydatków na budowę i utrzymanie ulic.

      • 7 6

      • Miasto korkuje utopijne myślenie, że sprowadzenie nowych ludzi

        do nowych mieszkań i miejsc pracy, nie wygeneruje nowych potoków ruchu samochodowego. NIKT ze sprowadzających (lub bardzo mała cześc) się tutaj nie przyjedzie bez własnego samochodu. A co robi miasto? Dalej buduje mrówkowce, bez inwestycji w infrastrukturę drogową/komunikacji zbiorowej, tnie kursy ztm, tworzy śmieszki kosztem pasów drogowych i naiwnie liczy, że są 'europejscy'...

        • 5 1

      • raczej nadmiar dróg - najpierw je budujemy a potem dziwimy się że ludzie z nich korzystają

        • 0 0

  • Szpilek (7)

    Najlepiej wyżebrać z unii.
    Pomyślcie tak obiektywnie ,gdyby nie środki z unii i kredyty na infrastrukturę to jak wyglądałby Gdańsk ?

    Tu jest zero inicjatywy do zarabiania szmalu.
    Tylko podwyżki ,kredyty i zebranie z unii.Wstyd.

    • 31 32

    • (1)

      raczej gdyby nie Unia to jak wyglądałaby Polska? Dalej największym cudem kraju byłby jarmark na stadionie dziesięciolecia

      • 15 6

      • Szpilek

        To prawda .

        • 4 3

    • To powiedz jak miasto ma zarabiać ten szmal? (3)

      Chociaż ze 2 pomysły, bez szczegółów.
      Bo jak np wprowadzą jeden z nielicznych sposobów - strefy płatnego parkowania to jest wrzask (notabene sam mieszkam w takiej strefie i wbrew pozorom jestem zadowolony, płace co prawda 120 zł rocznie za abonament, ale odkąd wprowadzono strefę to w końcu mogę znaleźć miejsce pod domem - wcześniej wszystko było permanentnie zastawione)

      • 5 3

      • Szpielek (2)

        Na reklamach rozrywce ,biletach (zmniejszyć straty wprowadzając opłatę dla wszystkich ),parkingach ,które miasto mogłoby wybudować itd.

        • 0 3

        • To po kolei (1)

          1. Ok, jeśli chcesz powrotu do widoków jak z Bangladeszu - ja dziękuję
          2. Rozumiem, że chodzi o komunikację miejską - aby na biletach zarabiać one my musiały ksoztować spokojnie 3 razy tyle co teraz - ceiake kto by wtedy jeżdził komunikacją miejską + przejazdy ulgowe w większości przysługują na bazie ustaw i rozporządzeń rządowych - także byś musiał to zgłosić na Nowogrodzkiej :)
          4. Żeby wybudować, trzeba mieć pieniądze - to są ogromne inwestycje, a skąd kasa na to?

          • 3 0

          • Szpilek

            Estetyczna reklama to nie Bangladesz .Miasto wprowadziło dobrowolnie darmowy przejazd dla dzieci .

            Owszem trzeba mieć pieniądze i nawet reklamy na pojazdach komunikacji miejskiej i w niej są źródłem dochodu.

            Podobnie na budynkach należących do miasta.

            Trzecia rzecz to wtapianie publicznych pieniędzy na fale ,TriStar ,i inne bzdury.

            Zauważ ,że nawet reklama piwa na miejskich plażach jest bardzo dużym zastrzykiem pieniędzy .

            Dlaczego miasto nie zarabia na stadionie ?
            Można organizować koncerty gwiazd różnych gatunków muzyki ludzie zapewne przyjechaliby z innych miejscowości .

            Dodatkowo rower i hulajnoga miejska .
            Gdyby miasto zainwestowalo i pozyskało środki z UE to zarabiałoby na wynajmie jednośladów zasilając budżet miasta .

            Dlaczego rowerzyści nie płacą podatków ?
            Dlaczego samochody elektryczne mają ulgi ?

            No i oczywiście redukcja etatów w urzędach

            • 1 3

    • To nie są ich pieniądze,tak samo jak rządy też nie mają pieniędzy.
      Ta kasa pochodzi od ludzi którzy płacą podatki
      Heh dostaniemy z uni a potem z nawiązką oddamy

      • 0 0

  • 269 lat ma most ceglany (2)

    Dobra budowla z cegieł może przetrwać dłużej

    • 23 4

    • Może od razu budujmy z kamienia - przetrwa wieki

      • 5 0

    • Jak to - zbudują z plastiku? Przecież miasto za miliony prowadzi kampanię Gdańsk, miastem bez plastiku...

      • 4 1

  • Jak to nie ma? Czyli jednak wyprzedawanie gruntów deweloperom w niejasny sposób to chyba słabe finansowanie naszego budżetu.

    • 44 9

  • Autobus i tramwaj (5)

    Dlaczego znów kretyńsko przystanki kawałek od siebie. Na wizualizacji widać że jest tyle miejsca by przystanki były wspólne

    • 39 8

    • (2)

      a wie Pan ze to jest przystanek tylko dla linii nocnych lub autobusow zastepczych w razie awarii tramwajow ? Zadna standardowa linia dzienna tam nie staje, wiec nie ma takiej potrzeby

      • 12 7

      • Przystanki...

        Linia tramwajowa i autobusowa przecinają się pod kątem prostym. W sumie aż się prosi zrobić pod wiaduktem przystanki autobusowe dla przesiadających się pasażerów...

        • 6 1

      • to tym bardziej. taki kawał po nocy chodzić jak zobaczę na rozkładzie, że tramwaje już nie jeżdzą, a nuż zaraz mam nocny

        • 3 3

    • Dzien bez awari tramwaju to dzien stracony zastapic tramwaje autobusami torowiska buspasami i bedzie tylko lepiej i taniej (1)

      • 1 4

      • pan/pani chyba z lewicy?

        klasyczne "nie wiem, ale sie wypowiem"

        • 0 0

  • To teraz radny PiS wie gdzie się ma udać? (7)

    Do swoich ziomków z sejmu blokujących KPO.

    • 27 38

    • POkemon to gdybys miał mózg to bys wiedział ze KPO blokują POwcy to o0ni rzadali zablokowania KPO to oni w UE

      krzyczeli ze nie mozecie dac ani centa dla Polaków gdy rzadzi PiS !!
      Tak samo jak krzyczeli by nakladac kary na Polaków za nieprzyjmowanie emigrantów z Afryki !!

      • 13 13

    • Powiedzial co wiedzial., (4)

      Jak twoi ziomale w osobach takich jak hrabia Rostowski znowu nadejda to pewnikiem jak to mowil sam Vincent. - piniedzy nie ma I basta I co wtedy madralo wymyslisz...

      • 8 7

      • ... wtedy twoi ziomale i reszta złodziei wyląduje w więzieniach gdzie ich miejsce!

        • 1 2

      • Więc twierdzisz, że pieniądze były i są? (2)

        To po co PiS wprowadził trzydzieści pięć nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami? Skąd rekordowa inflacja i wysokie ceny towarów i usług? Skąd wysokie ceny paliwa, węgla, gazu i energii elektrycznej przy niskich cenach surowców na giełdach?

        • 3 6

        • Spytajmy Niemców tam też rządzi PiS a ceny są jeszcze wyższe...

          I to przy niskich cenach surowców na giełdach :o

          • 5 3

        • Masz rabat.

          Z owych trzydziestu pięciu opłat i danin wymień 20. Śmiało...

          • 2 4

    • radny pis ma to gdzieś. Radny pis chce kraść pod pozorem pracey dla ludzi.

      cześć dała się oszukać, jak babcie metodą na wnuczka.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane